20:23 - 1397/01/30
کد خبر: 76410

عضو هيات علمي دانشگاه تبريز؛

کاهش مطالعه، موجب رکود خلاقیت در دانش آموزان می شود

عضو هيات علمي دانشگاه تبريز با انتقاد از افت شدید میزان مطالعه در مدارس، مضررات عدم مطالعه در کشور را متذکر شد و گفت: عدم مباحث علمی باعث رکود خلاقیت در دانش آموزان می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما اسکندر فتحی آذر عضو هيات علمي دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه تبريز در گفتگو با خبرنگارابصارخبربه اهمیت کار معلم و تعلیم و تربیت در جامعه پرداخت و گفت: معلمان پایه گذاران علم، فرهنگ و صنعت در کشور هستند.

وی با بیان اینکه لازمه کار معلمی حوصله و تمرکز در سر کلاس است گفت: دوره ابتدایی در واقع دوره فراگیری قدرت توانایی در یادگیری و شکوفایی استعدادهای نهفته در کودکان است.

فتحی آذر با بیان اینکه بهترین زمان انعکاس مطلب در دوره ابتدایی نهایتا 5 دقیقه است گفت: این میزان در راهنمایی 10 دقیقه، در دبیرستان 15 دقیقه و نهایتا در دانشگاه 20 دقیقه است و بنا به فراخور سن در افراد ذهن اشخاص بیشتر از این کشش درک مطالب سنگین را ندارد بنابراین معلمان باید بتوانند هنر آموختن در زمان مناسب را با درک موقعیت شاگردان، در خود تقویت کنند.

عضو هيات علمي دانشگاه تبريز در ادامه سخنان خود به بیان تاریخچه آموزش علم پرداخت و گفت: آموزش علوم باید با محتواگرایی همراه باشد تا با انتقال مطلب، دانش اموز مفاهیم را به دقت فرا گیرد.

وی با بیان اینکه مفهوم سلول و انرژی تنها در سایه محتوا گرایی در ذهن کودک ماندگار می شود گفت: این موضوع مهم تاکنون نتوانسته در رشد و توسعه پایدار کشور نقش داشته باشد.

فتحی آذر موارد ذکر شده را در سایه روش های علمی دانست و گفت: این محتوا و روش است که منجر به تولید مقالات علمی می شود.

وی با بیان اینکه ماهیت شناخته شده آموزش علوم در دهه 80 باعث پایه گذاری محتوا، روش و ادبیات علمی در امر آموزش کشور شده است، به مقایسه  ارزیابی مدارس در کشورهای مختلف جهان پرداخت و گفت: مدارس امروز برخلاف گذشته که بر اساس نمره و معدل دانش آموزان مورد ارزیابی قرار می گرفتند، امروز بر اساس تولیدات کوچک و مفهوم و ماهیت علم در دانش آموزان مورد سنجش و مقایسه قرمی گیرد.

فتحی آذر محتواگرایی در نظام آموزشی و فرهنگ کشور را کم رنگ عنوان کرد و گفت: مسئولان امر آموزش کشور بخصوص در مقطع ابتدایی باید به منابع کلیدی و اساسی آموزش توجه بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه در مناطق شهرنشین، والدین نقش بسزایی در تعلیم و تربیت کودکان بر عهده دارند گفت: درتحقیقات یونسکو مردم ایران نسبت به درآمد ملی و سرانه، هزینه بالایی برای آموزش فرزندان خود صرف می کنند که این موضوع فارغ از نیت والدین، کودکان را آنقدر خسته می کند که نایی برای انجام فعالیت های کلاسی و مهارت افزایی اجتماعی در مدرسه پیدا نمی کنند.

عضو هيات علمي دانشگاه تبريز گفت: کلاس های متعدد آموزشی بعد از کلاس های مدرسه باعث ایجاد دوگانگی در دانش اموزان می شود در حالیکه این مشکل بزرگ، در مقاطع دبیرستان و دانشگاه به شدت کاهش می یابد چونکه جوان علاوه بر اینکه به استقلال نسبی  و قدرت تشخیص می رسد، سواد والدین نیز کفاف مقطع تحصیلی و درس های گوناگون او را نمی دهد ودر این مرحله است که استعدادهای ذاتی جوانان شکوفا می شود در حالیکه اگر از دوران کودکی این استعدادها شناسایی و پرورش می یافت در این سن وی به یک مبتکر و شخص توانمند در رشته ای خاص دارای ارزش افزوده تبدیل می شد.

وی تصریح کرد: کلاس های متعدد علاوه بر اینکه باعث خستگی کودکان در مقطع ابتدایی می شود، خلاقیت را نیز از بچه ها می گیرد.

فتحی آذر طرح های درسی کنونی را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخی اصول طراحی درسی امروز با ویژگی های کشور همخوانی ندارد و بهتر است مورد بازنگری قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به میانگین بحث های علمی در بین معلمان اشاره کرد و گفت: اگر معلمان دست به دست هم دهند و به سمت مباحث علمی سوق پیدا کنند، در اینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر امر آموزش در کشور خواهیم شد.

این استاد دانشگاه بحث های علمی آموزشی در سیستم آموزشی کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تحقیقات نشان می دهد که میانگین مباحث علمی در مدارس و دانشگاه های معروف جهان 30 دقیقه است در حالیکه این میزان در جهان سوم 1 دقیقه و در ایران نیز با کمال تأسف تنها 30 ثانیه است که این خود نشان دهنده وضعیت اسفناک جایگاه مباحثه علمی در کشور است.

وی با بیان اینکه همایش های علمی و پژوهشی محفلی برای از بین بردن کج فهمی های علمی است گفت:کج فهمی ها زمانی در کشور ما شایع شد که معلمین ما تجربیات و منابع خود را از یکدیگر پنهان کردند.

فتحی آذر از معلمین و اساتید دانشگاه ها خواست تا با گسترش مباحث علمی بین خوداین عادت زشت را در جامعه علمی کشور ریشه کن کنند.

وی تصریح کرد: اگر معلمان به مباحث علمی روی بیاوند در اینده نزدیک شاهد تدوین دایر المعارف اموزشی گرانبهایی در کشور خواهیم شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز مشکل دیگر نظام آموزشی کشور را کاهش قدرت خوانایی کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: بزرگترین مشکلی که امروز گریبانگیر کشور شده است کاهش شدید میزان مطالعه در بین کودکان و نوجوانان است بطوریکه این امر باعث فراموشی و فرار بودن مطالب درسی در دانش اموزان نیز شده است.

فتحی آذر با بیان اینکه بین مطالعه و درک مفاهیم درسی رابطه مستقیمی وجود دارد، گفت: اگر مطالعه ای در کار نباشد قدرت درک مطالب نیز در جوانان کاهش پیدا می کند.

وی در پایان سخنان خود به اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و گفت: درست است که مدارس باید تجهیز شوند و تجهیز مدارس نیز به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است ولی هیچ عقل سلیمی نیز نمی گوید که خرید تجهیزات گران بها آن هم زمانی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است کار عاقلانه ای است چونکه می توان با استفاده از وسایل ساده و ارزان قیمت نیز به همان هدف رسید و در عین حال نیز به رشد خلاقیت و توانایی علمی در دانش آموزان نیز کمک کرد.

فتحی آذر از جامعه آموزشی کشور خواست تا در کنار تقویت مطالعه در اقشار مختلف کشور و فراهم کردن بسترهای لازم، جامعه جوان و علمی کشور را به سمت و سوی پژوهش واقعی هدایت کنند.

 

انتهای پیام/