سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 974
|
13:06 - 1391/08/11
نسخه چاپی

نقادی، حلقه گمشده توسعه فرهنگی اردبیل

نقادی، حلقه گمشده توسعه فرهنگی اردبیل
انجمن های نقد در عرصه فرهنگی به عنوان یکی از راه های توسعه این حوزه در جامعه امروزی مطرح شده اما اردبیل با بیش از دو دهه از عمر استان شدن خود هنوز انجمن رسمی نقد در زمینه های مختلف ندارد که این امر به عنوان حلقه گمشده توسعه فرهنگی استان بیان و ضرورت احداث این انجمنها را دو چندان می کند.
 

به گزارش سبلانه ، اندیشمندان اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 را آغازگر نقد و خصوصا نقد ادبی می دانند که حاکی از آن است نقد و بررسی ابتدا از نقد ادبی شروع شده و در ادامه پروسه تکامل علوم در همه زمینه های فرهنگی و علمی ورود پیدا کرده است.

نقد سبب می شود که بشترین مفاهیم، مضامین، شعر و داستان و... رویکرد کلاسیک و علمی به خود گرفته و با میل به صراحت و وضوح برخلاف هنر و ادبیات که میل به تاویل گرایی و تفسیرگرایی دارد، هر گونه انحراف و تأخر مفهومی را در شکل و محتوا بررسی می کند.

به وجود آمدن انجمنهای نقد سرآغاز ورود مباحث از حوزه خصوصی به حوزه عمومی بود که ثمره شکل گیری حوزه عمومی و روشنگری روشنفکران در تمامی خرده نظامها یعنی در خرده نظام فرهنگی، خرده نظام اجتماعی، خرده نظام سیاسی و خرده نظام اقتصادی برای ارایه یک الگو و پارادایم در پروسه تکاملی علوم را به وجود آورد.

توسعه فرهنگی استان اردبیل در حالی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی دلسوزان و فعالان فرهنگی مطرح می شود که ایجاد انجمنهای نقد به عنوان یکی از مبتدی ترین زیرساختهای فرهنگی هنوز در هاله ای از ابهام است و نقد تنها در محافل خصوصی انجام شده و هیچ محفلی به صورت رسمی و با عنوان "انجمن نقد" در سطح استان وجود ندارد.

ایجاد انجمن های نقد در اردبیل سبب می شود که آثار ارایه شده توسط نویسندگان، هنرمندان و فعالان فرهنگی به صورت علمی و آکادمیک مورد بررسی قرار گرفته و با رفع کاستی ها و ضعف های احتمالی در دوره های بعدی شاهد آفرینش آثاری در سطح ملی و بین المللی باشیم که زیرساخت اصلی توسعه فرهنگی استان است.

عناصر فرهنگی اردبیل در هاله ای از تاویل و تفسیر نوشته می شود

به گزارش مهر ، یکی از جامعه شناسان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر، عدم وجود انجمنهای نقد در اردبیل را مهمترین حلقه گمشده در جامعه مدنی استان دانست که سبب بروز مسائل و مشکلات عدیده ای در سطح اجتماعی شده است.

حسین بشیری گیوی یکی از مشکلات عدم وجود انجمنهای نقد در اردبیل را خلق عناصر فرهنگی استان در هاله ای از تاویل و تفسیر دانست و گفت: این شاخص باعث می شود که شاعران، نویسندگان و هنرمندان بر نقاط قوت و ضعف خود اشراف نداشته باشند و این آغازی بر مونولوگ نویسی در مقابل دیالوگ نویسی است.

وی با بیان اینکه در فضای مونولوگ آثار خلق شده فاقد روح اجتماعی می شود، تصریح کرد: خلق آثار در چنین فضایی سبب می شود که آثار شاعران، نویسندگان و هنرمندان فاقد مخاطب باشد اما انجمنهای نقد با نقد تخصصی آثار نوع مخاطب را مشخص کرده و حتی در برخی از انجمنهای نقد که شهروندان نیز حضور دارند، حوزه عمومی آثار شکل می گیرد.

این مدرس دانشگاه دومین مشکل عدم وجود انجمنهای نقد در اردبیل را دور شدن آثار از نوع آوری و خلاقیت دانست و افزود: تا زمانی که انجمن های نقد در استان شکل نگرفته نمی توان حوزه عمومی را شکل داد بلکه اجتماع سنتی به بقای خود ادامه داده و با قوت و توان مضاعف هر گونه نوع آوری و مدرنیته را خواهد بلعید.

نقد ارزش واقعی آثار را مشخص می کند

بشیری گیوی سومین ضعف حاصل از نبود انجمنهای نقد در اردبیل را عدم به وجود آمدن متکامل ترین مفاهیم در مقوله های مختلف در سطح استان برشمرد و اضافه کرد: در انجمنهای نقد و بررسی مفاهیم به وضوح مطرح می شوند و برخی از مفاهیم در زمان نقد و بررسی خلق می شوند که این مفاهیم متکامل ترین مفاهیم بوده که تنها در یک دیالوگ خلق می شود.

این جامعه شناس خلق آثار با روش علمی و در سطحی بالاتر را یکی از ثمرات نقد و بررسی بیان کرد و ادامه داد: شاعران، نویسندگان و هنرمندان در خلق آثار از یک متد، روش یا مکتب پیروی می کنند که اگر خارج از رویکرد مکتبی یا روش علمی باشد نقد شده و در برخی موارد حتی رد می شود که این کنش موجب می شود که آثار خلق شده دارای بار علمی و روش علمی باشد که چهارمین مشکل حاصل از عدم وجود انجمنهای نقد در اردبیل در این مقوله است.

وی با اشاره به پنجمین مساله نشات گرفته از نبود انجمن های نقد در اردبیل متذکر شد: در انجمن های نقد هم شکل و هم محتوا مورد بحث قرار می گیرد و این بررسی به قوت آثار خلق شده می افزاید چون نقد آثار ارزش واقعی اثر رل مشخص کرده و حتی یک اثر را به اثر ملی یا جهانی تبدیل می کند.

نبود انجمن های نقد یکی از ضعفهای فرهنگی اردبیل است

همچنین یکی از کارشناسان فرهنگی استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هزینه بر بودن برنامه ها برای توسعه فرهنگی می گوید: عدم وجود انجمنهای نقد در اردبیل یکی از ضعف های فرهنگی استان بوده که باید با برنامه ریزی مناسب در صدد ایجاد انجمن نقد در حوزه هنر، ادبیات، روزنامه نگاری و ... بود.

الله ویردیزاده وجود انجمنهای نقد را موجب شتاب توسعه فرهنگی استان دانست و اضافه کرد: اگر به دنبال توسعه فرهنگی استان هستیم ابتدا باید انجمنهای نقد را در حوزه های مختلف و در سطح استان فعال کرد که اینکار نیازمند همدلی فعالان و دلسوزان فرهنگی استان است.

وی با بیان اینکه در سطح استان حتی یک انجمن نقد وجود ندارد، تصریح کرد: برای توسعه فرهنگی باید زیرساختهای فیزیکی و اجتماعی در استان مهیا شود که در این بین ایجاد انجمنهای نقد به مثابه ریل گذاری در توسعه فرهنگی بوده و نیازمند مصرف انرژی بیشتری است اما می تواند نتیجه بخش باشد.

انجمن های نقد از مهمترین نهادهای جامعه مدنی برای توسعه فرهنگی است و انتظار می رود انجمنهای نقد اردبیل در تمامی زمینه ها هرچه زودتر فعالیت خود را آغاز کند که این آغاز قطعا با توسعه، مدرنیته و شکل گیری جامعه مدنی همراه می شود و این امر جز با همراهی فعالان خرده نظام فرهنگی محقق نمی شود.
 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد