سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 93182
|
07:48 - 1400/08/28
نسخه چاپی

یادداشت؛

اهدای کتاب، اهدای دانایی

اهدای کتاب، اهدای دانایی
اهدای کتاب به کتابخانه ها حرکتی ارزشمند و معنوی است چرا که اهدای کتاب می تواند در گسترش بار علمی و منابع کتابخانه نقش مفیدی برای ارتقای بار علمی و فرهنگی مراجعه کنندگان ایفا کند بنابراین می توان از اهدای کتاب، به عنوان اهدای دانایی نیز نام برد.

به گزارش سبلان ما ، افشین خاک نژاد فعال فرهنگی و اجتماعی پارس آباد در یادداشت خود به لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخت و نوشت:کتاب بهترین دوست ویار مهربان برای انسان ها می باشد.این یار مهربان ، با وفاترین یار بوده واست وما انسان ها با آشتی کردن با این یار دیرینه به درجات بالاتر می توانیم ترقی کنیم. 

ما می توانیم در مناسبت های مهم زندگی خود مثلا زمانی که می خواهیم به دوستان خود هدیه یا جایزه بدهیم بهترین هدیه می تواند انتخاب یک کتاب خوب باشد.چه خوب است با اهدای کتاب می توانیم نقش بسیار مهمی در ترویج کتاب وکتابخوانی داشته باشیم.

اهدای کتاب به کتابخانه ها حرکت بسیار خوب و معنوی دارد چرا که ما هم در کتابخانه های عمومی سهمی داریم واهدای کتاب می تواند در گسترش هم بار علمی ومنابع کتابخانه نقش مفیدی برای سایر مراجعه کنندگان داشته باشد . چرا که از کتاب های اهد ئی دیگر اعضا هم استفاده می کنند.

 با اهدای کتاب به سایرین ،دوستان وکتابخانه های عمومی که مکان عمومی است که همه ا فراد جامعه از آن استفاده می کنند با اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی علاوه بر نگهداری صحیح آن در کتابخانه ، مهمتر از همه استفاده عموم مردم از کتاب اهدای شما ا ست.

 آیا خوب نیست شهروندان عزیز کتاب هایی که در خانه هایشان دارند وهیچ استفاده ای نمی کنند به کتابخانه های عمومی هدیه کنند ؟ 

آیا این امر یک کار پسندیده ای نیست که با اهدای کتاب به فکر هم شهری هایمان باشیم تا افرادی که قدرت خرید کتاب از کتابفروشی ها را ندارند بتوانند به راحتی از کتاب هایی اهدائی استفاده کنند.

 پس اهدای کتاب کار خوب وبا ارزشی است . پس باید کاری کنیم که فرهنگ اهدای کتاب به صورت یک عادت برای خود وخانواده مان به طور کلی برای افراد جامعه در آید تا همگان به امر اهدای کتاب سوق داده شوند تا برای آخرت خود توشه ای مفید وسودمند ذخیره کنیم آیا به نظر شما اهدای کتاب بهترین ومناسب ترین هدیه می تواند باشد؟پس بشتابیم دست در دست هم دهیم وبا جمع آوری کتاب های موجود خود واهدای آن به نزدیک ترین کتابخانه ها ی محل سکونت خود به سایر دوستان کمک کنیم تا بی نیاز باشند و کتابخانه ها از لحاظ کتاب های مفید وعلمی غنی شود ودر آخر مراجعین بتوانند از امکانات کتابخانه بیشترین امتیاز وبهره را برده باشند.

بازدید از کتابخانه نقش بسیار ویژه ای برای مراجعه کنندکان بخصوص دانش آموزان وحتی دانشجویان دارد ومی توان زمینه ای اصلی علاقه مندی به مطالعه کتاب وکتابخوانی داشته باشد.پس در این حوزه مراکز های فرهنگی از جمله کانون های پرورشی وفکری، مهد کودک هاو به ویژه آموزش وپرورش نقش کلیدی ومحوری را ایفا می کند.مربیان و معلمان می توانند طی برنامه های مختلف بخصوص در مناسبت های ویژه به عنوان مثال جشن ومراسم های انقلابی برنامه هایی برنامه ریزی نمایند وبرای بازدید به سراغ کتابخانه ها بروند تا ضمن آشنایی دانش آموزان با محیط کتابخانه علاقه مندی به کتاب ومطالعه گسترش یابد.

بگذارید با یک مثال ساده دیگر اهمیت بازدید را بیان کنیم .هنکامی که دانش آموزان از کتابخانه عمومی بازدید بعمل آورند به احتمال قوی در ذهن بیشتر دانش آموزان سوالات مختلف به وجود می آید در این زمان کتابدار می تواند با پاسخ دادن به ابهامات دانش آموزان ضمن علاقه مندی کردن به مطالعه وکتابخانه باعث علاقه مندی و شکوفایی آنها شود بخصوص مهد کودک ها هم نقش زیادی در رشد و تربیت کودکان دارند چنانکه کودکان را از همان اوایل با کتاب و کتابخانه آشنا کنند تاثیر فراوانی بر آنها خواهد داشت و کودک در ابتدای آموزش اگر با کتابخانه آشنا شود و زمینه را برایش آماده شود.

 بدون شک این کودک با کتاب آمیخته خواهد شد و کتاب را هم دوست خواهد داشت بخصوص اگر در کتابخانه ها به کودکان مهد کودک قصه های شیرین بکویند زمینه علاقه مندی واشتیاق مهیا خواهد شد.

نکته قابل توجه این که خوشبختانه به هنکام بازدید مجموعه سوالاتی بین دانش آموزان بوجود می اید:

1-وظایف یک کتابدار چیست؟

2-فرق بین کتابخانه با کتابفروشی چیست؟

3-برچسب های موجود بر روی کتاب ها نشانه چیست؟

4-شرایط عضویت ؟5- خدمات ک ت ابخانه چکونه است؟و...

در این حال کتابدار چنانکه علاقه واشیاق لازم وکافی را داشته باشد می تواند با اخلاق خوب وحفظ خونسردی کامل به مجهولات آنها جواب مناسبی دهد و این مهم است پس بازدید از کتابخانه ها یکی از راهکارهای مهم و سودمند می تواند باشد تا کودک و دانش آموز برای کتاب و کتابخانه ارزش قائل شود و به دنبال آن مطالعه را بخشی از زندگی خود قرار دهد.

 

انتهای پیام/ج


نظرات بازدیدکنندگان

علی اصغر برادران قوجه بیگلو
12:32 - 1400/08/28

سلام وادب احترام بنظرم این نوع خدمت ،ازطرف شمای عزیز بهترین ونیکوترین هدایای اعلاء وپرارزشمند به همنوعان است چرا که علم و دانش درهرزمان ومکان سرمایه انسان بحساب می آید وهدیه شما همچون طلاست ومانند گوش وگوشواره دردل مغز انسان می ماندآفرین بر غیرت شما..........باتشکر


نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد