12:50 - 1396/05/23
کد خبر: 69998

ساکنان مغان در معرض بحران زیست محیطی انتشار سموم کشاورزی /چه کسی پاسخ‌گوست؟

پخش بوی سموم کشاورزی در مناطق مسکونی که منجر به ایجاد بیماری های ریوی و تنفسی می شود موجب بروز بحران زیست محیطی شده است که باید مسئولان برنامه ای برای حل ان داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازصبح مغان، اگر از تلنبار شدن زباله ها در حاشیه شهرها و مناطق مسکونی، رودها، مراتع و جنگلها بگذریم،این روزها از پدیده نامیمون سمپاشی مزارع و زمینهای کشاورزی خصوصا اراضی حاشیه شهرها و اطراف مناطق مسکونی در منطقه مغان نمیتوان گذشت.

پدیده ای که عوارض خطرناک آن میتواند به بهای جان انسان و هر جنبنده ای تمام شود.

منطقه مغان و در راس آن شهرستان پارس اباد که عموما پیشه اکثریت اهالی آن کشاورزی است در این فصل از سال مخاطراتش بسیار بیشتر از سایر فصول است و باز بودن در و پنجره اکثریت منازل و خانه ها به علت گرمای تابستان سبب شده بوی مسموم کننده سموم کشاوری وارد منازل ساکنان شود.

 

 

لذا سمپاشی کشاورزان در پارس اباد خصوصا مزارعی که در حاشیه مناطق مسکونی هستند خطر مهلکی برای ساکنین این نواحی بالاخص کودکان و نوزادان زیر ۵ سال که میتواند عوارض ان بعد از سالها در بدن انسان خودنمایی کند و آنان را قربانی سودجویی و مطامع شخصی برخی افراد منفعت طلب نماید.

بدینسان می بایست بدون فوت وقت و قبل از هر حادثه مخاطره آمیزی که البته سالهاست با زندگی ساکنان پارس اباد و شهرها و روستاهای همجوار آن آمیخته است؛ پیشگیری ها و اقدامات لازم انجام شود.

طبق اظهارات برخی شهروندان سمپاشی بی موقع و غیرمسئولانه برخی زارعین همجوار مناطق مسکونی که بنا به اظهارات آنان حوالی سحرگاه اقدام به سمپاشی می نمایند،بدلیل انتشار ذرات معلق در هوا سبب خفگی و ناراحتی های تنفسی کودکان زیر پنج سال در اثر استشمام هوای آلوده به سموم کشاورزی شده است.

یکی از ساکنان مغان می گوید: لحظات ابتدایی روز که قصد بیرون امدن از منازل خود را داریم بوی سم همه جا را فرا گرفته و باعث می شود حتی نفس کشیدن هم برایمان سخت باشد.

 

 

او می گوید: علت این کار نزدیکی مزارع کشاورزی به مناطق مسکونی است و باید مسئولان راهکاری را بیاندیشند که از بروز این بحران جلوگیری شود.

به گفته مسئولان نظارتی سازمان غذا و دارو خیار، گوجه فرنگی، درخت سیب و برنج از جمله مهمترین محصولاتی هستند که دارای بیشترین جذب سموم کشاورزی را دارند.

دکتر هدایت حسینی مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در دراین خصوص می گوید: از سال ۹۳ و در راستای اجرای ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم اجرای طرحی تحت عنوان پایش باقیمانده سموم کشاورزی و آفت کش ها در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برنامه ریزی شد که در این راستا ۷ محصول پر مصرف با همکاری جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. (عصر ایران)

hoseini

 

وی در مورد اسامی این محصولات گفت: در این طرح ۴ محصول شامل خیار ، گوجه فرنگی ، سیب درختی و برنج از نظر آفت کش ها و باقیمانده سموم و ۳ محصول سیب زمینی، پیاز و کاهو از نظر باقیمانده کودهای شیمایی شامل نیترات و فلزات سنگین مورد بررسی قرار گرفت که مطابق این بررسی ها ۱۰ درصد از نمونه های مورد آزمایش از نظر باقیمانده سموم کشاورزی بالاتر از حد معمول بوده است.

دکتر حسینی ادامه داد: از نمونه های مورد ارزیابی در این محصولات کمترین عدم انطباق با استاندار های لازم در برنج با زیر ۲ درصد و بیشترین مورد در سیب درختی با ۱۰ درصد دیده شد.

وی ادامه داد: گوجه فرنگی و خیار نیز به ترتیب بعد از سیب درختی بالاترین سموم باقیمانده در خود را دارا بوده اند.

 

 به گزارش صبح مغان بیشتر امراض دیروز و امروز نظیر سرطان و بیماری های ریوی و تنفسی و ... در شهروندان مغانی و به ویژه پارس اباد ناشی از همین استشمام سموم کشاورزی است لذا از مسئولان بهداشت و درمان انتظار می رود در این خصوص اقدام قانونی در کاهش و از بین بردن سموم کشاورزی انجام دهند.

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/