12:29 - 1398/01/28
کد خبر: 80985

چقدر از مخازن سدهای اردبیل خالی است؟

طبق اعلام مسئولان از اوایل سال آبی جدید میزان بارش در اردبیل نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش هفت درصدی داشته است اما با این وجود کسری آب برخی مخازن آب در اردبیل هنوز رفع نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای اردبیل از اوایل سال آبی جدید میزان بارش در اردبیل نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش یافته است اما با این وجود  هنوز هم برخی از مخازن اردبیل  کسری آب دارد.

 طبق گفته اصغر سلیمان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای اردبیل ورودی سدهای استان بویژه سد یامچی در سال جاری مثبت ارزیابی می ‌شود طوری که بیش از 40 میلیون متر مکعب آب از اول سال آبی امسال وارد این سد شده که این میزان در سال گذشته 39.1 میلیون متر مکعب بوده است.
طبق اعلام این مسئول حجم مخزن آب در سد یامچی اردبیل با 10 میلیون مترمکعب کسری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود،که کسری آب با بارش‌ های اخیر به میزان چهار میلیون مترمکعب جبران شد اما هنوز  6 میلیون مترمکعب باقی‌‌ مانده نیز باید تامین شود تا مشکلی در تامین آب استان به وجود نیاید.

البته سلیمان زاده امیدوار است تا  این کسری آب سد یامچی با بارش های جدید تامین شود.

 پیش‎تر مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای اردبیل به کسری 20 میلیون مترمکعبی آب در پشت سدهای استان اشاره و اعلام کرده بود  10 میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد یامچی است؛ البته به گفته وی تا 11 فروردین ماه امسال 53 درصد حجم مخازن سدهای استان اردبیل خالی بودند.

با وجود بارش های خوب امسال و البته خسارتهای تلخ سیل اخیر در کشور باید به این امر مهم توجه داشت که  مدیریت آب باید به طورجدیتری مورد توجه قرار بگیرد  که در این راستا و طبق نظر کارشناسان باید تمامی راهکارها از جمله بکارگیری فناوری‌ها، صرفه جویی و فرهنگسازی به صورت یک بسته کامل در راهبرد مقابله با بحران کم آبی دیده شود.

انتهای پیام/ش