سرویس: سیاسی
کد خبر: 93320
|
11:19 - 1400/09/06
نسخه چاپی

گروسی در تهران، حمایت از برجام یا جلوگیری از اقدامات اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران

گروسی در تهران، حمایت از برجام یا جلوگیری از اقدامات اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران
این روزها فشارهای لابی های صهیونیستی علیه آژانس انرژی اتمی برای ارائه گزارش های بی اساس علیه ایران بالا گرفته است، گزارش هایی که به منظور جلوگیری از مذاکرات و متقاعد کردن ایالات متحده امریکا در اعمال تحریم های جدید علیه ایران به کار گرفته می شود.

به گزارش سبلان ما ، آرمان سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشت خود به سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران اشاره کرد و نوشت:سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران میتواند از دو جنبه بررسی گردد.  

نخست اینکه، گروسی با توجه به اختلافات ایالات متحده امریکا و اسرائیل که در روزهای اخیر و نزدیکی مذاکرات بازگشت به برجام رخ داده است، نقش حمایتی از عزم جدی آمریکا در موضوع برجام را دارد. در این روزها فشارهای مقامات اسرائیلی و لابی های صهیونیستی علیه آژانس انرژی اتمی نیز برای ارائه گزارش های بی اساس علیه ایران بالا گرفته است، گزارش هایی که به منظور جلوگیری از مذاکرات و متقاعد کردن ایالات متحده امریکا در اعمال تحریم های جدید علیه ایران به کار گرفته می شود. دیدار نفتالی بنت با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بی نتیجه بود و این دیدار با توجه به اختلافات برجامی آمریکا و اسرائیل صورت نگرفته است. بنابراین، بعد از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، یک تنش جدی بین ایالات متحده امریکا و اسرائیل قابل تصور است.

از سویی دیگر اسرائیل همه گزینه ها علیه ایران را در به نتیجه نرسیدن توافق و بازگشت آمریکا به برجام بررسی می کند. بعد از دیدار بنت در شهر ساحلی سوچی با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صورت گرفت، صرفا بر نقش مسکو و حمایت پوتین از اسرائیل در موضوع برجام که امنیت اسرائیل را تضمین می کند، تاکید شد. بدین ترتیب از این طرق هم به نظر می رسد دستاوردی عاید اسرائیل نشده است.  

در عین حال گروسی هدف از سفر به ایران را برای جلوگیری از اقدامات اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای که از سوی مقامات نظامی اسرائیل تهدید می گردد، صورت داده است تا روند مذاکرات برجام رو به مثبت شدن باشد و اقدامات ترور دانشمندان هسته ای ایران از برنامه های اسرائیل حذف گردد. گروسی به دنبال ارسال پیام به اسرائیل است که هرگونه اقدام علیه تاسیسات هسته ای ایران از جانب آژانس بین الملل اتمی غیر قابل قبول خواهد بود و موضع آژانس در قبال فعالیت های هسته ای ایران مثبت ارزیابی شده است.

موضوع دیگر اینکه سفر گروسی از سوی ایران پیامی به آمریکا نیز تلقی می شود که در نزدیکی مذاکرات برجام موضع ایران در قبال این توافق مثبت بوده است و ایران با تعهد کامل به مفاد برجام و فعالیت های صلح آمیز هسته ای و همکاری های مثبت با آژانس بین الملل انرژی اتمی به مذاکرات خواهد آمد و این ایالات متحده #آمریکا است که باید رفتار مثبت از خود نشان دهد و موضع خود را در قبال برجام و موضاعات مرتبط با برجام به شکلی متعهدانه نشان دهد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد