22:25 - 1398/06/25
کد خبر: 82599

به بهانه روز ملی سینما انجام گرفت؛

یادمان "زنده یاد رسول ملاقلی پور" در اردبیل

یادمان زنده یاد رسول ملاقلی پور کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اردبیلی به همراه تجلیل از خانواده وی و تماشای گروهی فیلم هیوا به مناسبت روز ملی سینما در سینما قدس اردبیل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، شامگاه امروز یادمان زنده یاد رسول ملاقلی پور کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اردبیلی به همراه تجلیل از خانواده وی و تماشای گروهی فیلم هیوا در سینما قدس اردبیل برگزار شد.

رسول ملّاقلی‌پور در روزهای آغازین انقلاب عکاسی را به‌طور آماتور آغاز کرد و با شروع جنگ ایران و عراق، به صورت حرفه‌ای به آن پرداخت و پس از آن به ساخت فیلم مستند از عملیات مختلف جنگ پرداخت و فیلم کوتاه شاه کوچک را با دوربین ۱۶ میلی‌متری ساخت که جایزه بهترین فیلمِ جشنواره وحدت را از آن خود کرد.

وی نخستین فیلم بلندش را در سال ۱۳۶۳ با نام نینوا با دوربین ۱۶ میلی‌متری ساخت و به این ترتیب به سینمای حرفه‌ای وارد شد.

ملاقلی پور با ساخت پرواز در شب (۱۳۶۵) جایزه بهترین فیلم را از جشنواره پنجم فیلم فجر به دست آورد و با افق قدرت کارگردانی خود را به رخ همگان کشید و با ساخت مجنون و خسوف همگام با شرایط روز حرکت کرد. اما با فیلم پناهنده نزد فیلم‌شناسان به محبوبیت رسید و در سال ۱۳۷۴ اثر مهمّش را که سفر به چزابه است ساخت.

وی برای اثبات توانایی‌هایش ، هیوا را ساخت که در جشنواره هفدهم فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را علاوه بر جوایز دیگر بُرد.

فیلم سه اپیزودی نسل سوخته و قارچ سمی در کنار میم مثل مادر آخرین فیلم هایی بودند که ملاقلی پور به سینمای ایران تقدیم کرد.

پس از فوت ملاقلی پور نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت به خانواده وی اهدا شد.

ناحصر اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح برنامه های روز ملی سینما در اردبیل پرداخت و گفت:  با توجه به اینکه، امسال روز ملی سینما، مصادف با سومین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع) همزمان شد، این برنامه به امروز موکول شد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه های روز ملی سینما در استان اردبیل پرداخت و گفت: نمایش فیلم روز واقعه و بازدید از موزه فیلم و عکس در مشگین شهر، دیدار با پیشکسوتان سینما، اکران فیلم های کوتاه در سینما تک، تجلیل از فعالین حوزه سینما در اردبیل، افتتاح سینمای جوان شهرستان پارس آباد از جمله برنامه های گرامیداشت روز ملی سینما در اردبیل بود.

 

 

انتهای پیام/ج