12:23 - 1397/11/18
کد خبر: 80090

بارش امسال در اردبیل چقدر کمتر از سال‌ قبل است؟

طبق اعلام مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در سال 97 بیشترین کاهش بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به به منطقه بیله سوار، گرمی و خلخال است که بین 10 تا 15 درصد به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،  این روزها در اردبیل بارش نزولات آسمانی کاهش یافته و به نظر می رسد با زمستان کم برفی که تجربه می کنیم باید بیشتر از قبل به فکر مدیریت آب بود کما اینکه آمارها نیز از جبران نشدن بی آبی های سالهای قبل حکایت دارد.  

 طبق اعلام مدیرکل هواشناسی استان اردبیل متوسط مجموع بارش استان اردبیل در سال زراعی جاری 118  میلیمتر ثبت شده است که در مقایسه با سال آبی گذشته که 120 میلیمتر بوده، کاهش 2 درصد را نشان می‌دهد.

وی گفته است: مقدار متوسط بارش استان  اردبیل در دوره بلند مدت که 113 میلیمتر است، 5 درصد افزایش داشته است و به طور کلی متوسط بارش سال زراعی نسبت به مدت مشابه سال قبل و بلند مدت در حد نرمال است.

وی با بیان اینکه میزان بارش در سال زراعی جاری در سرعین، اردبیل، مشکین شهر و نیر بین 20 تا 30 درصد افزایش و در مناطق جنوبی استان شامل شهرستان خلخال و کوثر بین 10 تا 15 درصد افزایش  نسبت به دوره آماری بلند مدت را نشان می‌دهد، افزود: در ایستگاه نمین 9 درصد کاهش بارش نسبت به دوره آماری به ثبت رسیده است.

دولتی‌مهر گفت: در حالی که میزان بارش سال آبی جاری در شمال استان با کاهش بارش 15 تا 25 درصدی نسبت به دوره آماری در سه شهرستان پارس آباد،گرمی و بیله سوار مواجه است، بارش مناطق مرکزی و جنوبی استان نسبت به شمال استان وضعیت بهتری دارد.

مدیر کل هواشناسی استان تصریح کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شهرستان‌های شمال استان در سه ایستگاه بیله سوار، پارس آباد و گرمی شاهد کاهش بارش بین 30 تا 40 درصد و شهرستان مشکین شهر شاهد کاهش 10درصدی بارش نسبت به سال گذشته است.

دولتی‌مهر اظهار کرد: اما سایر شهرستان‎‌های استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش بین 20 تا 40 درصد بارش مواجه بوده و در شهرستان نمین بیش از 50 درصد افزایش بارش ثبت شده است.

 به گفته وی در 10 ماهه سال 97 متوسط مجموع بارش استان اردبیل 233 میلیمتر ثبت شده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 189 میلیمتر است، حدود 23 درصد افزایش دارد؛ اما نسبت به دوره آماری که 264 میلیمتر است حدود 12 درصد کاهش  یافته است.

مدیر کل هواشناسی استان گفت: در سال 97 بیشترین کاهش بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت 10 ماهه مربوط به بیله سوار، گرمی، فیروزآباد کوثر و پارس آباد با کاهش 20 تا 35 درصد است و و بیشترین افزایش در شهرستان سرعین با 15 درصد ثبت شده است.

وی افزود: در سال 97 بیشترین کاهش بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به به منطقه بیله سوار، گرمی و خلخال است که بین 10 تا 15 درصد به ثبت رسیده و بیشترین افزایش در شهرستان سرعین با 79 درصد ثبت شده است.

انتهای پیام/ش