00:25 - 1396/12/06
کد خبر: 75672

فقر، چگونه دین گریزی را رقم می زند

توجه به رونق اقتصادی در سطح جامعه و رفاه و امنیت، بخشی از مسئله معنویت افزایی و بصیرت دینی را متوجه آن جامعه می کند، اما آیا همه رفتارها و اعمال منکر یک اجتماع را می توان به فقر اقتصادی یا فرهنگی ارتباط داد، در گزارش زیر به چگونگی دین گریزی در یک جامه اشاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، براستی، رذایل اخلاقی همچون بی حرمتی، نژادپرستی، پارتی بازی، کینه و نفرت و... چگونه در جامعه ما ترویج یافته است، دلیل و منشاء این مسائل که یقیناً معنویت، بصیرت و دین و اخلاق یک جامعه را در برخواهد گرفت را می توان در نظریه های متعدد برای مردم بازگو کرد.

برخی از کارشناسان فقر فرهنگی را دلیل بی اخلاقی، برخی ها فقر اقتصادی را منشاً بی حرمتی و برخی ها منکرات را باعث و بانی بی بندوباری می دانند، البته شاید این نظریه ها توسط بسیاری از افراد جامه تایید و برای برخی ها نیز مورد قبول واقع نگردد.

اما آن که مبرهن است موجودیت هجمه ها، تحریم ها، تهدید ها، پارتی ها، نفرت ها و ... در جامعه است و یقیناً سرمنشاء آنها کم کاری یا عدم کارآمدی در مسائلی چون، اقتصاد، فرهنگ و دین می باشد؛ اگر نوع زندگی و اخلاق و منش مان به همین منوال پیش برود، قطعا دیگر نباید امیدی به زندگی خوب و بااخلاق را در جامعه داشته باشیم.

مسئله دیگری که بسیاری از آن غافل هستند، بازگشت معنویات و اعتقادات به جامعه است؛ در جامعه امروزی اعتقاد به معنویات رو به زوال رفته و نکته ای که قابل تامل است بی توجهی به سرشاخه های آن(مذهب، باورها، آرمان ها، و ...) است.

حجت الاسلام والمسلمین امین، کارشناس مسائل مذهبی در این خصوص به خبرنگار کوثرخبر اظهار کرد: معنویات با خود، ایمان، خوش خلقی، سخاوتمندی و هزاران صفات نیک دیگر به همراه می آورد.

وی ادامه داد: اینطور نیست که رونق اقتصادی، فرهنگی و ... تاثیری در دین گریزی یا رذایل اخلاقی ندارد، نه؛ اما بی شک داشتن اخلاق پسندیده و با ایمان(منظور از با ایمان اعتقاد قلبی به داشته ها و آرمان های دینی خود است) فساد را از جامعه زدوده و مقدمات فرهنگ و اقتصاد را فراهم خواهد ساخت؛ درعین حال معنویت گریزی و بی اعتنایی به مسائل دینی، مهمترین عامل فساد در جامعه بوده و رذایل اخلاقی را در جامعه افزایش خواهد داد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: داشتن اخلاق پسندیده بدور از فساد اخلاقی یا فقر فرهنگی، ریشه در تربیت داشته فلذا این کار باید به صورت کاملا بنیادی و از کودکانمان آغاز شود و بعد در میان اقشار مختلف جامعه اشاعه گردد.

حجت الاسلم والسلمین امین خاطر نشان کرد: درواقع فواید داشتن یک زندگی خوب و یک جامعه بااخلاق را فرد ابتدا در خانواده و بعد در جامعه می آموزد؛ لذا این کار تلاش دوچندان والدین، نظام آموزش و پرورش و سرانجام دولت را در پاسداری از ارزش ها و باورهای دینی می طلبد؛ چرا که فساد اقتصادی، اختلاس، تبعیض و ...، فقر اقتصادی و به دنبال آن بی اخلاقی را در جاممه ترویج خواهد داد.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: باید آموخت که پول و ثروت، موجبات راحتی و آسایش (البته ظاهری) را فراهم می آورد، اما هرگز نمی تواند موجبات آرامش و خوشبختی باطنی ما را فراهم کند، چرا که یکی از عوامل فساد در جامعه، همین تعلق و دلبستگی به مال دنیاست، هرچند بسیاری هستند که ثروت را مایه آرامش و فقر را بانی بدبختی می دانند غافل از اینکه یک فقیر بر ضروریات دینی و مذهبی خود بهتر و بیشتر از یک ثروتمند واقف است ولی براثر تبعیض آن شخص ثروتمند و اختلاس گر دچار فقر اقتصادی شده و درنتیجه به دولت اعتمادی ندارد.

وی اضافه کرد: از سویی این روزها، توطئه های دشمنان و منافقان ضدانقلاب که در قالب تهاجم فرهنگی شکل می گیرد و باعث معنویت گریزی برخی از افراد می شود، ظاهراً کارساز شده و برخی ها را در مسیری قرار داده که چشم اندازی جز سیاهی و تباهی ندارد؛ فتنه؛ از زمان انقلاب تا سال 1396 بوده و ادامه هم خواهد یافت ولی هیچگاه اصل نظام و انقلاب از این هجمه ها متضرر نخواهد شد.

انتهای پیام/