09:34 - 1396/12/21
کد خبر: 76113

رییس ادراه میراث فرهنگی نیر:

جشنواره آئینی و سنتی چشمه باشی در نیر برگزار می شود

ایرج سپیدکارگفت: جشنواره آئینی و سنتی چشمه باشی امسال هم در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازنیریمیز؛امروز صبح رییس ادراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر ایرج سپیدکار در گفتگو با خبرنگارنیریمیزاظهار داشت: امسال هم جشنواره آئینی و سنتی چشمه باشی (سو اوستی) ویژه آخرین چهارشنبه سال به همت گروه های مردم نهاد و مشارکت ادراه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و شورای اسلامی شهر و شهرداری نیر و با دعوت از عموم مردم شهرستان و استان روز چهارشنبه در تاریخ 96/12/23 در کنار چشمه ساران منطقه نمونه گردشگری بولاغلار برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به زمان شروع این جشن آئینی که ساعت 9 صبح خواهد بود، افزود : به منظور تشویق و ترغیب مردم جهت شرکت در این جشواره آئینی همایش پیاده روی با خانواده از سوی شهرداری نیر برنامه ریزی شده است که زمان شروع پیاده روی خانوادگی 8:30 صبح از محل ابتدای مسیر بولاغلار تا محل برگزاری مراسم خواهد بود.

رییس ادراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: در این جشنواره آئینی، برنامه های مختلفی از سوی گروه های مردم نهاد برای معرفی و احیا سنتهای بومی و محلی دیرینه منطقه ترتیب داده شده است  که از مهم ترین آنها می توان به تکم گردانی ، یومورتا اویناماق ، قیچی زدن آب ، پریدن از آب  آتش ، جاروشویی ، شکستن کوزه های قدیمی و پرکردن کوزه های نو و غیره اشاره نمود.

 همچنین در کنار این برنامه ها موسیقی  سنتی و نمایش طنز از سوی هنرمندان شهرستانی اجرا می شود.

از دیگر برنامه های ترتیب داده شده  برای این جشن آئینی اجرای مسابقه، انتخاب بهترین سبزه آرایی، کوزه آرایی و بهترین لباس سنتی می باشد که به انتخاب هدیت داوران به برندگان بخش های مختلف مسابقه جوایز ارزنده های خواهد شد.

سپیدکار تصریح کرد: به خانواده هایی که با اعضای خانواده و با لباس سنتی در این مراسم حضور یابند، جوایز بسیاری نفیسی اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/