13:58 - 1397/12/07
کد خبر: 80363

حمایت نمایندگان استان اردبیل از بیانیه دوم انقلاب؛

بیانیه گام دوم انقلاب تابلو راهنما و راهکاری جامع برای کل نظام/ کار را باید به جوانان سپرد/ در جنگ واقعی هستیم بایدآستین ها را بالا زد

نمایندگان استان اردبیل بر راهگشا بودن بیانیه گام دوم انقلاب در شرایط کنونی کشور تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،بیانیه مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب که همزمان با ورود به دهه پنج انقلاب تحت عنوان "گام دوم انقلاب" صادر شد این روزها مورد توجه همه قرار گرفته است.

گفتگوی چهار نماینده از هفت نماینده مردم استان اردبیل درباره اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب باخبرنگار سبلان‌مادر ادامه آمده است.

بشیر خالقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب را راهنمای پیش روی نظام و مسئولین برای حرکت‌های آتی و راهکاری جامع در این شرایط سخت اقتصادی دانست.

 وی ادامه داد: همواره  تمامی بیانات رهبری که به اقتضای شرایط صادر می‎شود،  راهگشایی برای کل نظام است، کما اینکه در بیانیه اخیر نیز مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به جوانان و استفاده از استعدادهای کشوردر زمینه‌های متعدد را مورد توجه قرار داده اند و بر پیشرفت کشور با استفاده از توان داخلی و اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.

نماینده مردم خلخال تصریح کرد: در شرایط کنونی که آمریکا تمام توانش را برای شکست اقتصادی ایران در پیش گرفته و سخت‎ترین فشار ها را بر ملت ایران اعمال می کند و در صدد است تا راه هرگونه معامله با ایران را ببندد ، باید همه آستین ها را بالا بزنیم و با سرلوحه قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب و استفاده از ظرفیت و توان داخلی و به ویژه فکر و استعداد جوانان از این جنگ سخت اقتصادی هم با موفقیت عبور کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه دشمن از هر راهی برای شکست ملت ایران استفاده می کند و در روزهای اخیر نیز شاهد آن هستیم که عمال داخلی دشمن سعی می کنند تا با  قاچاق دام و گوسفند و ...  فشار اقتصادی را بر مردم ایران بیشتر کنند.

 خالقی ادامه داد: در این شرایط سخت اقتصادی همه و بویژه جوانان باید بار دیگر همچون هشت سال دوران دفاع مقدس که جوانان جنگ را ادراه می کردند ، وارد میدان شده و با بهره گیری از فکر، ایده و توان داخلی در این جنگ تمام عیار اقتصادی، پوزه دشمن را به خاک بمالند.

این نماینده مجلس گفت: در شرایط کنونی لازم است همه عزم ها برای حمایت از تولید داخلی به کار گرفته شود چراکه تجربه ثابت کرده اگر به توان داخلی خودمان باور داشته باشیم حتی تحریم ها نیز ما را متوقف نخواهد کرد که نمونه بارز آن ساخت موشکهای دور برد به دست جوانان ایرانی است.

نماینده مردم اردبیل: بیانیه «گام دوم انقلاب»تابلو پیشرفت کشور است/مسئولان از جوانان نخبه انقلابی جهت حل مشکلات یاری بگیرند

صدیف بدری درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، اظهار داشت:رهنمود های مقام معظم رهبری در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی حجت را بر تمام آحاد جامعه ی ایران اسلامی تمام کرده و بی شک همچون گذشته توصیه های پدرانه و عالمانه ی ایشان برای یکایک ملت غیور ایران اسلامی, بالاخص مسئولین و جوانان مومن و انقلابی در این برهه از زمان که دشمنان خصمانه ترین ظلم را علیه این نظام مقدس بکار گرفته است,بسیار موثر و راهگشا بود.

وی افزود:بنده معتقدم در گام دوم انقلاب مسئولین باید با توجه به توصیه های رهبری که همه ی ما را از سستی و تنبلی برحزر داشته اند , تمام توان خود را در راستای برطرف نمودن خلاء های موجود در سیستم اداره ای کشور و چالش های جدی که گریبان گیر ملت بزرگ ایران اسلامی است,بکار گیرند.

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین گفت: آنچه که شایسته است از جوانان نخبه ی تربیت یافته ی مکتب انقلاب در گشایش مشکلات مختلف و مرتفع کردن آنها یاری طلبیده و از ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی کشور که حقیقتا هبه ای است الهی نهایت بهره را ببرند.

وی تصریح کرد:همانطورکه ملت حق طلب ایران اسلامی در بهمن سال ۵۷ نهضت جمهوری اسلامی را با هدایت رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به سرانجام رساندند و آرمان آزادی خواهی و استقلال طلبی را بر کرسی حکومت اسلامی نشاندند و همچنان پس از گذشت چهل سال ذره ای از آرمان های خود عدول نکردند,جای بسی تامل و نگاهی متعالی است که چرا و چگونه چنین عزمی جزم و اراده ای راستین طی سالهای متمادی علی رغم دشمنی استکبار جهانی تحلیل نرفته و بلکه پیشرفت های چشمگیر و روند صعودی و رو به جلوی جمهوری اسلامی بیشتر و بیشتر شده است.

بدری گفت: توصیه های هفتگانه رهبر معظم انقلاب حول محور های علم و پژوهش, معنویت و اخلاق, اقتصاد, عدالت و مبارزه با فساد, استقلال و آزادی, عزت ملی, روابط خارجی, مرزبندی بادشمن و سبک زندگی جامع ترین تابلوی پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی است که باید همه ی ما با عمل بر این مهم به تعبیر مقام معظم رهبری آمادگی کافی برای ظهور و تمدن سازی را کسب کنیم که حقیقتا آرمان بزرگ انقلاب اسلامی هم همین است.

ولی ملکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، درباره بیانیه گام دوم رهبری،اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به فراخور زمان و اقتضای شرایط  کشور و جهان مطالبی بیان می کنند اما این بار به سبب چهل سالگی انقلاب و حمایت قاطع مردم از نظام در راهپیمایی 22 بهمن بیانیه مهمی صادر و در این بیانیه مهم تاکید کردند که باید به درون توجه داشته باشیم و اگر متکی به بیرون باشیم نتیجه ای نخواهیم گرفت.

وی ادامه داد:اگر ما وابسته و متکی به خارج باشیم و از خودمان ضعف نشان دهیم مسلما هجمه ها علیه ما بیشتر خواهدشد که این بیانیه این موارد را برای مسئولین بازگو می کند چراکه مردم همیشه پای کار و متوجه  هجمه های دشمنان هستند.

نماینده مردم مشگین شهر تصریح کرد: با توجه به شعارهای اول انقلاب باید مسئولان به اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور و عمران و آبادانی توجه ویژه داشته باشند.

 وی با اشاره به اهمیت جوانان در بیانیه گام دوم، گفت: باید مسئولیت ها به جوانان سپرده شود  چرا که این نسل آینده سازان ایران اسلامی و ادامه دهنده راه شهدا هستند و ثابت کرده اند که  در انجام مسئولیت هایشان با ایده و فکر خلاق ، گام های بزرگی برای پیشرفت کشور در عرصه های مختلف از جمله در تکنولوژی های نوین گام های بزرگی دردنیابرداشته اند.

ملکی بیان داشت: رهبری بارها تاکید کرده اند که اقتصاد ایران نبایدبه نفت وابسته باشد زیرا استکبار و کشورهایی که سر جنگ با ایران دارند دائما در حال ملتهب کردن بازار نفت هستند تا از این طریق به مردم ایران ضربه بزنند.

 

نماینده مردم گرمی جوانان قدر خود را بدانند/ باید با برنامه در حوزه اقتصادی حرکت کرد/ موازی‎کاری‌هاحذف شود

رهبر معظم انقلاب سال‎هاست که تاکید ویژه‌ای روی استفاده از ظرفیت جوانان و توانمندی‌های بومی در عرصه‌های مختلف کشوردارند؛ در چند روز اخیر نیز رهبری در بیانیه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان و ملت ایران صادر و فرمودند: "دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام مینگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی ‌آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید".

 اگرچه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، همه ملت ایران را مخاطب قرار می‌دهد اما در اصل بار را روی دوش جوانان می‌گذاردو جوانان را اصلی ترین ثروت و دارایی ایران می‎دانند.

بستر اشتغال جوانان خلاق فراهم است

میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش مجلس و نماینده مردم گرمی نیز در خصوص استفاده از ظرفیت جوانان و چرایی مغفول ماندن از این ظرفیت علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، به خبرنگارسبلان‌ما، اظهار داشت: وقتی بحث جوانان مطرح می شود انگار این مسئله یک موضوع یک طرفه است بعضا جوانان تا ظهر در منزل نشسته و منتظرند که دولت کاری برای آن دست و پا کند، در حالی که هم اینک بستر برای جوانان صاحب ایده فراهم  است.

 وی ادامه داد: در مملکت ما شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد داریم که آغوش این مراکز به روی جوانان باز است.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: وقتی صبحت از جوانان می شود نباید به میز و اداره و پشت میز نشینی اکتفا کرد؛ قطعا این شدنی نیست که همه جوانان در ادارات استخدام شوند؛  استخدام در ادارات نیزخود اصول و قاعده دارد اما باید اذعان داشت که فضای استفاده از ظرفیت جوانان نسبت به گذشته  بیشتر شده است و صد البته با فرمایشات اخیر حضرت آقا نیز این فضا بیشر در اختیار جوانان قرار خواهد گرفت.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه برای کارآفرینان و صاحبان ایده و آنهایی که صاحبان ابتکار و خلاقیت هستند بستر فراهم شده است البته به شرطی که آدرس درست را درپیش بگیرند؛ این آدرس درست همان شرکت دانش بنیان، بنیاد نخبگان، مراکز رشد است؛ ان شاالله که جوانان با ورود به این عرصه های اساسی و استفاده از ابتکاراتشان بخشی از مشکللات مربوط به جوانان را حل کنند.  

 جوانان قدر خود را بدانند

این نماینده مجلس اضافه کرد: به  اندازه کافی فارغ التحصیل دانشگاهی داریم، اما متاسفانه بعضا دیده می شود جوانان تنوانسته اندحتی با وجود معدل بالای دانشگاهی از ظرفیت و علم و ایده های خود حتی در خانواده  و به تبع آن در جامعه استفاده کنند این  در حالی است که  پدر مادرهای بیسواد ما  توانسته اند با استفاده از توان و ظرفیت خود باعث پیشرفت و ابادانی کشور شوند.

میر زاده یادآور شد: بر فرض مثال یک فرزند فوق لیسانس تا چه حد از ابتکارات و علم خود بهره گرفته تا محصولات بیشتری در مزرعه پدر بی سواد خود به دست آورد؟، فلذا باز تاکیدها باید بر روی تغییر نگاه از پشت میز نشینی به سمت استفاده از کارآفرینی ها باشد و گرنه با تدوام  نگاه پشت میز نشینی  همچنان  جامعه ما با معضلی به نام بیکاری جوانان و استفاده نکردن از ظرفیت آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد.

پیشرفت‌های علمی ما چشمگیر است/ ره چندین ساله را در مدت زمان کم طی کرده‌ایم

میر حمایت میرزاده در خصوص توصیه رهبری به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: هرانسان با منطق و بدون اغراض سیاسی به پیشرفت های چشمگیر علمی ایران اسلامی معترف است؛ ما در جهان و منطقه حائز رتبه های برترهستیم می توان گفت که ره چندین ساله را در مدت زمان کم طی کرده ایم. 

وی گفت: در فناوری مربوط به ماهواره رتبه اول منطقه و رتبه11 دنیا ازآن ایرانی ها است و ما رتبه نهم از جهت  برخورداری از پکیج کامل فضایی را داریم.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که به قله رسیده ایم اما قطع به یقین اگر هماهنگی و همدلی بین ملت و مسئولین باشد رشد ایران اسلامی،سریعتر خواهد بود؛ البته در این بین باید مشکل موازی کاری بین دستگاه های مختلف رفع شود.

وی تاکید کرد: گاهی در یک موضوع چند دستگاه متولی هستند؛شفاف بگویم آن روزی که پول و بودجه لازم باشد همه متولی و خواهان پول از مجلس هستند اما وقتی کار روی زمین بماند  هیچ کس متولی آن نیست؛ این حرکت  اصلا درست نیست  و به موازی کاری سازمان ها نیز منجر می شود.

 میرزاده خاطر نشان کرد: اگر بحث موازی کاری حذف شود و برای یک موضوع یک سازمان و یا وزارتخانه متولی و آن هم پاسخگو باشد قطعا با  این اعتبارات  و امکانات کم و بودجه موجود نیز سرعت رشد کشور روز افزون خواهد بود.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: دستیابی به  قله های رفیع موفقیتی که مد نظر مقام معظم رهبری است  به شرط هماهنگی و وحدت تمامی دستگاه ها و نهادها و پرهیز از بخشی نگری و جزئی نگری محقق شدنی است.

وی ادامه داد: بخشی نگری آفت جامعه است و باید همه سازمان به دنبال  محقق کردن اهداف کلی  ترسیم شده نظام باشند و کمیسیون آموزش نیز در این راستا  ورود کرده است.

باید با برنامه در حوزه اقتصادی حرکت کرد

نماینده مردم گرمی در باره عیوب بودجه بندی معیوب و تبعات آن ، بیان داشت: در سازمان برنامه و بودجه،  اصولا باید برنامه ای باشد تا برای آن بودجه ای نوشت ،متاسفانه دستگاه های ما از مجلس پول می خواهند بدون اینکه برنامه ای ارائه بدهند.

وی با طرح  این سوال که این دستگاه ها در زمانی که پول زیاد به آنها اختصاص می یافت چه کردند؟ تصریح کرد:  روش اصولی  این است که دستگاه ها ابتدا برنامه خود را با جزئیاتی از جمله میزان اشتغالزایی و تاثیر این برنامه در حل مشکلات کشور ، به  مجلس ارائه دهند، حال در این شرایط اقتصادی اگر  به فرض 50 یا 25  درصد بودجه درخواستی این دستگاه پرداخت شد باید این دستگاه 50 یا 25 درصد برنامه های خود را عملی کند، در صورتی که در شرایط کنونی چنین روندی وجود ندارد.

میرزاده تاکید کرد: در حوزه اقتصادی باید با برنامه حرکت کرد.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر این مشکل  وجود دارد که بدون استثنا همه پول و بودجه می خواهند بدون اینکه برای این بودجه برنامه ای باشد؛ این روند باعث شده  تا برنامه ششم توسعه که برای5 سال کشور نوشته شده است و در هر سال باید 20 درصد آن تحقق یابد طبق برنامه جلو نرود و بودجه با برنامه متناسب نباشد .

نماینده مردم گرمی افزود: تدوین بودجه باید بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها صورت گیرد؛ متناسب نبودن بودجه با برنامه معضلی است که نه تنها این دولت بلکه در همه دولت های ما  وجود داشته است این بدان معنا است که دولت فقط پول و بودجه را برای اجرای ذهنیات خود به کار گرفته اند که این معضل باید رفع شود.

وی تصریح کرد: برنامه جایگاه قانونی دارد نباید این گونه باشد  که هر وزیر، وکیل و مدیرکل براساس ذهنیت خود از ما  پول بخواهد بلکه باید برنامه جامعی که به تصویب مجلس  رسیده مد نظر قرار بگیرد و  همه تلاش ها برای اجریی کردن آن باشد.  

 هرکس به وظیفه خود عمل کند مبارزه با مفاسد اقتصادی راحتر می شود

نماینده مردم گرمی درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان داشت: اگر هرکس به وظیفه خود عمل کند این مبارزه راحتر خواهد بود  مشکل اینجا است که سازمانها و نهادها وزارتخانه هایی داریم که از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته اند و در حوزه ای ورود کرده اند که جزو وظایف آنها نیست، اگر اینگونه باشد مبارزه سخت خواهد شد.

وی ادامه داد:  اگر قرار باشد هر سازمان و اداره ای به خود اجازه دهد که در هر حوزه ای فعالیت کند پس چه کسی بر آنها نظارت خواهد کرد؟  و یا سازمانی که نقش نظارتی دارد در حوزه اقتصادی فعالیت کند  چه نهادی بر خود این سازمان  نظارت خواهد کرد با این حساب باید گفت پیدا کنید پرتقال فروش را!

میرزاده تاکید کرد: مشکل ما این است که متاسفانه  تمامی سازمانها به ویژه در سالهای اخیر به فکر درآمد زایی افتاده اند و این فعالیت اقتصادی آنها ظاهرا به حدی گسترده است که نمی توان گفت چه کسی بر آنها نظارت دارد.

وی گفت: اگر هرکسی کار خود را بکند قطعا نظارت گر در کار خود و کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت دارند بر سر کار خودشان خواهند بود  فلذا  در این صورت امکان شفاف سازی  و مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد.

 

انتهای پیام/ش م