07:00 - 1397/06/12
کد خبر: 77812

سبلان ما گزارش می دهد؛

سد بدون پایابی که پس از چند سال بلاتکلیفی به دریاچه اردک‌ها تبدیل شد

همین چند روز پیش بود که به همراه اکیپ خبری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت عباس (ع) عازم مناطق محروم جنوبی ترین نقطه استان اردبیل بودیم، تا اینکه با دریاچه ای از اردک ها روبرو شدیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، همین چند روز پیش بود که به همراه اکیپ خبری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت عباس (ع) عازم مناطق محروم جنوبی ترین نقطه استان اردبیل بودیم، تا اینکه با یک دریاچه ای از اردک های وروبرو شدیم.

این دریاچه اردک ها که در جنوبی‎ترین نقطه استان اردبیل و در 150 کیلو متری شهرستان اردبیل قرار دارد توسط سه جوان روستایی از توابع روستاهای شهر هشجین و منطقه خورش رستم خلخال راه اندازی شده بود.

هرسه نفر این جوان تحصیل کرده از ساکنین روستای نساز در 5 کیلومتری همین دریاچه  بودند که با فکر و ایده پردازی خود سد روستای نساز را از بلاتکلیفی چند ساله در آورده و به دریاچه اردک ها تبدیل کرده اند.

بسیاری از مسافران و مهمانان این منطقه وقتی از کنار این سد گذر می کردند، به اشتباه سدی را که چند سال از افتتاح آن می گذرد و بلاتکلیف رها شده بود را به دریاچه اردک ها تشبیه ومی کنند، که همین امر موضوع سوژه ما و اکیپ خبری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت عباس (ع) شد تا سراغ این سه جوان موفق برویم و در جریان کم وکیف تبدیل شدن این سد به دریاچه اردک ها قرار بگیریم.

حامد جمالی 26 ساله با تحصیلالت عالی دانشگاه از دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلم و دبیر روستای نساز و روستای برندق از توابع منطقه خورش رستم خلخال یکی از این سه جوان موفقی است که با  راه سازی اردک ها در سد به یک شغل پر درآمدی دست یافت.

سد روستای نساز نزدیک هفت سال است که بلاتکلیف رها شده بود

جمالی جوان موفق روستای نسازی از بلاتکلیفی هفت ساله این سد خبرداد و افزود: این سد نزدیک 7 سال است که افتتاح شده و بدون پایاب در این منطقه رها شده است.

وی با اشاره به اینکه چهارسال است به شغل معلمی در این منطقه مشغول به فعالیت هستم تصریح کرد: متأسفانه کشاورزان این منطقه در نبود آب دچار رنج وبیکاری شده اند به طوری که بسیاری از جوانان ما ازر بیکاری به استان های دیگر برای پیدا کردن شغل کاذب و کارگری سفر می کنند.

این جوان موفق بیان کرد: تاکنون 30 نفر از جوانان ما به علت خطرناک بودن شغل هایشان در شهرهای دور و غربت جان خودشان را ازدست داده اند درحالی که می توان در این منطقه با پتانسیل ها ونعمت های فراوانی که داریم صاحب شغل و درامد کافی باشیم تا دیگر نیازی به ترک خانه هایمان وکوچ به شهرهای دیگر نباشیم.

وی گفت: وقتی چند جوان بیکار را در کوچه پس کوچه های روستایمان می دیدم ناراحت می شدم که به همین خاطر همیشه در فکر بودم که چطور می توان یک شغلی را فراهم کرد تا تعدادی زیادی از جوانان را بکارگیری کرد.

جمالی افزود: چند ماه پیش به شهرهای شمال کشور سفر کرده بودیم که در آنجا مشاهده کردیم تعدادی از خانوارهای با درست کردن تالاب های کوچک در کنار منزلشان اقدام به پرورش اردک و غاز کرده بودند که با دیدن این تصاویر، ذهنم به سدی رسید که هم از آب زلال برخوردار بود، هم موقعیت مناسب و هم بدون پایاب و بدون استفاده رها شده بود. 

وی با اشاره به اینکه وقتی از سفر برگشتم به سد روستای نساز روستای خودمان با تعدادی از دوستان سری زدیم و به این فکر ونتیجه رسیدیم که این سد را ما هم به پرورشگاه اردک تبدیل کنیم.

این معلم جوان و موفق خاطنشان کرد: در اولین مرحله که پولی برای راه اندازی این کار نداشتیم با قرض گرفتن از دوستان و اقوام با سه نفر از دوستان و پس از مشورت با دهیار روستا و دریافت مجوز از دهیار سریعأ اقدام به خرید بیش از 2 هزار جوجه ادرک کرده و در این سد کوچک روستا رها سازی کردیم.

اعتبار اولیه این شغل با هزینه بیش از 17 میلیون تومان انجام شد

جمالی بیان کرد: وقتی جوجه اردک ها را رها کردیم در ابتدای راه کار بسیار برای مشکل بود چرا که این سد نه از حصار درستی برخوردار بود و نه از مکان نگهبانی و استراحتی، بنابراین مجبور بودیم شبانه روز در زیر چادری کوچک به نگهبانی و مراقبت از این اردک ها و پرورش آنان بپردازیم.

وی از خسارت اولیه این شغل و تلف شدن جوجه اردک های که بخاطر هجوم روباه و حیوانات وحشی و محلی این منطقه عنوان کرد وگفت: بیش از 6 هزار جوجه اردک ما در ابتدای استارت کار تلف شدند که این خسارت برای ما سه جوان کم بضاعت از اعداد و ارقام زیادی برخوردار بود که هزینه های زیادی را برای ما برداشت.

این جوان فعال گفت: اگر مسئولان حمایت کنند و ما این سد را با حصار کشی مجهز کنیم می توانیم اردک های زیادی را پرورش کنیم.

مسئولان و دولتمردان برای عرضه محصولات ما به بازار روز کمک کنند

قادر عوض زاده یکی دیگر از این جوانان فعال روستای نسازی که در امر پرورش اردک مشارکت کرده بود اظهارداشت: باتوجه به اینکه پس از دو ماه پرورش این اردک ها وبا تحمل بسیاری از سختی های سبانه روزی حالا به مرحله ای رسیدیم که بایدسود و درآمد دست رنج های خودمان را ببینیم که برای عرضه این محصولات به بازار با مشکل جدی روبرو هستیم.

عوض زاده بیان کرد: امروز درحالی که کم کم روبه فصل سرما می رویم لذا باید سریعأ به فروش و عرضه این اردک ها به بازار فکری بکینم که برای این امر نیازمند حمایت و همت مسئولان استانی و شهرستان هستیم تا ما را در بازاریابی و عرضه این محصولات در سال اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال که مقام معظم رهبری هم بارها به این امر تاکید داشتند کمک حال ما جوانان باشند.

وی افزود: تنها دغدغه ما امروز و در این فصل از برداشت دست رنج هایمان ارائه محصولات به بازار و فروش این اردک ها است که امیدواریم مسئولان کمک حال ما باشند.

مسئولان حمایت کنند دراین سد کوچک بیش از 150 نفر اشتغال آفرینی می کنیم

عوض زاده با اشاره به اینکه این سد به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب در منطقه و با دارا بودن آب شیرین و زلال قابلیت وپتانسیل پرورش ماهی، غاز، اردک، زنبور عسل و دیگر فعالیت های کشاورزی را دارد افزود: اگر مسئولان حمایت کنند می توانیم در این سد زمینه شغل 150 نفر از جوانان این منطقه را در این سد فراهم سازیم. 

وی گفت: ما جوانان امروز اماده هرکاری هستیم چرا که از بس فشار بیکاری را در زندگی متحمل شدیم، به شغل های کاذب زیادی در دور ترین نقطه از شهر وروستا را متحمل شدیم، حالا اگر مسئولان کمی به ما جوانان همت کنندو حمایتشان را ازما دریغ نکنند، می توانیم، زمینه اشتغال را دراین منطقه محروم برای روستائیان و جوانان بیکار روستای فراهم سازیم.

سد روستای نساز از سال 98 تاکنون بلاتکلیف رها شده است

یعقوب جعفری دهیار روستای نساز از بلاتکلیفی سد روستای نساز از سال 98 تا سال جاری خبرداد وافزود: این سد چند سالی است که پس از افتتاح بدون پایاب و بهره برداری رها شده است که هیچ مسئولی پاسخگوی رسیدگی به تنها سد این منطقه تاکنون نشده است.

جعفری با اشاره به اینکه قرار بود  با آورده 15 درصدی کشاورزان این منطقه و 85 درصدی دولت این سد به بهره برداری کامل برسد افزود: هیچ حمایت مالی تاکنون از سوی دولتمردان برای بهره برداری این سد صروت نگرفته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه این سد سالیان سال بود که پس از افتتاح ره شده بود لذا برای بهره برداری از آب این سد که تاکنون احشام بومی و محلی از آن استفاده می کردند، با پیشنهاد سه جوان روستای نسازی برای راه اندازی این پرورشگاه اردک توسط فرمانداری و بخشداری بخش موافقت و مجوز لازم برای این عزیزان صادر شد.

دهیار روستای نساز برای عرضه اردک های پرورشی این سه جوان روستای نیز قول مساعد داد و گفت: بازار این اردک ها بازاریابی و مشخص شده است که بزودی مرحله به مرحله در یکی از رستوران های مرکز تهران بزرگ پایتخت کشور عرضه و بفروش می رسد.

 

 

================== گزارش از مهدی همتی =======================

 

انتهای پیام/313/1/1