11:15 - 1397/10/18
کد خبر: 79653

گفتگوی اختصاصی سبلان ما با خط شکنان ؛

کربلای 4 و 5 از نگاه فرماندهان خط شکن اردبیلی+تصاویر

عملیات کربلای 4 و 5 از نگاه فرماندهان و رزمندگان خط شکن اردبیلی طی گفتگوی تفصیلی در پایگاه خبری سبلان ما بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، عملیات کربلای 4 با رمز محمد رسول‌الله در محور ابوالخصیب به صورت گسترده در تاریخ ۵ دی ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه و به منظور آماده‌سازی مقدمات فتح بصره توسط نیروهای ایرانی انجام شد.

هدف ابتدایی تسخیر جزیره ام‌الرصاص و سایر جزایر و جاده‌های اطراف آن بود تا محاصره شهر بصره تکمیل شود. عراقی‌ها خطوط دفاعی ایستای استواری را در اطراف شهر بصره ساخته بودند. این خطوط شامل پنج حلقه دفاعی بود که با آب‌راه طبیعی مثل اروندرود و آبگیرهای مصنوعی همانند دریاچه‌های پرورش ماهی در اطراف رودخانه جاسم حمایت می‌شد؛ دریاچه پرورش ماهی، از مین، سیم خاردار زیرآبی، الکترود و سایر موانع انباشته شده بود. علاوه بر این موانع، در پشت هر آب‌راه و هر خط دفاعی سیستم توپخانه‌ای هدایت راداری، نیروی هوایی و هلی‌کوپترهای تهاجمی با قابلیت استفاده از گازهای شیمیایی از مواضع عراق پشتیبانی می‌کردند.

https://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/781/300621.jpg

پایگاه خبری تحلیلسبلان‌ما، به بهانه برگزاری یادواره شهدای عملیات کربلای 4 و 5 که 18 دی ماه در اردبیل برگزار می شود پای خاطرات دلنشین دو رزمنده اردبیلی حاضر در این عملیات نشست تا ضمن مرور این روز های به یاد ماندنی در تاریخ دفاع مقدس تحلیل درستی ازآن رویداد مهم به نسل جوان نیز انتقال دهد.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06245.JPG

کربلای 4 عامل پیروزی کربلای 5 بود

صادق احمد پور از رزمندگان شهرستان سرعین و از حاضران در عملیات کربلای 4 بود به تشریح خاطرات خود از این عملیان پرداخت و گفت: این عملیات یکی از توفیقات الهی بود که نصیب رزمندگان اسلام شد چراکه دستاوردهای این عملیات منجر به پیروزی عملیات کربلای 5  شد.

وی با بیان اینکه شنیدن وقایع شب عملیات با  حضور در منطقه و درک آنها از زمین تا آسمان متفاوت است، گفت: هر رزمنده ای که در شب عملیات از خاکریزها عبور می کرد همزمان نیز فکر بازگشت را از ذهن بیرون می می‎راند چراکه هر لحظه امکان شهادت وجود داشت.

تک تک ثانیه های کربلای 4 فراموش نشدنی است

http://sabalanema.ir/sites/default/files/1%20%285%29.JPG

شهید یوسف شیرزاد (۱) حاج صادق احمد پور(۲)و روحانی شهید علی صفا موسی زاده(۳) سه رزمنده ای از شهرستان سرعین بودند که در عملیات کربلای ۴ و ۵باهم بودند.شهیدان موسی زاده و شیرزاد ۲۲ دیماه ۶۵ در یک شب شهید شدند حاج صادق نیز جانباز شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس  به همرزمان شهیدش در عملیات کربلای 4 اشاره کرد و گفت: شهید یوسف شیرزاده و روحانی شهید علی صفا موسی زاده  از جمله همرزمانم بودند که علاوه بر حضور در  عملیات کربلای 4 در عملیات کربلای 5 در یک شب به درجه رفیع شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه جنگ ما برای کسب رضای الهی بود، ادامه داد: امنیت مردم امروز به خاطر رشادت های شهدای گرانقدر است که اگر در آن برهه خاص از زندگی خود نمی گذشتند امروز کشور شاهد امنیت نبود.

احمدپور  با بیان اینکه در 8 عملیات بزرگ و کوچک جنگ حضور داشت،گفت: تک تک ثانیه های عملیات کربلای 4 فراموش شدنی نیست و در این میان نیز رشادت های غواصان آن عملیات هیچگاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به بیان خاطراتی از سجاد غفاری فرمانده شهیدش پرداخت و گفت: همه شهدا بزرگوار هستند و این ما هستیم که نباید اجازه بدهیم غبار زمان نام این عزیزان را از اذهان افراد جامعه که آسایش و امنیت امروزی و حتی آینده خود را مدیون ایثار  و از خودگذشتگی انها هستیم، از یاد برود.

این رزمنده سرعینی با بیان اینکه 30 سال پیش با دستان خالی در مقابل ارتش از بن تا دندان مسلح استکبار ایستادگی کردیم گفت: شرایط طوری بود که با امدادهای الهی انبارهای دشمنان را تسخیر  و با استفاده از سلاح های به غنیمت درآمده، خود آنها را تار  و مار می کردیم.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06255.JPG

وی به زمان حال که جنگ هیبریدی دشمن است نیز اشاره کرد و گفت: اگر در دوران دفاع مقدس من و امثال من تنها با دشمنان اسلام می جنگیدیم امروز  همراه با فرزندانمان از اسلام و ولایت فقیه دفاع می کنیم چراکه هر چه داریم از اسلام و ولایت فقیه است.

احمدپور با بیان اینکه استکبار جهانی از زمان انقلاب تاکنون هرچه در توان داشته علیه انقلاب اسلامی به کار برده است گفت: همه تلاش های دشمنان تنها به واسطه رصد دقیق رهبر فرزانه انقلاب و رهنمودهای ایشان خنثی و به زباله دان تاریخ فرستاده شده است.

وی افزود: مردم ایران از پیر گرفته تا جوانان برومندش با بصیرت عاشورایی خود در سایه رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اجازه نفوذ به دشمنان اسلام را نداده و سناریوهای پی در پی استکبار برای مقابله با پیشرفت های روزافزون انقلاب در جهان را خنثی خواهند کرد.

عملیات کربلای 4 و 5 یک عملیات ترکیبی بود

محرم معصومی یکی دیگر از رزمندگان اردبیلی حاضر در عملیات کربلای 4 و 5 نیز ضمن بیان خاطراتی از جبهه و جنگ به تشریح این عملیات بی بدیل در تاریخ دفاع مقدس پرداخت و گفت: در آن عملیات بزرگ مسئول محور گردان ظفر به فرماندهی سردار شهید رحیم واحدی بودم، گردان ما در جزیره مجنون نیرو داشت و ما هم هر چند یکبار برای شناسایی دشمن به منطقه می رفتیم.

وی با بیان اینکه طبق بردآورهای ما،  دشمن قوی ترین امکانات و زبده ترین نیروهای خود را در منطقه جمع کرده بود، ادامه داد: عملیات کربلای 4 مقدمه ای برای عملیات کربلای 5 بود تا با جابجایی نیرو ضمن بازپس گیری قطعه ای خاکمان درسی فراموش ناشدنی نیز به دشمن بدهیم.

این رزمنده اردبیلی با بیان اینکه گردان های خط شکن الله اکبر گویان خط مقدم دشمن را شکسته و عملیات را آغاز کردند گفت: در آن عملیان بیشترین حجم آتش دشمن روی نیروهای ما شعله ورشد بطوریکه به یکباره ظلمات شب به روز روشن تبدیل شده بود.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/1009_2.jpg

وی در ادامه سخنان خود به تشریح جابجایی نیروها در عملیات کربلای 4 پرداخت و گفت: وقتی کار جنگ گره خورد تصمیم بر این شد با جابجایی نیروها از یک بخش از منطقه به قسمت دیگر ، دشمن با تغییر تاکتیک مواجهه شده  و اهداف عملیات نیز محقق شود بنابراین  همراه تعدادی از نیروها خود را از جاده فرعی خرمشهر به آبادان رساندیم تا از محور شلمچه به عملیات ادامه دهیم.

آرپی جی سنگین ترین سلاح ما بود

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06303.JPG

معصومی به هجمه آتش دشمن در این عملیات اشاره کرد و با بیان اینکه حجم آتش ما در مقابل دشمن یک به هزار بود، خاطرنشان کرد: آنها با توپ های برد بلند مواضع ما را می زدند بدون اینکه با ما رو در رو شوند در عین حال، سنگین ترین سلاحی که رزمندگان ما در اختیار داشت آرپی جی بود!

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه باز شدن راه عملیاتی اشاره کرد و گفت: قایق ران های ایران با مهارت هر چه تمام به استقبال دریایی از گلوله های رسام دشمن رفتند تا مسیر عملیات برای رزمندگان اسلام باز شود.

این رزمنده اردبیلی به توصیف جغرافیایی منطقه عملیاتی پرداخت و با بیان اینکه دشمن با پمپاژ آب به دشت ناهموار، آن منطقه را به مانعی برای تحقق اهداف رزمندگان اسلام تبدیل کرده بود، گفت: وضعیت طوری بود که یک قسمت از عمق 1 متری و قسمتی دیگر از عمق 3 متری برخوردار بود و این کار را برای قایق رانی سخت می کرد چراکه هر لحظه امکان گیر کردن موتور قایق با زمین وجود داشت ولی رزمندگان اسلام با مهارت هرچه تمام تر برگرفته از توان الهی، این موانع را با ظرافت هرچه تمام تر پشت سرگذاشته و نفرات را به سلامت تا مقصد هدایت کردند.

وی با بیان اینکه لشگر عاشورا کمترین شهید را در این عملیات داشت تصریح کرد: عملیات کربلای 4 عملیاتی اصلی ما بود که با شرایط بوجود امده و  تغییر تاکتیک و جابجایی صورت گرفته تحت عنوان عملیات کربلای 5 ضمن غافلگیری دشمنان به پیروزی درخشان نیز دست یافت.

قالب نیروهای ایرانی 20 ساله بودند

معصومی با بیان اینکه اکثر نیروهای ایرانی جوانان 20 ساله بودند گفت: رزمندگان اسلام با تاسی از مکتب عاشورا ضمن انجام یک عملیات پیچیده ترکیبی که در تاریخ دفاع مقدس بی نظیر بود توانستند دشمن را با شکست سنگین وادار به عقب نشینی کنند.

وی گفت: دشمنان اسلام فکر می کردند عملیات کربلابی 4 به اتمام رسیده و آنها به پیروزی دست یافتند بنابراین  صحنه نبرد را سست گرفتند که این تفکر برای ما ایجاد فرصت کرد تا با ادامه عملیات در قالب کربلای 5  مهلک ترین ضربه رزمی و روحی را به استکبار وارد کنیم .

دشمن در کربلای 4 هر چه داشت رو کرد

معصومی با بیان اینکه دشمنان اسلام در عملیات کربلای 4 هرچه در توان داشتند رو کردند و بیشترین هجمه آتش را روی نیروهای ایرانی ریختند، گفت: زمانیکه دشمن انتظار نداشت در کوتاهترین فاصله ممکن آن هم در همان منطقه با جهتی مخالف دچار غافلگیری شدند و میدان نبرد را از دست داد و این از پیچیدگی های این عملیات ترکیبی بود که تا به امروز هم دشمنان از درک واقعیت این نبرد عاجز هستند.

غواصان خط شکن بودند

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/03/27/139403271124443065511764.jpg

وی از  غواصان دریا دل بعنوان مهمترین نیروهای عمل کننده در عملیات کربلای 4 و 5  نام برد و گفت: غواصان با بیشترین مظلومیت در عملیات مواجه بودتد چراکه علی رغم بسترسازی و خط شکنی، با سکوت تمام حرکت می کردند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه نیروهای عدنان خیراله در کربلای 4 به غرور کاذب دست یافته بودند، تصریح کرد: عدنان در کربلای 5 میدان را باخت و فرار کرد.

وی به امکانات دشمنان در عملیات کربلا 4 اشاره کرد و گفت: تانک های دشمن در عملیات کربلای 4 با تیر مستقیم نفرات ما را مورد هدف قرار می دادند ولی با اینحال خط شکنان ما حماسه آفریدند بطوریکه از هر 10 جنازه، یک شهید ایرانی بود.

معصومی به رشادت های نیروهای اردبیلی در این عملیات بزرگ نیز اشاره کرد و گفت: رزمندگان اردبیل در قالب گردان های قاسم، صاحب الزمان(عج) و علی اکبر در کانال ماهی استقرار داشتند و رشادت های بی نظیری از خود در این عملیات نشان دادند.

وی به موانع موجود در منطقه نیز اشاره کرد و گفت:  دشمن از یک دیدگاه در 5 ضلعی بهره می برد که به تمام جاده های منطقه اشرافیت داشت و تنها نقطه کور انتهای کانال ماهی بود که از آن طریق رزمندگان اسلام با جابجایی، خود را به پشت خط دشمن رسانده و وضعیت عملیات را دگرگون کردند.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06309.JPG

این رزمنده اردبیلی با بیان اینکه ایمان و توکل رزمندگان اسلام در عملیات کربلای 4 پایان ناپذیر بود گفت: همین روحیه چنان توان و انرژی به نیروهای ایرانی داده بود که دشمن را اسیر خود کرده بودند.

وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام صادقانه پای به عرصه جنگ نهاده بودند، گفت: نیروهای ما از چنان روحیه بالایی برخوردار بودند که شهادت همرزمان کوچکترین خللی در ادامه عملیات به بچه نمی داد و بلکه با ایمان و توکل بیشتری به انجام عملیات و ماموریت های محوله می پرداختند.

معصومی در ادامه سخنان خود به بیان خاطراتی از آن عملیات پرداخت و گفت: در بحبوحه عملیات کمبود امکانات از یک طرف، شرایط جنگ از دیگر دیگر و از همه مهمتر انجام به موقع و به هنگام وظایف محوله گاهی باعث اوقات تلخی می شد که یک چیز عادی و معمولی بود اما روح معنوی حاکم بر دل های بچه ها انچنان جوی در منطقه ایجاد کرده بود که فرمانده تیپ تنها به خاطر دلجویی از یک رزمنده ساده و بسیجی مثل من آن هم با موتور دنبالم امد تا دل من را به دست اورد و این معنایی جز اینکه  همه با هم برادر هستیم و با هم فرقی نداریم، نداشت.

فاصله طبقاتی نداشتیم

وی مهمترین رمز موفقیت رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس را نبود فاصله طبقاتی در بین نیروها و رعایت برادری در عین رعایت سلسله مراتب نظامی  عنوان کرد و گفت: چیزی جز معنویت در دفاع مقدس حاکم نبود چراکه همه برای ادای تکلیف و کسب رضای الهی صادقانه پای به میدان گذاشته بودند.

با وجود آقا مهدی، مرگ برای بچه ها معنایی نداشت

http://www.ion.ir/content/modulefile/file/175434.png?width=800&height=600&bgcolor=eee

معصومی در ادامه سخنان خود به خاطره خودش از سرلشگر شهید اقا مهدی باکری اشاره کرد و گفت: یکبار از شدت خستگی گوشه سنگر خوابم برده بود که یک لحظه گرمای پتو من را به خود آورد، اقا مهدی فرمانده لشگر داشت روی کوچکترین سربازش پتو می کشید تا لحظه ای آرام به دور از هیاهوی جنگ تجدید قوا کند.

وی افزود: در کجای جنگ و در کجای دنیا چنین رابطه های معنوی حاکم است که فرمانده لشگر برای آسایش کوچکترین سربازش روی او پتو بکشد و یا اینکه کفش او را واکس بزند و این همان چیزی است که به دفاع ما قداست بخشید.

معصومی با بیان اینکه شهید باکری سوار بر موتور در اتوبان بصره – بغداد  با بالاترین سرعت تردد می کرد، گفت: ما از رشادت های اقا مهدی قوت قلب می گرفتیم بطوریکه مرگ برای ما معنایی نداشت.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06243.JPG

وی به نحوه اطلاع از شهادت شهید مهدی باکری پرداخت و گفت:  بعد از اتمام ماموریت یعنی تهیه گلوله و تدارکات جنگ وقتی به پد 6 رسیدم با وضعیت بحرانی رو به شدم ، دشمن اورژانس ما را مورد هدف قرار داده بود زخمی ها دوباره زخمی شده بودند و عده ای هم به شهادت رسیده بودند. همه جا بوی خون می داد و دود آتش همه جا را فرا  گرفته بود اما غربتی پنهان روی بچه ها دیده می شد؛ حجت کبیری یکی از مسئولین گردان که زخمی شده بود طوری کلاهش را روی سرکشیده بود و حالت بغض الودی داشت که در همان لحظه اول فهمیدم اتفاقی برای اقا مهدی افتاده است.

وی با بیان اینکه انسان تنها 2 بار در طول زندگی محکم و از درون گریه می کند گفت: یکبار وقتی است که تکیه گاه و کمکش را از دست می دهد و بار دوم زمانی است که در سخت ترین شرایط تکیه گاهش به کمکش می اید، کبیری بغض نا اشنایی داشت یک لحظه صحنه عاشورا در ذهنم تداعی یافت و فهمیدم باکری به همرزمانش پیوسته است.

این رزمنده اردبیلی مظلومیت و غربت شهدای دفاع مقدس را یادآور شد و با چشمانی غرق در اشک گفت: مظلومیت شهدا انقدر بالا بود که در غربت کامل بدون حضور پدر،  مادر  و حتی خواهر، سر بر بالین خاک می گذاشتند.

خاطره ای غم انگیز از مظلومیت یک شهید

https://hammihan.com/users/users2015/status/thumbs/thumb_HamMihan-201518071613410621991449861695.1457.jpg

وی به مظلومیت یکی از شهدای دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: در عملیات کربلای 5  یکی از زخمی ها را بر دوش کشیدم تا به پشت جبهه منتقل کنم  اما اجل مهلت نداد و به شهادت رسید در لحظات اخر چشمانش من را متوجه محتوای جیبش کرد،  یک جلد قرآن روی قلبش بود، عکس امام خمینی هم همراهش بود تا به من بفهماند همواره از ولایت فقیه تبعیت کنم تا در سایه قران کریم رستگار شوم. امام دو گنج گران بها هم داشت یکی مهر و جانماز بود که بیانگر اهداف شهدا بود همان اصل ماندگار نهضت عاشورا که امام حسین(ع) برای برپایی آن قیام کرد و شهدای ما که در راه اقامه نماز به شهادت رسیدند.

وی به تنها یادگاری برجای مانده از شهید نیز اشاره کرد و گفت: یک عکس از پسر کوچکش نیز همراهش بود و او با چشمانش در لحظات آخر از من خواست سلامش را به پسرش برسانم .

http://sabalanema.ir/sites/default/files/DSC06335_1.JPG

نویسنده گفتگو :مهدی جدی

انتهای پیام