سرویس: بیله سوار
کد خبر: 45388
|
11:56 - 1394/08/04
نسخه چاپی

خرافات در برخی اماکن مذهبی و انحراف در عزاداری/فرق بین «مسجد گوشی» و « مسجد غریب» با مساجد دیگر در چیست؟

خرافات در برخی اماکن مذهبی و انحراف در عزاداری/فرق بین «مسجد گوشی» و « مسجد غریب» با مساجد دیگر در چیست؟
در سال های اخیر و با گسترش انحراف درعزاداری ها، متاسفانه در چند مکان مذهبی با عناوین "مسجد گوشی" و "مسجد غریب" شاهد تحرکات برخی اشخاص هستیم که اقدام به نشر خرافات می کنند.

به گزارشخبرنگار، به نقل ازمغان امروزدر سال های اخیر و با گسترش خرافات و به وجود امدن انحراف درعزاداری ها و برخی از مسائل اجتماعی، متاسفانه در چند مکان مذهبی شهرستان بیله‌سوار با عناوین "مسجد گوشی" و "مسجد غریب" شاهد تحرکات و اقدامات کوته فکرانه برخی اشخاص هستیم که بدون بررسی و مطالعه از نحوه به وجود آمدن این اماکن، اقدام به نشر خرافات می کنند.

 

اخیرا حضور افراد و مخصوصا زنان در برخی اماکن مذهبی در شهرستان بیله سوار که به نام های مسجد گوشی و مسجد غریب معروف شده اند موجب شد، مسئولان و مخصوصا امام جمعه بیله سوار صراحتا اقدام به اظهار نظر در این رابطه داشته باشد.

 

وی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به این که هیچ موردی از علایمی که این اماکن را تبدیل به مکان مقدس نماید وجود ندارد گفت، این مساجد هیچ فرقی با مساجد دیگر ندارند.

 

متاسفانه در این میان برخی دست های پنهان به دنبال سود جویی و رسیدن به اهداف بعضا سیاسی، اقتصادی و غیره هستند که لازم است مسئولان فرهنگی شهرستان و استان در جهت جلوگیری از تبدیل این اماکن به نقطه انحراف و ملجا برخی افراد کوتاه فکر و البته نا اگاه که به دنبال رسیدن به ارزوها و خواسته هایی که البته باید در مکان های مقدس همچون امامزاده ها و حرم امامان معصوم جستجو کنند، چاره اندیشی کنند.

 

نکته قابل توجه این است که متاسفانه برخی از مسئولان نیز بدون توجه به اصل مسئله و این که این تجمع ها باعث انحراف در عزاداری ها و به وجود امدن تبعات بعدی می شود، با بی توجهی به تذکرات، به ترویج این خرافات دامن می زنند.

 

پس از اقدام تعدادی از زنان یک روستا از روستاهای شهرستان بیله سوار که با پای پیاده به سمت مسجد غریب به حرکت افتادند و متاسفانه صدا وسیما نیز این اقدام خالی از بصیرت انها را به تصویر کشاند موجب شد امام جمعه بیله سوار در نماز جمعه اخیر، شدیدا این عمل را محکوم کند و عنوانی بهتر از خرافات از این مسائل یاد نکند.

 

وی همچنین ضمن تذکر به مسئولان فرهنگی، تکرار نشدن این اقدامات را گوشزد کرد و فرهنگ سازی و مقابله با انحرافات را خواستار شد.

 

نکته دیگری که لازم است مطرح شود چند دستگی در اجرای مراسمات مذهبی است که همه ساله در ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین انجام می شود.

 

با توجه به تاکید مسئولان مذهبی و ائمه جمعه در راستای وحدت هیئت ها و دسته جات عزاداری در اجرای مراسمات گسترده که هر سال نیز در نقاط مختلف کشور این تجمع ها گسترده تر می شود، لازم است تدابیری در خصوص تجمع هیئت های مذهبی و دسته جات عزا در شهرستان و مخصوصا در شهرهای بیله سوار و جعفراباد اندیشیده شود که البته در صورت اجرا، گامی بلند در جهت برگزار شدن تجمع های سراسری مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا خواهد شد.

 

برگزاری شبیه خوانی های متعدد و مختلف که همه ساله نیز به تعداد گروه های شبیه خوان افزوده می شود و همچنین افراد حاضر در این مراسم که در نقش های مخالف و موافق و بعضا از افراد ناشایست استفاده می شود باعث کمرنگ شدن تجمع های عزاداران شده و مانع از برگزاری با شکوه نماز ظهر عاشورا که به عنوان یک حرکت فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ حسینی و ترویج امر به معروف و نهی ازمنکر است، می شود.

 

مراسم ویژه شبیه خوانی که از قدیم الایام در شهرهای استان اردبیل و البته سایر نقاط کشور برگزار می شود نیاز به بررسی دقیق و آسیب شناسی در جهت رفع برخی از ابهامات، خرافات و تحریفاتی که به هیچ عنوان در حادثه کربلا رخ نداده است، می باشد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد