15:56 - 1398/06/29
کد خبر: 82650

امام جمعه اردبیل:

نتیجه اعتماد به آمریکا و اروپا نابودی است/ مشق احسان، نشانگر عطوفت انسانی خیّرین است

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه متاسفانه دنیا با دو معیار متفاوت و با تبعیض وحشتناک اداره می‌شود،گفت:این بدترین تنزل در تاریخ بشر و بدترین مدیریت جهان در عصر معاصر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر ترامپ توبه کند می تواند به جمع 1+5 وارد شود گفت: این تعبیری بسیار غرور آفرین برای ملت ما بود.

وی با بیان اینکه  این ادبیات، بالاترین ادبیات حماسی و بر گرفته از ادبیات عاشوراست گفت:ای کاش تمام مسؤولان این‌گونه با اقتدار در برابر کثیف‌ترین، جانی‌ترین و بدعهد‌ترین دولت دنیا حرف می‌زدند. غرور مقدس برای یک ملت بسیار حیاتی است.
 
امام جمعه اردبیل ادامه داد: ملت مصر این روزها در جهنم غم، غصه و تحقیر بسیار بزرگی می‌سوزند. ماجرا از این قرار است که ترامپ در حاشیه نشست گروه ۷ که چندی پیش در فرانسه برگزار شد عبدالفتاح السیسی را با صدای بلند «دیکتاتور محبوب من» خطاب کرد.

 وی افزود: تحقیرهایی که ترامپ  برای رؤسای کشورهای عربی مخصوصا عربستان انجام می‌دهد به قدری شنیع و چندش آور است که اگر کسی از آن ممالک دق مرگ شود، ملوم نیست.

عاملی در بخش دیگری از خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل به تحریم های جدید امریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: : آمریکا گفته تحریم‌های جدیدی را بر علیه ایران وضع خواهد کرد آنها به خوبی می‌دانند که چیزی نمانده که تحریم نکرده باشند و آنها باعث شده‌اند که ایران اقتصاد خودش را با این تحریم ها تنظیم کند. این سخن فقط جنگ روانی است احتمالاً می‌خواهند بعضی از وزراء را تحریم کنند در حالی که تحریم آقای ظریف هیچ خروجی برای آنها نداشت.

امام جمعه اردبیل گفت: تهمت به ایران که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو کار ایران است افتضاح بزرگ برای آمریکاست چون تمام رادارها دقیقا نشان می‌دهند که هواپیماهای بدون سرنشین از کجا برخاسته است و اگر آمریکا بگوید چنین تجهیزاتی ندارم این افتضاح بزرگ علمی است و اگر مرادشان این است که ایران به یمن کمک کرده است باز، افتضاح است چون محاصره یمن از استثنایی‌ترین محاصره‌ها در تاریخ بشر است.

وی افزود: اگر ایران این کار را کرده بود ۱۰۰ درصد آمریکا، تصویر ماهواره‌ای آن را پخش می‌کرد و لذا دنیا فهمید که ادعای آمریکا، ادعای بی‌دلیل است و این افتضاح بزرگ دیگری است که در دفتر افتضاحات آمریکا ثبت شد. آمریکا در برابر ایران هر چه بیشتر تکان می‌خورد، بیشتر خراب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: مساله مهم در حمله پهپادی این است که جیب دولت‌های منطقه را برای تامین امنیت هوایی آنها از تجهیزاتی مثل سپر آهنین و ضدهوایی‌های بسیار گران‌قیمت خالی کردند و حالا معلوم می‌شود که سر دولت‌های عربی کلاهی بسیار گشاد گذاشته شده و تمام پول‌های آنها نفله شده و این نتیجه اعتماد به غیر خدا و نتیجه اعتماد به آمریکا و اروپاست.

وی ادامه داد: با این حمله فاتحه ضدهوایی آمریکایی «پاتریوت» خوانده شد و معلوم گشت که از این به بعد این ضدهوایی یک وسیله بی‌مصرف و بی‌فایده است و هزینه سنگینی که کشورهای عربی برای آن مصرف کرده‌اند از جیب ملت‌های عرب بدون ما به ازاء، خارج شده است.

اعتماد به آمریکا آخر و عاقبت ندارد 

عاملی در ادامه سخنان خود سخنان احیر رئیس جمهور امریکا در ورد عربستان را یاداور شد و گفت: اینکه ترامپ در برابر این شکست بزرگ نظامی عربستان، اظهار داشته است که تا عربستان پول ندهد کاری نخواهد کرد و امنیتی برای عربستان درست نخواهد شد، گفت: این هم یک عبرت بسیار بزرگ است که اعتماد به آمریکا آخر و عاقبت ندارد و هم نشان می‌دهد که عربستان چاره‌ای جز صلح با یمن ندارد. از همه بدتر استدلال پنتاگون بود که چون در این حمله هیچ آمریکایی کشته نشده پس ما هیچ عکس العملی نشان نخواهیم داد.

وی افزود: متاسفانه دنیا با دو معیار متفاوت و با تبعیض وحشتناک اداره می‌شود. جامعه جهانی در برابر حمله پهپاد اسرائیل به عراق که نقض آشکار حاکمیت یک کشور است سکوت مطلق کرد اما در حمله دفاعی یمن به عربستان غوغا راه انداخت یعنی بعضی از دولت‌ها در دنیا هر جنایتی را می‌توانند مرتکب شوند ولی بعضی از دولت‌ها و ملت‌ها حق هیچ کاری حتی دفاع از خود را ندارند.

عاملی گفت: عربستان ۴ سال در یمن حمام خون راه انداخت این مجاز است اما اگر یمن از خود دفاع کرد، این محکوم است. این بدترین تنزل در تاریخ بشر و بدترین مدیریت جهان در عصر معاصر است. بن سلمان زمانی می‌غرید و می‌گفت؛ جنگ را به داخل ایران خواهم برد و حالا چنان در برابر پهپادهای پانزده هزار دلاری یمنی‌ها ذلیل شده که این هفته از تمام کشورهای دنیا خواست که به کمک او بیایند یعنی در واقع کاسه گدایی را به کل دنیا نشان داد و این نشان حاکمیت اراده خداست .

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: این حمله و تماشاگر شدن آمریکا تمام خلفای آمریکا در منطقه را به بهت برده است.دیروز دولت آل سعود برای اولین بار به مطبوعات خود دستور داد حمله به آمریکا را شروع کنند! یک نویسنده سعودی نوشت؛ «تلک التی تصدر عن الرئیس دونالد ترامب یؤکد لنا نحن السعودیین انه لا حلیف لنا الّا نحن!» یعنی کارهای ترامپ نشان می‌دهد که ما هیچ هم پیمانی جز خودمان نداریم.

وی افزود: در حالی که آنها میلیاردها دلار برای جلب حمایت آمریکا خرج کرده‌اند مخصوصا پمپئو در سفر خود به منطقه سعودی‌ها را به شدت عصبانی کرد. او اول به ریاض مسافرت کرد و گفت این هجوم یک اقدام نظامی بوده و شایسته است به آن جواب داده شود چون این هجوم فقط امنیت سعودی را به خطر نمی‌اندازد بلکه زندگی آمریکایی‌ها را هم که در عربستان کار می‌کنند به خطر می‌اندازد. اما وقتی از ریاض به ابوظبی رفت گفت که آمریکا به دنبال راه حل مسالمت آمیز برای حل مشکل خود با ایران است و درصدد درگیری با ایران نیست.

خطیب این هفته نماز جمعه اردبیل گفت: این نویسنده همچنین نوشت؛ پمپئو از تهدید سردار سلامی و ظریف ترسیده و ادبیات خود را در ابوظبی عوض کرد. نویسنده این روزنامه باز می‌نویسد. دولت ترامپ وقتی جرأت ندارد انتقام پهپاد خود را بگیرد و ده‌ها ناو جنگی آنها مانع از اشتغال کشتی بریتانیایی نشد بسیار بعید است که به‌خاطر عربستان وارد جنگ با ایران شود و انتقام پهپادهای یمنی را بگیرد.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به کارهای خیر اشاره کرد و گفت: در این چند روز  چهار خانه مسکونی یک مغازه و یک خودرو توسط خیرین به بنیاد حمایت از کودکان بی‌سرپرست و سرطانی اهدا شد از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: همچنین مرحوم دکتر مناف زاده مطب و خانه و تمام مایملک خود را به دانشگاه علوم پزشکی جهت احداث درمانگاه اهدا کرد به روح بلند آن مرحوم درود می‌فرستیم. همچنین از انجمن حمایت از بیماران کلیوی تشکر می‌کنم که با ۵۷ پیوند در سال ۹۷ رتبه اول را در ایران به دست آوردند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: از اینکه ستاد اجرایی حضرت امام ۲ هزار بسته لوازم التحریر کامل با کیف مدرسه در قالب طرح مشق احسان به استان ما ارسال کرده تشکر دارم.  از اینکه خیرین بسیاری پول امانت به کتابفروشی‌ها داده‌‌اند که اگر خانواده فقیری جهت خرید لوازم التحریر آمد و پول نداشت نگذارید دست خالی برگردد،سپاس گزارم.

 عاملی گفت: هر سال نزدیک به ۷۰۰ جفت کفش توسط خیرین با همکاری آموزش و پرورش در مناطق محروم پخش می‌شود امسال نیز از خیرین رجاء داریم که عطوفت انسانی قابل تحسین خود را به صورت شایسته نشان دهند.

انتهای پیام/ج