13:06 - 1398/09/19
کد خبر: 83432

به مناسبت روز دانشجو برگزار شد؛

مناظره دانشجویی «فساد و ریشه‌های آن» در اردبیل

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه امضاهای طلایی و استفاده از رانت منشاء ایجاد فساد است، گفت: نظارت دقیق و کافی در کنار ایجاد شفافیت در کارهای اجرایی و قراردادها می تواند تا حد زیادی از وقوع فساد در سیستم اداری جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، پیش از ظهر امروز مناظره دانشجویی «فساد و ریشه‌های آن» با حضور مسئولین تشکل های دانشجویی انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سالن شهیدان نوعی اقدم این دانشگاه برگزار شد.

ضعف دستگاه‌های نظارت کننده بر فساد، مشهود است

"میلاد ایمانزاده" دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این مناظره با بیان اینکه دستگاه‌های نظارت کننده بر فساد، ضعف دارند، گفت: زمانی که شورای نگهبان به نمایندگان غیراصلح صلاحیت می‌دهد و همان نمایندگان، وزیران کشور را تعیین می‌کنند، طبیعتا شرایط بهتر از این نخواهد شد.

وی در ادامه به مصادیقی از فساد سیاسی و اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: تنها راه مبارزه با فساد، مطالبه گری از مسئولین و شفاف سازی در جامعه است.

 امضاهای طلایی و استفاده از رانت، منشاء فساد در جامعه است

فردین اسدیان"، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این مناظره منشاء فساد را امضاهای طلایی و استفاده از رانت در دولت ها و وزارتخانه های کشور دانست و گفت: این امضاءها ناشی از بروکراسی طویل و کند اداری است.

وی در ادامه سخنان خود لزوم شفافیت کارهای اجرایی و قراردادها را خواستار شد و گفت: عدم امکان دستیابی به نظام اداری سالم بدون وجود شفافیت منجر به ایجاد بسترهای فساد در جامعه می شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان سخنان خود به خصوصی سازی نیز اشاره کرد و گفت: مسئله رانت مهمترین بحث در خصوصی سازی است و باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

فرايند مبارزه با فساد نبايد به دستاويزي براي تسويه حسابهاي جناحي تبدیل شود

یکی از دانشجویان شرکت کننده در این مناظره دانشجویی در گفتگو با خبرنگار سبلان ما  در خصوص فساد و ابعاد آن گفت: به عقيده بيشتر كارشناسان و صاحبنظران اقتصادي، فساد مانع اصلي بر سر راه تحقق توسعه اقتصادي و مدرنيزه شدن كشورهاست و به همين دليل، براي رسيدن به رشد و توسعه پايدار ميبايست راه را بر مفسدان و اخلال گران در نظامهاي مالي و اقتصادي بست.

وی با بیان اینکه فرايند مبارزه با فساد نبايد به دستاويزي براي تسويه حسابهاي جناحي و گروهي تبديل شود،خاطرنشان کرد: مجامع دانشگاهي و پژوهشگران نيز در برخورد با مسأله فساد و پرداختن به پوسته ظاهري آن ميبايست به عمق و ريشه های فساد بپردازند تا با شناسایی دلایل واقعی ایجاد فساد به انهدام آن همت کنند.

فرار از پاسخگويي در قبال جامعه و نهادهاي نظارتي زمینه ساز گسترش فساد در جامعه است

یکی دیگر از دانشجویان نیز معتقد است،فعالین اقتصادي مانند بازيكنان بازي فوتبال، باید اصول«بازي جوانمردانه» را رعايت كنند و قانونگذاران نيز  مانند داوران بازي فوتبال بايد با كمال بيطرفي و انصاف همه فعاالن اقتصادي را به يك چشم بنگرند و قوانين رابه طور كامل و دقيق به مرحله اجرا درآورند. قوانين و مقررات هم بايد از شفافيت و متوازن بودن برخوردار باشند و به گونه اي وضع شوند كه از وقوع نابساماني و اخلال گری های اقتصادي جلوگيري کنند تا كمترين پيامدهاي منفي حاصل از فعاليتهاي اقتصادي و مالي شركتها و افراد از ميان برداشته شود.

وی معتقد است، فرار از پاسخگويي در قبال جامعه و نهادهاي نظارتي، تا حد زيادي زمينه ساز گسترش فساد در نظامهاي اقتصادي و مالي خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/ج