16:33 - 1398/03/10
کد خبر: 81569

امام جمعه اردبیل:

معامله قرن یعنی حذف دائمی بازگشت آوارگان فلسطینی/زیرساخت گردشگری اردبیل برای حجم انبوه مسافران فراهم نیست

امام جمعه اردبیل گفت: هدف از معامله قرن حذف دائمی بازگشت 6میلیون آواره فلسطینی به سرزمین آباء و اجداد خود و اسکان آنها در وطن جایگزین است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل اظهار کرد: روز قدس یادگار بزرگ حضرت امام است. حضرت امام با این اقدام مساله قدس را از چهارچوب تنگ قومی و عربی درآورد و اسلامی کرد.

وی افزود: ما امسال روز قدس را در حالی برگزار می‌کنیم که آمریکا در صدد تنفیذ طرح موسوم به معامله قرن است. اجرای معامله قرن شروع شده است. واگذاری قدس و بلندی‌های جولان به اسرائیل بخشی از معامله قرن است نشست منامه نیز برای تامین مالی معامله قرن و دوشیدن کشورهای عربی است.

امام جمعه اردبیل با اشاره به جزئیات معامله قرن گفت: نیم‌میلیون آواره فلسطینی در مقابل سرمایه‌گذاری 45 میلیارد دلاری در اردن اسکان داده شوند. یعنی بازگشت آوارگان فلسطینی به طور کلی باید از یاد برده شود.به موجب معامله قرن  بخش‌هایی از اراضی اردن به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود و در مقابل عربستان سعودی نیز به همین مقدار اراضی خود را به اردن می‌دهد.

وی ادامه داد: کنوانسیون مشترک بین رژیم صهیونیستی، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره کرانه باختری تشکیل و مصر متعهد می‌شود به تسهیل تردد فلسطینیان به مصر و بالعکس و سپس فلسطینی‌ها را در خاک مصر اسکان می‌دهد و در مقابل عربستان 65 میلیارد دلار به این کشور پرداخت کرده و عربستان متعهد به بازسازی شبه جزیره سینا می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان به دیگر جزئیات این معامله اشاره کرد و گفت: تامین منابع مالی اجرای بندهای معامله قرن به عهده برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان خواهد بود مصر و اردن موافقت اولیه خود با بندهای معامله قرن را اعلام کرده‌اند اما ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفته که این معامله خطرناک و اجرای آن بسیار دشوار است.

عاملی هدف از معامله قرن را حذف دائمی بازگشت 6میلیون آواره فلسطینی به سرزمین آباء و اجداد خود و اسکان آنها در وطن جایگزین دانست و اظهار داشت: در این طرح قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود و به تعبیر سفیر فلسطین در ایران ترامپ می‌خواهد با معامله قرن فقط خاطره فلسطین باقی بماند.

وی افزود: سید حسن نصر الله حرف بسیار دقیقی گفت وی اخیرا اظهار داشت؛ تمام اتفاقاتی که امروز در منطقه در جریان بوده کاملا با معامله قرن در ارتباط است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: معامله قرن یک طرح صلح فراگیر در منطقه است و محدود به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نمی‌شود، آمریکا خود را قیم منطقه می‌داند اما این را هم می‌داند که بدون پذیرش ایران هیچ شانسی برای موفقیت این طرح وجود ندارد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: یک محقق مصری می‌نویسد نائبان و وکلا و متحدان ایران در منطقه می‌توانند این معامله را ناکام گذاشته یا تخریب کنند و به گونه‌ای کارت‌ها را به هم بریزند که همه طرف‌ها را سر در گم کنند؛ می‌‌گویند یک علت نرمش ترامپ در برابر ایران همین مساله است.

وی افزود:علت حل نشدن مشکل فلسطین حکام دست نشانده بر سر کشورهای اسلامی و در راس آنها آل سعود است. آل سعود از اول دست در دست صهیونیست‌ها داشت و الان نقاب از صورت خود برداشته و آشکارا از صهیونیست‌ها دفاع کامل می‌کند و اخیرا اعلام کرده تا یک فلسطینی پاسپورت اسرائیلی نداشته باشد حق به جا آوردن حج و حق ورود به اماکن مقدسه و عربستان را ندارد او با مشاهده سکوت امت مرحومه جری شده و این طرح نیز مانند طرح‌های دیگر محکوم به شکست است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل بیان داشت: زمانی طرح خاورمیانه بزرگ را ریختند شکست خوردند، زمانی طرح خاورمیانه جدید را ریختند شکست خوردند و زمانی طرح صلح خاورمیانه را ریختند و شکست خوردند چون همه برای نجات اسرائیل بود. ما هم نه به آمریکا بلکه به دولت‌های به ظاهر اسلامی که معامله قرن را امضاء و اجراء و تامین هزینه می‌کنند می گوییم؛ «شاهت الوجوه».

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه ها گفت: التماس ترامپ جهت مذاکره، این هفته به اوج رسید. او از ژاپن که روابط خوب با ایران دارد خواسته که بین آمریکا و ایران میانجی‌گری کند. آقای ظریف به همین منظور به ژاپن رفت و بعد از آقای ظریف ترامپ وارد ژاپن شد.

وی اظهار داشت: التماس او به دو جهت است؛ اول اینکه به این نتیجه رسید که فشار حداکثری و در اقل زمان فایده ندارد و مقاومت ملت ما آن نظریه را بر باد داد. و لذا این هفته معافیت نفتی را نسبت به کشورهای صنعتی دوباره برقرار کرد. دوم اینکه ترامپ برای کارزار انتخاباتی هیچ چیز در دست ندارد. او می‌خواهد با مذاکره با ایران در برابر رقباء خود مانور بدهد در حالی‌که برجام یک مذاکره کامل بود. او باید توضیح دهد که چرا یک توافق بین المللی ثبت شده در شورای امنیت را سازمان ملل را ابطال کرد. ترامپ اول باید تحریم‌ها را بردارد، سپس به برجام برگردد. دیگر احتیاج به هیچ صحبتی نیست.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ما سه بار با آنها وارد مذاکره شدیم در هر سه خیانت کردند. یکبار در جنگ عراق که با آنها همکاری کردیم، یکبار در جنگ افغانستان که آمریکا قادر به عبور دادن تانکرهای سوخت‌رسانی نبود و بار سوم در مسأله برجام.

عاملی در ادامه بیان داشت: یاد و خاطره حضرت امام(ره) را گرامی می‌داریم و به روح بلند او درود می‌فرستیم و نقشه راهی را که ایشان برای ما تعیین کرده روی چشم خود می‌گذاریم. قیام آن بزرگوار مصداق «اذهب الی فرعون انه طغی» بود و حمله‌ای که آن بزرگوار بر علیه فرعون زمان آغاز کرده، روز به روز شکوفاتر می‌شود و موسم غرق شدن فرعون و جنود او و هامان بسیار نزدیک شده است.

وی از شرکت عظیم اهالی استان در راهپیمایی روز قدس تشکر کرد و گفت:کسانی که می‌خواهند اقتدار، صلابت، وحدت، همبستگی و استقامت پای آرمان‌های انقلاب و میزان ارادت به ساحت منیع رهبری را ملاحظه کنند، این راهپیمایی شاخص خوبی است.

امام جمعه اردبیل افزود: روزه‌داران عزیز در این اجتماع عظیم، بصیرت، معرفت، عطوفت، اظهار همدردی با ملت مظلوم فلسطین و نفرت از دشمنان انسانیت را به تماشا گذاشتند تا در محضر وجدان و محضر حضرت حق، حجتی داشته باشند که در خصوص بزرگترین معضل عالم اسلام و انسانیت، بی‌تفاوت نماندند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در بخش دیگری از خطبه‌ها گفت: در سالروز تقاضای این‌جانب برای تعطیلی سفره اموات، از اقشار مختلف مردم که با ترک ضیافت اموات با این طرح همکاری کردند، تشکر می‌کنم. استقبال آن‌چنان است که انگار مردم منتظر چنین فرصتی بودند.

وی افزود: با پول آن به ایتام رسیدگی می‌کنند، زندانی آزاد می‌کنند، به ساخت مدارس، تهیه جهیزیه، پرداخت دیه، تامین آب و برق و رهن خانه، به سرطانی‌ها و بیماران ام اس و صعب العلاج کمک می‌کنند. از محلات، روستاها، قصبات، بخش‌ها و شهرهایی که با این طرح همکاری می‌کنند جدا تشکر می‌کنم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به سرازیری سیل گردشگر به استان بعد از عید فطر اذعان داشت: از هتل‌داران، مغازه‌داران، رانندگان و از تمام کسانی که با آنها سر و کار دارند مصرا می‌خواهم امانتدار خوبی برای آبروی استان و آبروی اهالی استان باشند.

وی افزود: ورود بی‌سابقه مسافران به استان، ظرفیت بزرگ و نعمت استثنایی خداوند برای ماست. ما برای حل مشکلات استان، باید از این ظرفیت استفاده کنیم. بسیاری از کشورها، استان‌ها و شهر‌ها در حسرت چنین ازدحامی هستند. متاسفانه استان ما از زیرساخت لازم برای این حجم از مسافر برخوردار نیست.

عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها گفت:  از اینکه برای اولین‌بار در استان ما پیوند کلیه با موفقیت صورت گرفت، از دانشگاه علوم پزشکی از متخصصین و از پزشکان متعهد و حاذق و از انجمن حمایت از بیماران کلیوی جدا تشکر داریم. هم رنج سفر و هم هزینه سفر کم شد، هم خطرات سفر از بین رفت و هم سر استان به عرش رسید.

وی افزود: پیوند، ذروه پیشرفت‌های پزشکی است. آقایان قول دادند در عرض یک ماه، پیوند مغز استخوان هم صورت خواهد گرفت و در عرض سه سال، اردبیل شاهد پیوند کبد خواهد بود. فرصت را غنیمت شمرده و از تمام وراث عزیزان مرگ مغزی که اعضاء آنها را جهت پیوند، اهداء می‌کنند، قلبا تشکر می‌کنم و اهالی را به عضویت در انجمن اهداء عضو دعوت می‌کنم.

وی ادامه داد: همه توجه کنند که پیوند کلیه در ایران بعد از انقلاب صورت گرفت. اردبیل ما حتی دستگاه دیالیز نیز نداشت و بیماران به خاطر آن به تهران و تبریز می‌رفتند. دستگاه‌های دیالیز در سال 1361 به اردبیل آمد.

انتهای پیام/آ