کد خبر: 92696
|
08:16 - 1400/07/28
نسخه چاپی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

تراکم نامناسب استخوان 80 درصد زنان یائسه کشور / افراد بالای 50 سال حتما به پزشک مراجعه کنند

تراکم نامناسب استخوان 80 درصد زنان یائسه کشور / افراد بالای 50 سال حتما به پزشک مراجعه کنند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

محمد جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار    سبلان ما ،   روز جهانی پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان که بیماری خاموش هم نامیده شده یک بیماری مزمن استخوانی است که در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا می کند. شکستگی از مهم ترین و جدی ترین عواقب پوکی استخوان بوده و عمدتا در مچ دست، لگن و مهره ها رخ می دهد.

وی افزود: در ایران، نتیجه یک مطالعه متاآنالیز از مطالعات منتشر شده تا پایان سال ۲۰۱۷، شیوع استئوپروز را در زنان یائسه معادل ۳۲ درصد و شیوع استئوپنی را ۵۱ درصد نشان داده است. این بدان معناست که بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: عواملی که فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می کنند، عبارتند از: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط و بیماریهای گوارشی است.

وی تصریح کرد: با توجه به شعار روز جهانی پوکی استخوان با عنوان "مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع" توصیه می شود، افراد بالای ۵۰ سال باید جهت اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند و در صورت ابتلا به پوکی استخوان، جهت کنترل بیماری، درمان مناسب را دریافت نمایند.

جعفرزاده تاکید کرد: مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین D و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان و کنترل پوکی استخوان توصیه می شود. 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد