09:23 - 1396/06/25
کد خبر: 70994

سالانه بیش از 700 تن"به" از باغات شهر گیوی برداشت می‌شود؛

تولید مرغوب‌ترین "به" کشور در استان اردبیل+تصاویر

سالانه بیش از 650 تا 700 تن "به" مرغوب و آبدار از باغات شهر گیوی برداشت می شود، "به" های تولیدی در گیوی برند کشوری را داشته و از نظر شکل و طعم متفاوت و درگونه های متعدد هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، اواسط مهر ماه زمان برداشت میوه "به" در شهر گیوی است و پیش بینی می شود در سالجاری بیش از 200 تن "به" (هیوا) از باغات (درختان باروز) شهر گیوی برداشت شود.

سالانه بیش از 650 تا 700 تن "به" مرغوب و آبدار از باغات شهر گیوی برداشت می شود و این درحالی است که بنا بر سرمازدگی بهاره در سال جاری این آمار تولید کاهش چشم گیری داشته است.

بیش از 187 هکتار از باغات شهر گیوی به تولید "به" اختصاص یافته که میانگین تولید درهر هکتار بیش از 10 تن است؛ "به" های تولیدی در گیوی از نظر شکل و طعم متفاوت و درگونه های متفاوت هستند این میوه را سرشار از ویتامین و بسیار مقوی اعلام کرد.

حاجی آقاکیشی، ملسی، آجی شیرین و ترش انواع "به‌"های گیوی است که دراین میان حاجی ‌آقاکیشی رقم خاص شهر گیوی است که آبدار، ترد و بسیار خوشمزه می باشد و از نظرانبارداری نیزرقم آجی شیرین و برای تهیه مربا نیز رقم به ترش استفاده می شود.

برگ سبز این میوه بصورت جوشانده برای گرفتگی قلب و عروق، هسته ژله ای آن برای رفع سرفه و میوه فیبر دار آن برای هضم غذا بسیار موثر و مفید است.

"به" محصول استراتژیک شهرستان کوثر است که در صورت توسعه مکانیزه باغات "به" و تبدیل کشت سنتی و معیشتی به تولید تجاری و مدرن می توان با افزایش تولید محصول مرغوب دست یافت.

باغات محصول "به" شهر گیوی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که این محصول در شهرهای استان های اطراف، تهران و حتی اصفهان بصورت ویژه عرضه می شود.

سطح زیر کشت "به" در سطح استان 453 هکتار است که شهر گیوی 9 درصد این میزان سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است؛ برهمین اساس گیوی از لحاظ تولید و کیفیت میوه به رتبه نخست استانی را دارد.

به گزارش کوثرخبر، شهر گیوی در کنار رودخانه کیوی چای یکی از شاخه‌ های رودخانه قزل اوزن قرار دارد و به همین دلیل اطراف شهر و رودخانه را باغ های میوه در برگرفته است.

وسعت باغ های این شهر 450 هکتار است و درختان سیب، زرد‌آلو، گیلاس، آلبالو و گلابی در آن باغها جا خوش کرده‌اند و 187 هکتار آن نیز باغ های "به" است.

هر چند وسعت باغ ها و تـولید این محصول در گیوی چشمگیر نیست امـا آنچـه این شهر را به عنوان شهر هیوا (به) مطرح کرده عطر، رنگ و طعم میوه های به این شهر است.

باغداران گیوی از تولید و درآمـد خود راضی‌ و برای توسعه باغ های خود بسیار مشتاق هستند. گیوی، مرکز شهرستان کوثر را شهر هیوا می‌نامند. میوه " به" را در زبان آذری هیوا می‌گویند.

 

انتهای پیام/