16:48 - 1396/03/20
کد خبر: 67941

بی نیازی به «منطقه آزاد» با اجرای وعده های اقتصادی دولت

با اجرای وعده های دولت و اتمام پروژه های اقتصادی در استان اردبیل تحولی عظیم در اقتصاد ایجاد شده و دیگر نیازی به بحث مناطق آزاد تجاری نیست زیرا که ایجاد مناطق آزاد نیاز به سرمایه های هنگفت و صرف زمان طولانی دارد در حالیکه اغلب زیرساخت های مورد نیاز برای شکوفایی در عرصه های مختلف کشاورزی ، صنعتی و ..به وفور در دسترس می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از صبح مغان، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی در جلسه روز (سه شنبه) هفته گذشته در مجلس اعلام وصول شد و برای چندمین بار موضوع مناطق آزاد توسط نمایندگان به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

اما باید توجه داشت که ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور صرفا دروازه واردات بوده و نه تنها اثر مثبت چندانی ندارد بلکه  آسیب هایی را نیز برای مردم بومی در پی خواهد داشت.

در حال حاضر با توجه به اهمیت موضوع تولید داخلی و توجه به صنایع کوچک و نیمه بزرگ در کشور و مخصوصا بحث بیکاری در مناطق مرزی پرداختن به موضوع مناطق آزاد در کشور امری وقت گیر به شمار می رود کما اینکه در طول این سالها برخی اشخاص برای رسیدن به خواسته ها و امیال شخصی و جناحی خود شعار ایجاد مناطق آزاد را سر می دادند در حالیکه امروز خبری از انها نیست.

 البته مناطق آزاد تجاری و صنعتی برخی مزیت هایی نیز دارند که می شود با برنامه ریزی صحیح آن مزیت ها را به سمت تولید داخلی سوق داده و به عنوان ابزاری برای ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم استفاده  کرد.

 

مزیت هایی همچون تسهیلات قانونی، عدم نیاز به روادید برای ورود و خروج اتباع بیگانه ، معافیت مالیاتی ، ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای خارجی با کمترین تشریفات، انتقال آسان سرمایه به داخل، خارج و سایر مناطق آزاد ایران، آزادی ورود ، خرید و فروش ارز و نزدیکی به اروپا و بازار ۳۰۰ میلیونی CIS ، قفقاز و روسیه که با مدیریت صحیح در نهایت منجر به آبادانی منطقه خواهد شد.

اما با این اوصاف با توجه به اینکه دولت وعده های اساسی تر و کاربردی تری به استانها و شهرستانها داده است لذا بهتر است به جای پرداختن به ایجاد مناطق تجاری و اقتصادی به پیگری و اجرای ان وعده ها بپردازد که در صورت عملیاتی شدن ان طرح ها دیگر لزومی به ایجاد مناطق ازاد تجاری و اقتصادی نخواهد بود.

از جمله وعده هایی که دولت در این سالها برای مردم استان اردبیل داده است عبارت اند از؛

پروژه راه‌آهن اردبیل-  میانه

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه راه‌آهن اردبیل-  میانه می گوید: اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل می‌تواند تحقق پویایی اقتصاد منطقه را به دنبال داشته باشد و نیاز است که در این زمینه دولت اقدامات عملی را در سال تحقق اقتصاد مقاومتی برای اتمام این پروژه به کار بگیرد.


 

 

رضا کریمی گفت: راه آهن اردبیل یکی از مطالبات اساسی مردم اردبیل بوده که این موضوع در حال حاضر به بحث محافل عمومی در استان اردبیل تبدیل شده و همگان از نمایندگان مجلس و مسئولان استان، پیگیری اتمام این پروژه را دارند.

در کشور ما حمل و نقل ريلي از جمله بخش هاي زيربنايي اقتصاد است كه فرآيند توسعه اقتصادي را تحت تاثير قرارداده و اساس مبادلات بازرگاني و كليد توسعه اقتصادي و اجتماعي است.

برخي متخصصان حمل و نقل براين باورند كه بين كارآيي در بخش حمل و نقل و كارآيي عمومي اقتصاد و رشد اقتصادي، رابطه اي مستقيم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه ميان فعاليت هاي كشاورزي، صنعتي، بازرگاني و خدماتي در سطح ملي و بين المللي مي دانند.

پروژه پایاب سد خدآفرین

 پروژه پایاب سد خدآفرین از جمله مهمترین طرح هایی است که در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری در دستور کار مسئولان قرار گرفته و امید است با پایان آن، فضای کسب و کار مناسب برای جوانان جویای کار فراهم شود.

 

 

این پروژه پس از اتمام زمینه اشتغال بیش از 20 هزار نفر را فراهم خواهد کرد .

پتروشیمی اردبیل

پتروشیمی اردبیل با بیش از 10 سال تاخیر در انجام عملیات یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این استان است که باتوجه به موقعیت جغرافیایی مناسب استان اردبیل و دارابودن ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی انتظار می‌رود با اهتمام دستگاه‌های اجرایی و جذب حامیان مالی و سرمایه‌گذاران قوی این پروژه‌ به همراه پروژه های راکد و نیمه تمام فعال شوند.

 

 

در حال حاضر پروژه  پتروشیمی از پروژه‌های کلان و عظیم استان اردبیل محسوب می‌شوند و امیدواریم با اتمام و به بهره برداری رسیدن این طرح شاهد شکوفایی منطقه باشیم.

با توجه به وعده های دولت که به بخشی از انها اشاره شد مردم استان اردبیل باید به این امر واقف باشند که این طرح ها و پروژه های برنامه ریزی شده توسط دولتمردان که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است می تواند تحولی عظیم در اقتصاد منطقه و استان داشته باشد و دیگر نیازی به انحراف افکار به سمت ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیست زیرا که ایجاد مناطق آزاد نیاز به سرمایه های عظیم و صرف زمان طولانی دارد در حالیکه اغلب زیرساخت های مورود نیاز برای رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی به وفور در دسترس می باشد.

انتهای پیام/