17:59 - 1397/08/13
کد خبر: 78791

در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد؛

برپایی تریبون آزاد دانشجویی با موضوع آینده رابطه با آمریکا در اردبیل + جزئیات

تریبون آزاد دانشجویی با موضوع" آینده رابطه ایران با آمریکا" توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی همزمان با 13 آبان روز استکبار ستیزی در محوطه این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، بعد از ظهر امروز همزمان با 13 آبان روز استکبار ستیزی، تریبون آزاد دانشجویی با موضوع" آینده رابطه ایران با آمریکا" توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در محوطه این دانشگاه برگزار شد.

حسین رجبی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در حاشیه این تریبون دانشجویی به اهداف راه اندازی تریبون دانشجویی با موضوع آینده رابطه ایران با آمریکا اشاره کرد و گفت: روابط ایران و آمریکا از اواسط قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. این روابط از سال ۱۹۴۴ تا انقلاب ایران در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ برقرار بود. پس از پیروی انقلاب ایران، این دو کشور مناسبات رسمی با یکدیگر نداشتند تا ۷ خرداد ۱۳۸۷ که شروع ۳ دور مذاکرات فرستادگان ایران و آمریکا در بغداد بر سر برقراری صلح در عراق بود که به دلیل اختلاف نظرهای شدید دوطرف، ناکام باقی‌ماند.

وی اوج شکل‌گیری مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور اعتدالگرای ایران، بر سر پرونده هسته‌ای ایران عنوان کرد و گفت: این مذاکرات که به صورت مستمر نزدیک دو سال به طول انجامید، در نهایت به انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک انجامید که در نهایت فایده ای هم برای ایران نداشت.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی تجربه تلخ برجام را متذکر شد و گفت: در این توافق علی رغم اعطای امتیازات در کنار محدودسازی پروژه هسته ای کشور چیزی عاید ایران نشد و علاوه بر آن بر تحریم های ایران نیز افزود، منجر شد تا انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به بهانه روز استکبار ستیزی با راه اندازی تریبون آزاد دانشجویی صدای دانشجویان را به گوش مسئولین برساند.

آمریکا باعث تورم ایران است

یکی از  دانشجویان به موضوع پیشرفت های جهانی اشاره کرد و گفت: درست است که طی چهل سال از عمر کشور شاهد پیشرفت های چشمگیری در کشور بودیم اما رابطه به خاطر عدم رابطه با آمریکا دچار خسارت های فراوانی چون تورم اخیر نیز شده ایم.

آمریکا خائن به ملت ایران است

یکی دیگر از دانشجویان نیز خیانت های سردمداران آمریکا را یادآور شد و با بیان اینکه چهل سال توطئه آمریکا علیه مردم ایران اسلامی امروز این نکته را بر همگان اثبات کرده که آمریکا تنها به منافع خود می اندیشد و به این خاطر با ایران اسلامی به خصوص انقلاب اسلامی مبارزه می کند چونکه امروز قدرت ایران فراگیر شده و همه قدرت های استکباری را با خطر سقوط مواجه کرده است به همین خاطر دشمنان اسلام به خاطر ترس از فراگیر شدن اگویی چون انقلاب اسلامی در جهان می ترسند به همین خاطر با انواع توطئه ها سعی در از بین بردن ابهت و عظمت ملت ایران در جهان دارند.

امروز بیش از هر زمان دیگری از مذاکره با امریکا دور شده‌ایم

یکی دیگر از دانشجویان نیز با بیان اینکه ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بیش از هر زمان از مذاکره با امریکا دور شده‌ایم، گفت: مذاکره، بستر، لوازم، فضا و حداقل‌هایی از فهم مشترک از موضوعات را می‌طلبد و با کارهایی که دولت‌های امریکا در گذشته انجام داده‌اند به اضافه اقدام‌هایی که دونالد ترامپ در یک سال و نیم اخیر انجام داده اگر نگوییم همه بسترها برای هرگونه مذاکره کاملا از بین رفته اما تقریبا نزدیک به صفر شده است. بنابراین امروز از هر زمان از مقطع مذاکره با امریکا دورتر شده‌ایم.

آمریکا شرایط مذاکره با ایران را بر هم زده است

یکی دیگر از دانشجویان نیز گفت: من آینده را به گونه‌ای نمی‌بینم که روزی ایران و امریکا با هم مذاکره نکنند. فکر می‌کنم روزی جمهوری اسلامی ایران و امریکا دور یک میز می‌نشینند و با هم مذاکره می‌کنند اما حرف من این است که امروز فاصله ایران از مذاکره با امریکا بسیار بسیار بسیار دورتر از هر زمان دیگری است. امریکایی‌ها نشان داده‌اند که از مذاکره به دنبال به دست آوردن چیزی هستند که پیش‌شرط مذاکره است. شما نمی‌توانید پیش‌شرط مذاکره را نتیجه مذاکره قرار دهید. اگر روزی امریکایی‌ها بستر، لوازم و فهم مشترک و اعتماد حداقلی نسبی را به وجود آورند، ایران با این کشور مانند کشورهای دیگر برخورد می‌کند و پشت یک میز با آنها نشسته و گفت‌وگو می‌کند.

در پایان این نشست موافقین و مخالفین رابطه ایران با آمریکا در یک فضای آرام  و منطقی  به تبادل اندیشه پرداختند.

 

انتهای پیام/ج