12:02 - 1396/10/16
کد خبر: 74202

گزارش اختصاصی؛

نارضایتی کشاورزان از هجوم گرازها و پرندگان به مزارع در بیله سوار

کشاورزان واقع در شهر مرزی بیله سوار از هجوم گرازها و پرندگان وحشی به مزارع خود ابراز نارضایتی کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به این وضع شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازصبح مغان، هجوم گرازها و برخی پرندگان وحشی از جمله مزمک ها به مزارع کشاورزی شهرستان مرزی بیله‎سوار موضوعی است که این روزها موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

به گفته کشاورزان بیله سوار هر ساله گرازها و پرندگان وحشی به مزارع حمله کرده و خسارات زیادی را وارد می‌کنند.

برخی زارعین بر این گلایه مند هستند که جلوگیری از شکار پرندگان و گرازها توسط ماموران محیط زیست، کشاورزان را دچار ضرر مالی می‌کند.

کشاورزان می گویند: در پاییز، زمستان و تابستان باید دنبال گراز و پرندگان باشیم که به محصولاتمان صدمه نزنند،لذا آیا محیط زیست تاوان ضرری که ما کشاورزان بر اثر حمله پرندگان و گرازها به مزارع ما می‌شود را متقبل می شود؟

خبرنگار صبح مغان این موضوع و خواسته کشاورزان را از مسئول نمایندگی محیط زیست شهرستان بیله سوار جویا شد که بهنام برزگر مسئول این مرکز در این باره گفت: ما در این 15 روز اخیر حدود 50 مجوز برای دفع حیوانات زیانکار به کشاورزان صادر کردیم.

وی گفت: مزمک یا همون زنگوله بال با اینکه یک گونه حمایت شده است ولی ما برای حل مشکل با دعوت از مدیر کل استان به شهرستان سعی بر حل مشکل داریم.

رئیس محیط زیست شهرستان بیله سوار گفت: متاسفانه در دو هفته اخیر چند نفر از کسانی که به آنها مجوز دفع پرندگان را صادر کرده بودیم ، اقدام به شکار پرندگان مهاجر حمایت شده به طرز فجیع کرده بودند که این افراد دستگیر  و به مراجع قضایی تحویل داده شدند اما سایر افرادی که به طور اصولی از مجوز استفاده کرده اند به کار خودشان ادامه می دهند.

کشاورزان خودشان از مزارعشان محافظت کنند

وی گفت: برخی از کشاورزان انتظار دارند برای هر زمین زیر کشت که مورد هجوم حیات وحش قرار می گیرد یک پرسنل از محیط زیست حضور داشته باشد که  این کار شدنی نیست و باید خود کشاورزان نیز در صورت مشاهده حیوانات موذی و پرندگان آسیب زن از محصولات خود حراست و نگهبانی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مسئول اصلی دفع حیوانات موذی در مزارع کشاورزی کیست بیان داشت: به نظر من ما مسئول حضور بر تک تک مزارع افراد نیستیم و باید خود کشاورزان نیز برای حفاظت از مزرعه خود تلاش داشته باشند.

برزگر بیان داشت: متاسفانه همه جا را زیر کشت بردیم در حالیکه در آن سوی مرزها هنوز اراضی به صورت بکر مانده و همچنان به عنوان زیستگاه حیوانات مورد استفاده است.

وی گفت: این حیوانات زبان بسته اند و نمیشود توجیهشان کرد به اراضی کشاورزی وارد نشوند، فقط  می شود به کشاورزان  مجوز دفع داد تا از زمینشان حفاظت کنند .

پرنده مزمک تنها یک ماه به محافظت نیاز دارد

وی ادامه داد: پرنده مزمک یا زنگوله بال تا پایان اسفندماه در شهرستان بیله سوار حضور دارد و محصول کلزا نیز فقط تا یک ماه دیگر نیاز به حفاظت دارد چون پس از حدود یک ماه و یا کمتر از آن مرحله رشد از جوانه به بلوغ می رسد و حتی در آن موقع حضور مزمک فایده هم دارد و این پرندگان با خوردن برگ محصول به نوعی محصول را هرس کرده و باعث پربارتر شدن این محصولات هم میشود.

تعداد کم پرسنل کار را برای حفاظت از محیط زیست سخت کرده است

رئیس محیط زیست شهرستان بیله سوار اظهار داشت: متاسفانه تعداد کم نیروی محیط بان نیز موجب شده که محیط بانان با سختی و مشقت کار وظیفه حفاظتی خودشان را انجام دهند و در این مورد باید مردم منطقه هم یاری کنند تا شاهد نابودی گونه های با ارزش حیات وحش منطقه که حق آیندگان است نباشیم.

وی افزود: ما در شهرستان بیله سوار کلا چهار نفر پرسنل داریم که یکی از انها کارشناس و دیگری رییس مرکز است و تنها دو نفر محیط بان برای کل شهرستان به این وسعت داریم و هر روز خبرهای دردآور کشتار و قتل عام حیوانات زبان بسته را از مردم میشنویم.

بهنام برزگر در پایان گفت: ما مالک حیات وحش نیستیم اما بر حسب وظیفه سازمانی مان حافظ آنها برای نسلهای آینده مردم هستیم.

وی تاکید کرد: کشاوزران باید متوجه باشند که تمام جنبندگان و مخلوقات خداوند حق زندگی در این کره خاکی دارند و اینکه تنها به فکر خود و محصولات خودشان باشند چندان رفتار سنجیده ای به نظر نمی رسد.

به گزارشپایگاه خبری صبح مغان، فرماندار بیله سوار سال گذشته در جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان، خواستار نظارت و برخورد محیط زیست با مشکل حمله گراز ها به اراضی کشاورزی و باغی بیله سوار شد و تاکید کرد: این حیوانات باید از مناطق کشاورزی بیله سوار به محل های دیگری هدایت شوند و در صورت شدت تخریب و خسارات وارده، محیط زیست باید نسبت به معرفی شکارچی یا ارائه مجوز به کشاورزان جهت شکار این حیوانات با موازین قانونی و مجوز دفن اقدام کند.

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/