سرویس: اجتماعی
کد خبر: 91709
|
13:22 - 1400/05/26
نسخه چاپی

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیل:

مساجد، سنگرهای مقاومت در جنگ نرم هستند/ برگزاری 50 عنوان برنامه ویژه گرامیداشت روز جهانی مساجد در اردبیل

مساجد، سنگرهای مقاومت در جنگ نرم هستند/ برگزاری 50 عنوان برنامه ویژه گرامیداشت روز جهانی مساجد در اردبیل
مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیل به تشریح برنامه های روز جهانی مساجد در استان پرداخت و گفت: مساجد علاوه بر اینکه مهمترین پایگاه های فرهنگی در کشور هستند، بهترین سنگرهای مقاومت در جبهه جنگ نیز محسوب می شوند.

به گزارش سبلان ما ، حجت الاسلام اکبر تاریخی سهلان مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های روز جهانی مساجد پرداخت و گفت: مساجد نه تنها در زمان ما  و نه فقط در کشور ما بلکه در نقاط مختلف جهان و در طول تاریخ، منشأ آثار و نهضت ها و حرکت های اسلامی بزرگی شده است.

وی به تبیین اهمیت مساجد در زندگی اجتماعی و سیاسی مسلمانان در طول تاریخ پرداخت و گفت: مساجد مهمترین پایگاه رزمندگان در دوران انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس بودند.

حجت الاسلام تاریخی در ادامه سخنان خود به تشریح علت نامگذاری 30مرداد به عنوان روز جهانی مساجد پرداخت و گفت: دربیست و یکم اوت 1348 که مصادف با 31 مرداد است مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد، به دنبال پیشنهادسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایراندر اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران،مصوب شد تا سالروز این واقعه  به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش کشورهای عضو قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود به تاکیدات امامین انقلاب در خصوص اهمیت مساجد در کشور اشاره کرد و گفت: سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیل در راستای تکریم و تبیین اهمیت و جایگاه مساجد در جامعه هرساله برنامه های متنوع و متعدد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برنامه ریزی و اجرا می کند که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اغلب برنامه ها بصورت مجازی برگزار خواهد شد.

برگزاری 50 عنوان برنامه به مناسبت روز جهانی مساجد

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیل بابیان اینکه بیش از 50 عنوان برنامه توسط نواحی مقاومت در سپاه های شهرستانی برگزار خواهد شد، گفت: این برنامه ها در محلات شهر و روستا و با همکاری اقشار مختلف بسیج به صورت حضوری و مجازی البته با رعایت پروتکل های بهداشتی ویژه کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در طول یک هفته برگزار خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه های هفته گرامیداشت روز جهانی مساجد پرداخت و گفت: برگزاری نشست خبری در راستایی تبیین جایگاه مساجد در زندگی اجتماعی با رویکرد ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، تولید و انتشار بروشور با محتوای ویژگی ها و شاخصه های مسجد طراز انقلاب، اجرای مسابقه بصورت مجازی از محتوای بروشور در 15 شهریور، انتشار تولید محتواها در خصوص روز جهانی مساجد در کانال ها و گروها در پیام رسان های داخلی ایتا و روبیکا، برگزاری نشست های تخصصی برخط در فضای مجازی از جمله برنامه های روز جهانی مساجد است.

حجت الاسلام تاریخی با بیان اینکه اغلب برنامه های پیش بینی شده با تاکید بر مباحث مسجد محوری برگزار خواهد شد، به نقش اقشار مختلف بسیج در برنامه های مسجد محوری اشاره کرد و گفت: بسیج حقوق دانان با برنامه هر مسجد یک حقوق دان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در هفته گرامیداشت مساجد به ارائه مشاوره های حقوقی و مسائل آموزشی ددر راستای حقوق شهروندی  به عموم مردم خواهد پرداخت.

وی با بیان اینکه میز خدمت نیز توسط بسیج ادارات در مساجد راه اندازی خواهد شد، به نقش بسیج جامعه پزشکی در خدمت رسانی به مردم در ایام خاص به ویژه بحران کرونا در مساجد پرداخت و گفت: بسیج جامعه پزشکی نیز با اعزام  اکیپ های پزشکی به مناسبت روز جهانی مساجد  به ارائه خدمات رایگان پزشکی و بهداشتی به شهروندان خواهد پرداخت.

تبیین نقش مساجد در جنگ نرم

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیلبا بیان اینکه همه باید تلاش کنند تا با برگزاری برنامه های مسجد محور، نقش مساجد در زندگی اجتماعی را دوباره در جامعه احیا کنند، گفت: سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در صورت اخذ مجوز از ستاد کرونا و برگزاری نماز جمعه در هفته پیش رو، صدور بیانیه، برگزاری مسابقات فرهنگی و تجلیل از خادمین مسجد از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت روز جهانی مساجد است.

حجت الاسلام تاریخی گفت: در صورت رفع شرایط بحرانی کرونا پس از اخذ مجوز از ستاد کرونا یادواره شهدای یاران مسجد نیز در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

وی لزوم سازماندهی مردم در مساجد جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان را یادآور شد و گفت: اجرای برنامه های مسجد محور منجر به بصیرت افزایی عقیدتی، فرهنگی و سیاسی مردم شده و در برابر تهاجمات نرم دشمنان ایمن سازی می شوند.

حجت الاسلام تاریخی با بیان اینکه قیام امام خمینی(ره) مسجد محوری بود، گفت: همانگونه مساجد سنگر و پایگاه اول انقلابیون در مبارزه علیه ستم شاهی بودند و در دوران دفاع مقدس مهمترین نقش را در سازماندهی، آموزش و اعزام و پشتیبانی از رزمندگان ایفا کردند، در دوران کنونی نیز می توان با بازگشت به مساجد و احیای این سنگرهای مهم دوباره در برابر تهاجمات بی امان دشمنان شاهد تکرار موفقیت ها و پیروزی های درخشان بود.

وی با بیان اینکه در اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مساجد دژ محکم برابر تهدیدات فرهنگی و جنگ نرم  دشمنان است گفت: مساجد مهمترین پایگاه های فرهنگی در محلات هستند و خود سازی انسان در این محل مقدس آغاز می شود بطوریکه این خودسازی به برکت وجود مساجد پایدار می شود.

تبیین شاخصه های مسجد تراز انقلاب 

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیل در بخش پایانی سخنان خود به شاخصه های مسجد تراز انقلاب اشاره کرد و گفت: مساجد کانون های عبادت،تعلیم و تربیت بوده و از مهمترین کانون فعالیت های سیاسی به شمار می آید.

وی با بیان اینکه مساجد نقش مهمی در ارتقای بینش سیاسی مردم دارند، گفت: یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی این بود که مساجد محل فعالیت انقلابیون و پایگاه سیاسی آنها بود.

حجت الاسلام تاریخی با بیان اینکه سنگ اندازی های دشمنان در کم رنگ کردن نقش مساجد در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان تاثیری ندارد، گفت: این خود ما هستیم که با مسجد محوری کردن فعالیت هایمان می توانیم ضمن از بین بردن توطئه های دشمنان گام های مهم در پیشرفت و تعالی جامعه برداریم.

وی به نقش تعلیم و تربیت مساجد نیز اشاره کرد و گفت: مسجد در طول تاریخ همواره محلی برای دانش افزایی و یادگیری بوده است.

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیل به رویکرد جدید پایگاه های مقاومت بسیج در مساجد اشاره کرد و گفت: پایگاه های مقاومت در کنار برگزاری برنامه های عبادی همچون اقامه نماز جماعت، جلسات احکام و اعیه مختلف از جمله دعای کمیل، توسل و ندبه با راه اندازی حلقه های صالحین نقش مهمی در مسجد محوری کردن مردم در محلات دارند.

وی به نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در محلات اشاره کرد و گفت: جوانه های صالحین نیز هر ساله با هدف پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوان در مساجد برگزار می شود.

حجت الاسلام تاریخی به برنامه های محوری بسیج مساجد و محلات در طول سال اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های تخصصی ارکان مساجد، دیدار با ابرار و تجلیل از خادمین مساجد از جمله برنامه های محوری بسیج مساجد است که در طول سال برگزار می شود.

وی به نقش مساجد در ایام عزاداری حسینی نیز اشاره کرد  گفت: مساجد نقش محوری در احیای تمدن اسلامی دارند بطوریکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم نقش مسجد را اساس کار و پر اهمیت دانسته اند.

مسئول سازمان بسیج مساجد و محلات استان اردبیل ضمن بازخوانی وقایع تاریخی مسجد محور از وحدت به عنوان رمز موفقیت مسجدی ها در طول تاریخ نام برد و گفت: در جوامع اسلامی همه باید تلاش کنند تا با مسجد محوری کردن برنامه ها، فعالیت های فردی و اجتماعی را ساماندهی کنند تا جامعه به تعالی  و رشد و شکوفایی روز افزون برسد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد