05:50 - 1398/03/02
کد خبر: 81494

گزارش خبری؛

دوره توانمندسازی حرکت‌های جهادی دانشجویی در اردبیل+ تصاویر

دوره تخصصی «شهید داوود میرزایی» با موضوع توانمندسازی گروه‌های جهادی دانشجویی و آسیب شناسی اردوهای جهادی در اردبیل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، دوره تخصصی «شهید داوود میرزایی» با موضوع توانمندسازی گروه‌های جهادی دانشجویی و آسیب شناسی اردوهای جهادی با حضور مسئولین 54 گروه جهادی دانشجویی از سراسر دانشگاه های استان و با حضور غلام زاده و میرچی ار اساتید کشوری در حوزه توانمند سازی گروه های جهادی عصر چهارشنبه اول خرداد در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد.

پرویز پرزور مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل در ابتدای این مراسم به تبیین ماهیت حرکت های جهادی در جامعه پرداخت و گفت: حرکت های جهادی، از جمله برنامه های مهم و تاثیر گذار بسیج سازندگی است که در آن هر دو ماموریت سارمان بسیج دانشجویی یعنی کادرسازی برای نظام و حل مشکلات مردم به خوبی انجام می شود.

اسیب شناسی و ارائه راهکارهای عملیاتی از  اهداف برگزاری دوره های توانمند سازی حرکت های جهادی

مصطفی مجیدی مسئول حرکت های جهادی سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل نیز در گفتگو با سبلان ما به تشریح اهداف دوره توانمندسازی شهید داوود میرزایی ویژه گروه های جهادی دانشجویی استان اردبیل پرداخت و گفت: مسئله اقتصاد در اردوهای جهادی از مهمترین مباحث این دوره آموزشی است به این معنی که چگونه گروه‌های جهادی می‌توانند مردم مناطق محروم را از لحاظ اقتصادی توانمند کنند.

وی در ادامه سخنان خود ابعاد مختلف حرکت های جهادی دانشجویی را یادآور شد و گفت: حوزه های فرهنگی، بهداشتی، خدمات درمانی، توانمندسازی مردم روستا در جهت اشتغالزائی،از جمله حوزه هایی است که در این دوره آموزشی به آنها پرداخت شد تا مسئولین حرکت های جهادی دانشجویی شرکت کننده در این دوره آموزشی پس از آسیب شناسی فعالیت ها بتوانند با راهکارهای عملیاتی در یک روستا  مشکلات مردم مناطق محروم در حواشی شهرها و روستاها را برطرف کنند.

مجیدی ادامه داد: بعد از فرمان جهاد اقتصاد رهبر معظم انقلاب و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شاهد تغییر رویکرد برخی گروه‌های جهادی به سمت فعالیت‌های اقتصادی در برخی روستاها بودیم در این میان ضعفی که وجود داشت این بود که گروه‌ها به صورت تک بعدی به این مسائل نگاه می‌کردند، همین باعث شد که توفیق آنچنانی نداشته باشند به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم دوره تخصصی شهید داوود میرزایی را برگزار کنیم تا در این رابطه به کمک گروه‌های جهادی برویم.

این فعال جهادی تاکید کرد: ما این دوره را صرفاً اختصاص به مباحث اقتصادی ندادیم و با مباحث بنیادی‌تری مانند اقتصاد روستایی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال زایی، رهبری اجتماعی در مناطق محروم و کارکردهای تهادهای اجتماعی، مدریت بازار و فروش را نیز مد نظر قرار دادیم.

برنامه ريزي صحيح و نيازسنجي دقيق اساس کار حرکت های جهادی

میلاد اکران پور یکی از دانشجویان شرکت کننده در این دوره آموزشی به تشریح فعالیت های جهادی گروه خود پرداخت و گفت: شايد اموري كه توسط دانشجويان حاضر در اردوهاي جهادي انجام مي گيرد، نتواند به يكباره سطح زندگي مردم روستا را متحول كند، اما در صورت برنامه ريزي صحيح و نيازسنجي دقيق در روستاهاي مورد نظر، امكان استفاده بهينه از ظرفيت هاي تخصصي و انگيزه هاي پاك دانشجويان در جهت رفع محروميت ها فراهم مي شود.

وی افزود: اگر گروهي از دانشجويان رشته عمران در قالب اردوهاي جهادي به روستائي وارد مي شوند، مي توانند ضمن ارائه طرح هاي متنوع بر اساس نيازها و امكانات موجود نسبت به تسريع در روند بهبود شرايط روستاها اقدام كنند و در مورد رشته هاي ديگر و تخصص هاي گوناگون حوزه بهداشت و فرهنگ نيز همين گونه است.

توان مديريتي بالا، نياز اصلي اردوهاي جهادي

پوریا خلیلی نیا دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی استان اردبیل نیز توان مديريتي بالا را نياز اصلي اردوهاي جهادي نام برد و گفت:فرصت محدودي كه در اختيار اردوهاي جهادي قرار مي گيرد به دليل كوتاه بودن از نظر زماني نيازمند مديريت صحيح و بهينه در موارد گوناگون است.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگي با سازمان ها و وزارتخانه هايي مانند وزارت نيرو، جهاد كشاورزي، بهداشت و درمان، استانداري‌ها و زيرمجموعه هاي آن مي تواند در بهبود خدمت رساني به روستاها موثر باشد.

پيوند حوزه و دانشگاه در اردوهاي جهادي

محمد سلطانی مسئول گروه جهادی راه ناتمام دانشگاه محقق اردبیلی نیز معتقد بود يكي از وجوه زيباي تجلي يافته در اردوهاي جهادي، مهيا شدن زمينه ارتباط و پيوند حوزه و دانشگاه از طريق حضور طلبه ها و روحانيان در اردوهاي جهادي است.

وی افزود: يك اردوي حدوداً ده روزه در مناطق محروم كشور با وجود سختي ها و معضلات موجود در آن مي تواند زمينه ساز پيوندهاي عميق دوستي و برادري ميان دانشجويان و طلاب شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: برگزاري اردوهاي مشترك جهادي با حضور دانشجويان و اصحاب حوزه هاي علميه اثري شگرف بر درك متقابل اين دو گروه از يكديگر داشته و موجبات ارتباط صحيح متقابل اين دو گروه را فراهم مي آورد.

انتهای پیام/ج