09:38 - 1398/08/14
کد خبر: 83080

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

راه‌اندازی زنجیره 30 تایی سانتریفیوژهای IR6

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : طی 2 ماه، ۱۵ سانتریفیوژ نسل جدید راه اندازی شده که کار بسیار بزرگی است و امروز شاهد راه‌اندازی زنجیره 30 تایی ماشین‌های سانتریفیوژ IR6 هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با صدا و سیما، گفت: امروز ما شاهد راه‌اندازی زنجیره 30 تایی ماشین‌های سانتریفیوژ IR6 هستیم. در اینجا مجموعه‌ای وجود دارد تحت عنوان s8 و سانتریفیوژهایی که مورد آزمایش و تثبیت‌های مکانیکی و آزمایش‌های فرایندی قرار می‌گیرند و سپس به گود که مکان اصلی سانتریفیوژها است برده می‌شوند، بنابراین اینجا یک محل آزمایش، تحقیق و توسعه است.

وی افزود: تعداد سانتریفیوژهایی که در طول این دو ماه نصب کردیم نزدیک به 15 سانتریفیوژ نسل جدید است که یک دستاورد بسیار عظیم است و ملت بزرگوار ایران متوجه می‌شوند که عزیزان ما در سازمان انرژی اتمی همواره فعال بودند و هیچ گاه فعالیت سازمان انرژی اتمی متوقف نشده، که اگر چنین بود ما نمی‌توانستیم طی دو ماه بیش از 2 هزار و 660 سو به ظرفیت عملیاتی که 6 هزار سو است اضافه کنیم. اکنون میزان ظرفیت ما به 8 هزار و 660 سو رسیده و تولید اورانیوم ما که پیش از گام سوم حدود 450 گرم در روز بود اکنون به بیش از 5 هزار گرم در روز رسیده است.
 
صالحی ادامه داد: ما امروز سه افتتاح به صورت نمادین داریم و زنجیره 30 سانتریفیوژ IR6 را راه‌اندازی کردیم. پیش از این یک زنجیره 20 تایی داشتیم که 20 فروردین نصب کرده بودیم. اکنون مجموع تعداد ماشین‌هایIR6 حدود 60 ماشین است که هر کدام از آنها 10 سو و در مجموع 600 سو اضافه کردند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: قرار نبود ما اکنون زنجیره سی تایی را داشته باشیم و می‌خواستیم سه الی چهار سال بعد از اینکه روی زنجیره بیست تایی و انجام آزمایشات و به سرانجام رساندن آنها کار کردیم، زنجیره سی تایی را انجام دهیم اما در چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشور این بود که ما این چالش را به نمایش بگذاریم و توان و اراده بالقوه جمهوری اسلامی ایران را نشان دهیم به طوری که جمهوری اسلامی آنچه را که اراده کند به فوریت عملیاتی می‌کند.

 

انتهای پیام/آ