12:38 - 1398/10/02
کد خبر: 83566

شاهکار خصوصی سازی در اردبیل؛

گذشت یکسال از واگذاری جنجالی بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه/2 هزار میلیارد از دست رفته برمی گردد؟

یکسال از فروش بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه که ارزش واقعی آن ۴ هزار میلیارد تومان بود، اما به متقاضی ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروخته شده گذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،یک سال پیش در یکم دی ماه ۹۷ استاندار اردبیل در گفتگو با خبرگزاری ایرنا از واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یونس ژائله‌ پس از افت خیز های فراوان خبر داد.

خبری که در چند ماه اخیر در فضای مجازی و حقیقی سر و صدای زیادی به پا کرد و مردم منطقه به ویژه‌ مغانی‌ ها اصلی‌ترین مخالفت‌ را با این واگذاری داشتند.
علت اصلی مخالفت آحاد‌ مختلف مردم به این واگذاری قیمت پایین واگذاری است که از آن نماینگان مجلس نیز به عنوان مفت‌ فروشی یاد می کنند.

ارزش واقعی کشت و صنعت مغان 4 هزار میلیارد تومان بود

رئیس دیوان محاسبات گفت: ارزش واقعی شرکت کشت و صنعت مغان ۴ هزار میلیارد تومان بود، اما به متقاضی ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروختند!

مجلس و نمایندگان می خواستند با اهرم تحقیق و تفحص مجلس این موضوع را پیگیری کنند اما هنوز خبری نیست.

تاراج بیت المال به بهانه خصوصی سازی

صدیف بدری در این باره به خبرنگار ما  گفت:می گویند باید اصل 44 را اجرای کنیم ماموریم و معذور و به بهانه خصوصی سازی بیت المال را تارج می کنند و تاکنون در هر واگذاری این موضوع محرز شده است.

وی افزود:نحوه ارزیابی و  قیمت گذاری کشت و صنعت مغان به درستی انجام نشده است و قیمت واقعی باید بر براساس ارزیابی دارایی کشت صنعت مغان انجام می گرفت.

وی اضافه کرد:حقوق عشایر اهالی که  در حفظ  حراست این بنگاه اقتصادی از هیچ زحمتی دریغ نکرده اند و حقوق قانونی دارند باید قبل از واگذاری  شفاف می شد ؛یکی از موضوعات مورد بحث ما تعیین و تکلیف حقوق عشایر و صاحبان زمین در کشت صنعت مغان بود که متاسفانه بدون رعایت  این موارد نشر اگهی کردند.


در یک‌سال گذشته جهت لغو این واگذاری تلاش‌های زیادی از طرف مردم دلسوز منطقه و نمایندگان سابق صورت‌ گرفته است. قوه‌ قضائیه نیز در این ارتباط با جدیت مسئله‌ را پیگیری می کند تا این با این واگذاری حق مردم  مغان پایمال نشود.

واگذاری کشت وصنعت مغان مشکل دار است

رئیس دادگستری اردبیل با اذعان به مشکل دار بودن فروش این شرکت گفت: هر سه شرکت مجتمع صنعتی گوشت اردبیل، کشت و صنعت مغان و سیلوی اردبیل که توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده‌اند، دارای مشکل هستند.

در این یک‌سال گذشته سعی شده  از میزان مخالفت‌های این واگذاری در رسانه‌ها کاسته شودودر این مدت  با جذب چند صد نفر در کشت و صنعت به گونه ای رسانه‌ای شده تا شاید این وعده باعث شود مردم از مخالفت واگذاری دست بردارند.

قرارگاه شهید احمدی روشن پارس‌آباد مغان طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی، از وی خواست برای رسیدگی به پرونده واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به اردبیل سفر کند.

 لازم به ذکر است پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی از سوی دستگاه قضایی کشور 23 مرداد امسال بازداشت شد و 25 شهریور امسال نیز علیرضا صالح بر این مسند نشست.
امروز یک‌سال است که به صورت رسمی کشت و صنعت و دامپروری مغان به یونس ژائله مالک شیرین‌عسل واگذار شده و نباید پس از گذشت یک‌سال موضوع این واگذاری  تاریخی از یاد ها فراموش شود.

 

انتهای پیام/م