11:53 - 1395/12/30
کد خبر: 64999

هفت سین نوروزی؛ هفت سین سلامتی

هریک از سین های سفره هفت سین پیامی برای مخاطب و اندرزی برای شنیدن دارد. بی گمان هفت سین خوراکی ها نماد و نشانه ای بیشتر در اهمیت فیزیولوژیکی غذاها دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازبانوی کوثر، هریک از سین های سفره هفت سین پیامی برای مخاطب و اندرزی برای شنیدن دارد. بی گمان هفت سین خوراکی ها نماد و نشانه ای بیشتر در اهمیت فیزیولوژیکی غذاها دارد.

آغاز سال نو یا همان نوروز که مصادف با زنده شدن دوباره زندگی و پیدایش مجدد حیات است، نه تنها فرمان دوباره بیدارشدن از خواب یا به تعبیری زندگی و رستاخیزی مجدد پس از مرگ زمستانی در خاک و زمین از طرف خالق هستی صادر می شود بلکه به تبع بیداری زمین ، شور و ولوله ای در تمام حیوانات و جنبندگان آغاز می شود.

پیام آوران از طرف خدا با صدور دستورات بهداشتی و طبی ابتدا در سلامت بخشیدن جسم پیروان خود موظف به ارائه طریق بوده اند چرا که فکر و اندیشه سالم در جسم و بدن تندرست، رشد و نمو پیدا می کند و انسان به اوج ترقی و سعادت و بهورزی در دنیا و آخرت دست نمی یابد مگر با تسلط بر دیو بیماری تن و شکست اهریمن و شیطان روح.

بنابراین در ساختمان وجودی انسان مراحل عمر به چهار فصل تقسیم شده که برای هرچهار مرحله عمر و سلامت زیستن انسان هفت عنصر بسیار مهم و حیاتی انتخاب و معرفی شده که اگر انسان ها از آن استفاده کند با مصرف و تغذیه این هفت سین مقدس در طول سال و به خصوص آغاز نخستین روز سال نو، سلامت جسم و روح خود را در آن سال بیمه کرده است.

سنجد شاهکار خلقت ، گام نخست سفره هفت سین به نشانه ورود به سرزمین خرد، ندای خردگرایی و دعوت به عقلانی بودن است . امام صادق(ع) می فرماید: سنجد بخورید که پوست آن در لطافت پوست و گوشت آن موجب افزایش عضلات گوشت و هسته آن موجب تقویت و استحکام استخوان ها می شود.

سنجد از نظر املاح غنی بوده و مانع نرمی استخوان می شود و فیبر موجود در آن می تواند چربی خون را کاهش دهد .

سیب، راهیابی به شهر سلامت و نماد صحت، تندرستی شخص و جامعه است . در یک کلام سیب به علت داشتن فیبر فراوان ، موجب لینت، مزاج ، تب زدایی ،پاکسازی معده و روده از انواع فضولات و میکروبها و کاهش چربی و کلسترول خون ، آرامش و تقویت قلب و اعصاب می شود.

سبزه و یا سبزی ها، سومین گام به سوی ساحل سلامت و بهداشت است، سبزه رسیدن به ساحل ایثار و از خود گذشتگی است.سبزه و سبزی عامل نشاط روح و روان و انبساط خاطر است.سبزه موجب پاکسازی درون و رفع کسالت ها و افسردگی های روحی و روانی می شود.

وجود سبزه و سبزی نه تنها بر سر سفره هفت سین نه تنها یک پدیده نمادین است بلکه بر سر سفره تمام روزه های سال، خواص و برکات ویژه ای را در پی خواهد داشت که کمترین ان صحت و سلامت آحاد جامعه در بهره گیری از تغذیه سالم است.

سمنویا معجون اکسیر حیات ،چهارمین پایه بنیادین سفره هفت سین است . دستیابی به خانه سلامت توانمندی ،قدرت،صلابت،استحکام،استمرارنیایش، مبارزه با ضعف و ناتوانی است.  سمنوهم به عنوان غذاهای اصیل سنتی و سالم ایرانی است که به عنوان مظهر برکت و غذای مقدس و روحانی و یک غذای اصیل ایرانی است .

سیرگیاه مقدس، گام پنجم در چیدمان سفره هفت سین است سیرنماد و نشانه مناعت طبع بوده و شایسته است انسان همواره در کنارمناعت باقناعت برجهان بنگرد.

سرکه جادویی ، عنصر ششم سفره هفت سین نماد پذیرش ناملایمات و پذیرش واقعیت های حیات است.

سماق، گام هفتم مجموعه مغذی سفره هفت سین،نماد و نشانه صبر و بردباری و شرط دستیابی به پیروزی و نشستن بر اریکه کامیابی ،مبارزه و مقاومت است.

سکه؛ حضورسکه برای توسعه کار و اشتغال خوب است که نماد کسب رزق و روزی و پول حلال است که با اتکال به خداوند متعال می توان قفل بسیاری از مشکلات را گشود و به آینده امیدوار شد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/