17:42 - 1397/12/23
کد خبر: 80577

گزارش سبلان ما از صف های طولانی مرغ تا گرانی های بی سر وسامان بازار ؛

مردم خطاب به مسئولان؛ وضعیت فعلی بازار راضی کننده نیست/ چرا قیمت‌ها روز به روز درحال افزایش است + فیلم

میوه، اجیل، مرغ، گوشت و گرانی اجناس ضروری در آستانه عید، خبر از بی سروسامانی تظیم بازار و نظارت برکالاها و مایحتاج معیشتی مردم می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، تنها چند روز باقی است تا به سال نو خوش آمد بگوییم؛این روزها گرانی های اخیر بازار که روز به روز هم درحال افزایش است مردم را بیشتر  نگران کرده است، نگرانی های که می توان آن را در صف های طولانی مرغ تا وضعیت بازاریان و گرانی های اجناس مشاهد کرد.

صف های طولانی مرغ و گوشتی که امروز می توان آن را یک معضل بزرگ برای جامعه در آستانه عید دانست؛ صف های طویلی که از ساعات اولیه صبح آغاز  و تا اوخر روز نیز ادامه می یابد و آخر سر به دلیل عدم توزیع نامناسب توزیع کنندگان تنها دو عدد مرغ  به دست مردم می رسد!؛ این اوضاع موجب برخی اختلالات اعم از افت فشار خون زنان و مردان پیر و درگیری های میان افراد داخل صف بخاطرعدم رعایت نوبت شده که این وضعیت در شأن و منزلت این ملت نیست.

طبق اصل قانون اساسی برعهده دولت است که تنظیم بازار اقتصادی کشور را تامین و به نیازهای اساسی مردم بپردازد.

دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار دلیل اصلی را می توان به سوء مدیریت اشاره کرد چرا که ما در کشورمان حدود ۹۷۰ هزار تن گوشت قرمز مصرف داریم که از این میزان حدود ۷۰۰ هزار تن تولید داخلی است یعنی ما باید حدود ۲۷۰ هزار تن واردات داشته باشیم که بعد از افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هم بوده ایم.

با افزایش قیمت ارز تعداد زیادی از دام‌های کشور خریداری شدند که به دلیل کم بودن نظارتها از کشور خارج و اخیر گفته شده که ۵۰۰ هزار رأس گوسفند زنده وارد کشور می‌کنند که اینها همه تلاش‌های وزارت کشاورزی برای حل مشکلات اخیر بازار گوشت بوده است که تاکنون موثر واقع نشده هیچ شاهد افزایش قیمت ها در بازار گوشت بودیم.

امروز هرکیلویی گوشت در بازار پاینخت کشور بالای 180 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت مرغ نیز امروز در بازار فراتر از 17 هزار تومان رسیده است.

قیمت گذاری کالاها توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام می شود و نظارت توسط بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی اعمال می شود که ظاهرأ نتوانسته است به انچه که مورد قبول ملت است دست یابد.

چرا باید شاهد افزایش قیمت ها در کالاهای اساسی بود در حالی که اهتمام لازم برای افراد و دستگاه های مختل کننده دیده نمی شود.

علی رغم فراوانی اجناس و کالا در کشور این عدم نظارت دولت و رصد شبکه های تولید و پخش اجناس در بازار نیست که موجب چنین آشفتگی در بازار کشور شده است؟

سامانه تعزیرات حکومتی و سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت که پل ارتباطی شهروندان برای اعلام تخلفات اقتصادی است و مردم می توانند شکایت خود را از فروشگاه ها و واحدهای صنفی از طریق این مراجع تا حصول نتیجه پیگیری کنند، سوال اینجا است که مردم به کدام یک از گرانی ها و تخلفات اجناس بپردازند و شکایت کنند، به اجناس، مرغ، گوشت، چایی، اجیل، میوه و ...

خوشبختانه دستگاه های متولی اعلام کرده اند که هیچ کمبودی در مایحتاج ضروری مردم وجود ندارد و نباید به جو روانی کمبود اجناس و کالا توجهی کرد، اما اگر نظارت ها با دقت وبا اهتمام ویزه دستگاه های اجرایی و قضایی در توزیع اجناس به بازار و مردم به خوبی محقق شود.

گزارش از مهدی همتی

انتهای پیام/ ه