16:02 - 1397/05/18
کد خبر: 77430

مدیر عامل ستاد دیه اردبیل:

اجرای طرح " یک مسجد، آزادسازی یک زندانی" در اردبیل

مدیر عامل ستاد دیه استان اردبیل از اجرای طرح " یک مسجد، آزادسازی یک زندانی" با مشارکت اداره کل اوقاف استان اردبیل به منظور استفاده از ظرفیت مساجد در ماه‌های محرم و صفر برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد در اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، کریم‌الله محبوبی عصر امروز در جلسه مشترک هیئت امنای ستاد دیه استان اردبیل با فرماندار شهرستان اردبیل، شهردار و اعضای شورای شهر اردبیل اظهار داشت: طرح " یک مسجد، آزادسازی یک زندانی" با مشارکت اداره کل اوقاف استان اردبیل به منظور استفاده از ظرفیت مساجد در ماه‌های محرم و صفر برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد در اردبیل برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 336 نفر از محکومان مالی غیرعمد زندان‌های استان اردبیل با کمک ستاد دیه استان، ستاد دیه کشور، گذشت شکات، کمک‌های خیران، تقسیط بدهی و اعطای تسهیلات بانکی در سطح استان اردبیل آزاد شدند افزود: 100 نفر از این محکومان مالی‌غیرعمد نیز با مراجعه مستقیم خود خیران به زندان و پرداخت بدهی‌ها آزاد شدند.

کریم‌الله محبوبی با اشاره به اینکه مبلغ محکومیت زندانیان آزاد شده سال قبل بیش از 30 میلیارد تومان بود، گفت: از ابتدای سالجاری نیز با اقدامات انجام شده در این زمینه، 77 نفر از زندانیان جرایم مالی غیرعمد در استان اردبیل با مبلغ محکومیت بیش از 20 میلیارد تومان آزاد شدند که یک نفر زن و 76 نفر مرد بودند.

وی افزود: دلیل محکومیت این افراد به تفکیک 56 نفر دلایل مالی، 15 نفر مهریه و 6 نفر دیه بود که گذشت شکات در آزادسازی این محکومان در حدود 4 میلیارد و 200 میلیون تومان بود و حدود 7 میلیارد ریال نیز تسهیلات اعطایی بانک‌ها به این افراد بوده است.

مدیرعامل ستاد دیه استان اردبیل تصریح کرد: امروز نیز 19 نفر از زندانیان جرایم مالی غیرعمد با مبلغ محکومیت بیش از 4 میلیارد تومان آزاد شدند که گذشت شکات در حدود 3 میلیارد تومان بوده و عمده این افراد به دلیل بدهی مهریه در زندان بودند.

محبوبی بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم از همه ظرفیت‌های مردمی با کمک و هم‌فکری سایر نهادها، در راستای کمک به این افراد استفاده کنیم که طرح " یک مسجد، آزادسازی یک زندانی" به منظور استفاده از ظرفیت مساجد در ماه‌های محرم و صفر برای آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد در اردبیل اجرا می‌شود.

وی افزود: میزان کمک‌های مردمی در مراسم جشن گلریزان ماه‌های رمضان در سال گذشته،‌ 420 میلیون تومان در سال 95، 717 میلیون تومان در سال 96 و یک میلیارد و 195 میلیون تومان در سالجاری بوده است.

750 نفر محکوم مالی در زندان های اردبیل نیازمند کمک رسانی هستند

به گزارش سبلان ما این جلسه مشترک که به منظور هم‌اندیشی برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به منظور کمک به زندانیان جرایم مالی غیرعمد، ظهر امروز در محل سالن جلسات ستاد دیه استان اردبیل برگزار و راهکارهای کمک و جذب کمک‌های مردمی به محکومان مالی غیرعمد مورد بررسی قرار گرفت، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز در ادامه این جلسه از 750 نفر محکوم مالی در زندان‌های استان اردبیل خبرداد.

یوسف خدادادی در این جلسه اظهارداشت: متأسفانه استان اردبیل رتبه نخست کشور در تعداد محکومان مالی را به خود اختصاص داده و 20 درصد کل زندانیان استان اردبیل را محکومان مالی تشکیل می‌دهند.

میانگین کشوری محکومان مالی در زندان‌ها، 7 درصد بوده و این آمار نشان می‌دهد که تعداد محکومان مالی زندان‌های استان اردبیل از میانگین کشور بالاتر بوده و یکی از دلایل این موضوع می‌تواند قدرت اقتصادی پایین مردم در این استان باشد.

وی  با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع 436 نفر از محکومان جرایم مالی غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شدند، افزود: تلاش کردیم که از ظرفیت دادگستری برای تقسیط بدهی‌های این افراد استفاده کنیم که در کنار این موضوع، فعالیت‌های ستاد دیه، گذشت شکات و کمک خیران نیز در آزادسازی این افراد بسیار مؤثر بوده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: امسال شاهد افزایش میزان مساعدت‌های مردمی در کمک به محکومان مالی غیرعمد بودیم ولی با این حال، آمار ورود محکومان مالی غیرعمد به زندان‌های استان نیز ادامه دارد که این افراد در واقع بزهکار نبوده بلکه از بدشانسی و بد حادثه دچار مشکل شدند که در واقع حضور این افراد در زندان، برای خود فرد و خانواده آنها نیز آسیب‌های اجتماعی زیادی به دنبال دارد.

خدادادی بیان کرد: ستاد دیه و دادگستری در واقع به محکومان مالی که به دلایل کلاهبرداری به زندان افتاده‌اند، هیچ کمکی نمی‌کند و مساعدتها تنها برای محکومان مالی جرایم غیرعمد از قبیل دیه، مهریه و غیره است.

قانون حبس محکومان مالی غیرعمد در زندان نیازمند بازنگری است

فرماندار شهرستان اردبیل نیز در این جلسه اظهار داشت: خوشبختانه ستاد دیه استان اردبیل در سالهای گذشته فعالیت مناسبی در راستای کمک و آزادسازی زندانیان جرایم مالی غیرعمد در استان اردبیل داشته و این موضوع یک اقدام قابل تقدیر برای نجات فرد و خانواده وی از آسیب‌های اجتماعی است.

جواد زنجانی گفت: باید از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها در تمامی فصل‌های سال برای آزادی این افراد بهره‌مند شویم چرا که اگر مردم و خیران با این موضوع شناخت بیشتری پیدا کنند، قطعا شاهد افزایش کمک‌های مالی برای مساعدت به این افراد خواهیم بود.

وی افزود: قانون حبس محکومان مالی غیرعمد در زندان نیازمند یک بازنگری اساسی است چرا که با زندانی کردن این افراد، در واقع مشکلات برای آزادکردن آنها بسیار زیاد می‌شود و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این افراد را برای پرداخت بدهی‌ خود، مساعدت شود.

 

انتهای پیام/313/1/1