13:22 - 1396/02/24
کد خبر: 66887

بررسی وضعیت مشارکت سیاسی زنان استان اردبیل/ ثبت نام نزدیک به 100 نفر زن در شورای اسلامی شهر و روستا

در دهه اخیر ثبت نام زنان برای شرکت در انتخابات شورای شهر و روستا در سطح استان اردبیل بیشتر از گذشته شده است و نزدیک به 100 نفر از زنان در انتخابات شورای اسلامی ثبت نام کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازبانوی کوثر، مفهوم مشارکت سیاسی کشف جدیدی نیست ،بلکه قدمت آن به اندازه خود سیاست است مشارکت سیاسی پدیده ای پیچیده و دارای ابعاد متعدد است.

از آنجایی که زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند و مردان نیز قادر نخواهند بود به طور کامل از حقوق و منافع آنان دفاع کنند به همین دلیل مشارکت زنان در همه فعالیت های سیاسی ضروری است.

هرچند که حضور زنان در عرصه امور سیاسی به عنوان پدیده ای عام در جوامع بشری در حال گسترش است، اما کیفیت و کمیت آن در جوامع گوناگون متفاوت است.

درایران نیز، تاریخچه حضور زنان در عرصه سیاسی به قرن نوزده برمی گردد در دوران پهلوی زنان مشارکت اندکی در امورسیاسی داشتند. بعد از انقلاب اسلامی حضور زنان در عرصه سیاسی به شکل فراگیر گسترش یافت و در تمام دوره های انتخابات در کشور حضور داشته اند .

در جامعه ما زنان در فرایند انتخاب کردن افراد شرکت می کنند و انتخاب مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا مشارکت اندکی دارند، که از مهمترین دلایل آن این است که جامعه پذیری سیاسی زنان ایرانی به خوبی انجام نشده و جامعه همراهی چندانی برای حضور زنان در فعالیتهای سیاسی انجام نمی دهند و بیشتر خواهان ایفای نقش های سنتی زنان است.

در دهه اخیر زنان استان اردبیل توانسته اند پست هایی سیاسی بسیار محدود را از آن خود کنند که تناسبی با جمعیت زنان استان نداشته و مقایسه با پست های مردان استان نیست، که اگر این روند ادامه یابد با توسعه سیاسی و جامعه سیاسی زنان مغایرت داشته و به بررسی و تامل بیشتری نیاز دارد.

مردم استان اردبیل از سال 71 به صورت مستقل در تمام انتخابات های کشور شرکت کرده اند که در این سال ها هیچ نماینده زنی از استان وارد مجلس شورای اسلامی نشده است.

ثبت نام زنان برای شرکت در انتخابات شورای شهر و روستا در سطح استان اردبیل بیشتر از گذشته شده است و  نزدیک به 100 نفر از زنان در انتخابات شورای اسلامی ثبت نام کرده اند و همراه با مردان با حضور در فضای مجازی  بیشتر از گذشته برای دریافت این کرسی به رقابت می پردازند.

انتظار می رود با مشارکت حداکثری و حضور گسترده بانوان، آن مشارکت حداکثری مد نظر نظام را تحقق بخشد و نقش و جایگاه زنان را هرچه بیشتر به اثبات برسد.

انتهای پیام/