02:02 - 1396/04/15
کد خبر: 68810

سهم گیوی و خلخال از مناطق آزاد تجاری-صنعتی استان اردبیل چه قدر است؟

سهم گیوی و خلخال در جنوب استان اردبیل از مناطق آزاد تجاری - صنعتی بیله سوار، گرمی و پارس آباد چه قدر است، چگونه می توان توازن را در این میان به کار بست تا مردم همه مناطق استان اردبیل در توسعه و پیشرفت یکسان باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، به گفته صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر،‌ نمین و سرعین، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تعیین پارس‎آباد، بیله سوار و گرمی به عنوان محدوده منطقه آزاد تجاری –صنعتی استان اردبیل، نقشه  محدوده را این هفته برای تصویب به هیات دولت فرستاد تا با امضای رئیس جمهور قانونی شود.

وی خاطرنشان کرده که محدوده منطقه ازاد تجاری صنعتی استان اردبیل شامل شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی و 34 هزار هکتار است.

این مناطق تجاری - صنعتی در حوزه های اشتغالزایی، صادرات، اقتصادی، تولیدی و کسب و کار برای اهالی منطقه موثر واقع خواهد شد و رکود و بیکاری را از بین خواهد برد.

احیای منطقه آزاد تجاری گرمی، بیله سوار و پارس آباد که خواسته دیرینه مردم آن مناطق بود بی شک موجبات خوشحالی آنان را فراهم ساخته و توسعه و پیشرفت متوازنی در شمال استان در حوزه های گردشگری، کشاورزی، دامداری و ... به وجود خواهد آورد.

ولی بدون حس ناسیونالیستی و تبعیض باید عنوان کرد که سهم گیوی و خلخال در جنوب استان اردبیل از مناطق آزاد تجاری و صنعتی شمال استان چه قدر است؟!

واضع و مبرهن است که منطقه آزاد هم اکنون ازآن سه شهرستان مذکور اردبیل در شمال استان است و هیچ ارتباط اقتصادی و تجاری به جنوب این استان ندارد، ولی مواردی قابل ذکر است که می توان آن را جزء مقدمات سهم خواهی جنوب استان از مرکز و شمال استان عنوان کرد.

همانطور که عنوان شد توسعه و آبادانی اردبیل خواسته همه مردم استان است ولی عملکرد تبعیض آمیز و بی توجهی به سهم خواهی بحق برخی از مناطق ماوراء تفکر و نحوه مدیریت یک استان می باشد.

واقعیتی که امروزه شاهد آن بوده و هستیم محرومیت های اقتصادی، کشاورزی، تجاری، صنعتی، عمرانی و ... در جنوب استان اردبیل(شهرستان کوثر و خلخال) است و در مقابل مرکز و شمال استان اردبیل نسبت به جنوب استان شاهد توسعه و پیشرفت می باشد، این توسعه و پیشرفت بخشی به مزارع، زمین های حاصلخیز و موقعیت جغرافیایی آن مناطق بستگی دارد ولی برخی از مسائل نیز به نحوه مدیریتی و عملکردی مسئولان امر استانی مرتبط است.

به عبارتی، خواه یا ناخواه همان موضوع همیشگی فقیر و غنی مطرح می شود که فقیر فقیر تر و غنی غنی تر می شود اما چگونه می توان توازن را در این میان به کار بست تا مردم همه مناطق استان اردبیل در توسعه و پیشرفت یکسان باشند.

افزایش اعتبارات عمرانی، تمرکز در پروژه های عمرانی و اقتصادی جنوب استان اردبیل، اقدام و عمل در تکمیل و بهره برداری از پروژه های گیوی و خلخال، توجه به صنعت توریسم جنوب استان اردبیل، تکمیل کارخانجات کلنگ زنی شده، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و ... همه و همه در موضوع توازن بین شهرستان ها دخیل بوده و هم اکنون می توان در توجه به این امور سهم جنوب استان اردبیل از عملکرد مسئولان استانی محفوظ باشد.

مردم جنوب استان اردبیل تنها آغاز، تکمیل و بهره برداری از پروژه های در حال احداث این منطقه را از مسئولان مطالبه دارند و بی شک این خواسته همان سهم خواهی مردم گیوی و خلخال از مسئولان است که متاسفانه این امورات تا به این لحظه در منطقه محقق نشده است.

سد 20 ساله گیوی و گیرودار همیشگی خط انتقال و پایاب آن، افتتاح بیمارستان 32 تختخوابه گیوی، سد شهید پستی هشجین، بهره برداری از محور های مواصلاتی شهرستان خلخال، شهرک صنعتی، مغفول ماندن صنعت توریسم، کلنگ های بی پایه و اساس کارخانه های رویایی و دهها پروژه های عمرانی، اقتصادی و صنعتی دیگر که مهمترین ارکان توسعه و پیشرفت جنوب استان اردبیل است که هنوز در بی توجهی محض به سر می برند.

انتهای پیام/