12:31 - 1398/01/26
کد خبر: 80944

مسئولان چاره‎اندیشی‌کنند؛

نرخ رشد منفی جمعیت روستایی اردبیل؛ زنگ خطری که باید شنید

آمار نشان می‌دهد که متوسط مهاجرت و کاهش جمعیت روستایی استان اردبیل، با وجود مزیت نسبی امور کشاورزی، سه برابر متوسط کشوری است که این روند نگران کننده بوده و در واقع زنگ خطری است که باید شنیده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، گرچه هرازگاهی چند خبر مهاجرت معکوس در روستاها همه را ذوق زده می‌کند، اما سالها است که روند خالی از سکنه شدن روستاهای اردبیل به یکی از مشکلات این استان تبدیل شده است به گونه ای که  اکنون طبق آخرین آمار اعلامی ازطرف عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، متوسط نرخ رشد جمعیت روستایی  این استان منفی 2.1 درصد است.

 این آمار نشان می‌دهد که متوسط مهاجرت و کاهش جمعیت روستایی استان اردبیل، با وجود مزیت نسبی امور کشاورزی، سه برابر متوسط کشوری است که  این روند نگران کننده بوده و در واقع  زنگ خطری برای عرصه تولید است.

حمیدرضا اورانی عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی نیز در سفر  به اردبیل با اذعان به اینکه آمار نرخ رشد جمعیت روستایی کشور نشان می دهد که مهاجرت از روستاها همچنان ادامه دارد، بیان داشت: نرخ رشد جمعیت روستایی و تولید کنندگان حوزه کشاورزی کشور منفی 68 صدم درصد و منفی بودن این نرخ زنگ خطری برای عرصه تولید است.

وی معتقد است: این امر نیاز به مطالعه و دقت و توجه دارد که چرا استانی با ظرفیت و قابلیت کشاورزی اردبیل باید درگیر این حجم از مهاجرت روستاییان باشد؟

اورانی معتقد است:   74 درصد واحدهای بهره بردار در حوزه کشاورزی کشور واحدهای خرد هستند وچون ادامه فعالیت آنها توجیه فنی و اقتصادی ندارد و به همین علت مهاجرت از همین واحدهای بهره بردار خرد صورت می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت  293 تشکل مرتبط با تعاون روستایی از قبیل تعاونی و اتحادیه های تعاونی در استان اردبیل  بیان داشت:  قریب به اتفاق جمعیت کشاورزی استان و تولید کنندگان این عرصه در این تشکل ها عضو هستند ولی باوجود این عضویت، وضعیت روستاهای استان اردبیل از لحاظ تولید، درآمد و مهاجرت مطلوب نیست.
عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی تصریح دارد:  مردم، رونق تولید را باید در عمل ببینند لازم است در این مسیر برنامه ریزی ها دقیق و  آموزش و توانمندسازی روستاییان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید موازی کاری در عرصه کشاورزی کنار گذاشته شود، اظهار داشت:  تشکیل زنجیره تولید در امور مختلف کشاورزی در استان اردبیل امری ضروری است چرا که تشکیل شود این استان ظرفیت های خاصی  در حوزه کشاورزی دارد.

با تمام این اوصاف و برای خالی از سکنه نشدن روستاهایی که مرکز تولید محسوب می شوند همه باید تلاش کنند و به ویژه این امر مهم بیشتر از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و البته در مین مسیر باید دلایلی که سبب مهاجرت روستاییان به شهر شده  مورد توجه قرار بگیرد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته عدم توزیع نامتوازن امکانات و به تبع آن مشکلات اقتصادی و البته جاذبه های شهری از جمله دلایلی هستند در مهاجرت از روستا به شهر دخیل هستند  همین عوامل باعث شده نرخ مهاجرت در استان اردبیل هم در حال تغییر باشد.

طی سال‌های اخیر تعداد مهاجران وارد شده به استان اردبیل برابر با ۵۶ هزار و ۱۴۱ نفر باشد که ۳۱ هزار و ۴۶۶ نفر در محدوده استانی جابه‌جا شده‌اند یعنی شعاع مهاجرتی آنان داخل استانی بوده است و حدود ۱۱ هزار نفر از روستا‌ها به شهر‌ها مهاجرت کرده‌اند.

 

خبر: شمیه شاهی

انتهای پیام/ش