17:36 - 1398/11/25
کد خبر: 84238

امام جمعه اردبیل:

مجلس مرکز حساس‌ترین تصمیمات کشور است/ لزوم جدیت مسئولان در بازگشایی راه‌های اردبیل و خلخال

امام جمعه اردبیل ضمن تشکر از تلاش شبانه‌روزی مسؤولان، مخصوصا راهداری به‌جهت بازگشایی راه‌ها اظهار کرد: از مسؤولان استانی می‌خواهم برای بازگشایی هرچه بیشتر راه‌های روستایی اردبیل و خلخال و گیوی جدیت بیشتر مبذول نمایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،  آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته اردبیل ضمن تشکر از تلاش شبانه‌روزی مسؤولان، مخصوصا راهداری به‌جهت بازگشایی راه‌ها اظهار کرد: از مسؤولان استانی می‌خواهم برای بازگشایی هرچه بیشتر راه‌های روستایی اردبیل و خلخال و گیوی جدیت بیشتر مبذول نمایند.

عدالت در تخصیص اعتبارات ویژه استان‌ها

وی افزود: از دولت هم یک مطالبه داریم و آن رعایت عدالت است، در بعضی از مناطق خلخال و گیوی ارتفاع برف به چهار متر رسیده و ۵۶ روستا در محاصره کامل برف بوده و با اسب و قاطر آرد را به نانوایی‌های آن مناطق می‌رساندند، این بارش در ۵۰ سال اخیر در خلخال بی‌سابقه بوده و دما به زیر ۲۵ درجه رسیده است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: چگونه است برای استانی که یک متر برف دارد اعتبارات ویژه داده می‌شود، اما خلخال و گیوی ما فراموش شده، اگر به آن استان در سال یک‌بار برف بیاید، خلخال تمام پاییز و زمستان در برف است و در بعضی از سال‌ها تلفات هم داشته است.

لزوم پیگیری مسؤولان و نمایندگان در تخصیص حق آبه استان

وی بیان کرد: گلایه دوم ما این است که منطقه جنوب استان اردبیل، ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب تولید می‌کند، چطور می‌شود که سرما، طوفان، کولاک و سیلاب آن را استان ما متحمل می‌شود اما از مجموعه ۴۵۰ میلیون مترمکعب فقط ۵۰ میلیون متر مکعب به استان اردبیل اختصاص پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اذعان داشت: از مدیریت ارشد و از کسانی که به‌عنوان نماینده انتخاب خواهند شد مصرّاً می‌خواهم با تمام توان در زدودن این تبعیض از ساحت استان تلاش نمایند.

تشکر ویژه از کشف و دستگیری عوامل قاچاق مواد مخدر در بیله سوار

عاملی در ادامه با اشاره به کشف و دستگیری عاملان قاچاق مواد مخدر در گمرک بیله سوار تاکید کرد: تشکر بسیار ویژه دارم از اداره اطلاعات و دادگستری که با هماهنگی کامل محموله ۱۵۰ کیلوگرمی هروئین را در گمرک بیله سوار قبل از خروج از کشور کشف و مجرمین را دستگیر کردند. قطعا با خروج این محموله شوم از کشور، هم لطمه حیثیتی بزرگ به کشور وارد می‌شد و هم عزیزان ما در کشور آذربایجان به شدت متضرّر می‌شدند.

حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن امسال ویژه بود

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه‌ها گفت: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بسیار ویژه بود.

وی ادامه داد: از حضور استثنایی اهالی استان در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشکر می‌کنم. امسال غوغا بود انتظار هم همین بود و این اجتماع عظیم علت داشت؛ یک علت اصلی آن خود آمریکا بود. اهانت‌های مکرر ترامپ و پمپئو به ملت ما، دست گذاشتن روی شرف و غیرت ملی و دینی ملت بزرگ ایران بود. رجزخوانی‌ها، تهدیدها، دخالت‌ها و اهانت‌های ترامپ، ملت ما را به شدت منسجم کرد.

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: ملت ما هر وقت احساس خطر کند منافع ملی و مصالح کلان کشوری را بر همه چیز مقدم می‌کند و آن را در اولویت قرار می‌دهد. وقتی پمپئو بگوید ملت ایران را آن قدر گرسنه نگه می‌داریم تا در برابر ما تسلیم شوند معلوم است که ملت ما این اهانت بی‌شرمانه را بر نمی‌تابد و به میدان می‌آید.

وی بیان داشت: ترور شهید سلیمانی که یک جنایت بسیار عریان، بسیار زشت، بسیار موهن، بسیار وقیحانه و خنجر به عرق ملی ایرانیان بود عامل دوم در تحریک ملت ما برای حضور در راهپیمایی بود. تمام دولت های دنیا غبطه این حضور ملت ما را می‌خورند اما ندارند و امکان هم ندارد داشته باشند.

عاملی به برکات راهپیمایی 22بهمن نیز اشاره کرد و گفت: این راهپیمایی رفراندوم عظیم و بی‌نظیر در حق انقلاب، نظام، قانون اساسی و نظام ولایت فقیه بود و یک پیام بسیار مهم داشت و آن وجود عظیم‌ترین پشتوانه امنیتی برای کشور و نظام است.

وی ادامه داد: هیچ سلاح و حربه‌ای مثل حضور مردم در مقوله امنیت دخیل نیست. این حضور با وجود فشارهای بیشتر آمریکا در این سال معنای بسیار خاصی دارد. این انقلاب بزرگترین پشتوانه مردمی را دارد و از این اجتماع معلوم شد که انقلاب صاحب دارد و صاحب اصلی آن، ملت است و تا صاحب انقلاب ملت ماست، انقلاب تضمین شده است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: این حضور معنایش این بود که تلاش چهل ساله آمریکا برای شکستن اراده این ملت همه هدر بوده است. این اجتماع مخصوصا نشان داد که آمریکا در جنگ عظیم روانی و تبلیغاتی شکست خورده و کل هزینه‌های آمریکا برای کانال‌ها، سایت‌ها، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی و... همه هدر شده است و آمریکا در نهایت به نقطه صفر رسیده است.

اجتماع ۲۲بهمن انسجام عظیم ملت ایران را نشان داد

وی ادامه داد: این اجتماع عظیم انسجام عظیم ملت ما را نشان داد و معلوم شد که وحدت در حد اعلی در کشور ما حاصل است و ما یک واحد عظیم مجموعی را در برابر دشمن تشکیل می‌دهیم و معلوم شد که منطق استقامت و منطق مقاومت منشور راه آینده ملت ماست.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: این اجتماع پیام مهمی داشت و آن اعلام این مطلب به آمریکا بود که اگر زورآزمایی و جنگ اراده‌ها را ادامه دهید ما برای ادامه حاضریم، این پیام برای آنها کمرشکن است.

عاملی گفت: این حضور باشکوه در راهپیمایی 22بهمن معلوم کرد که فشار حداکثری و محاصره بی‌نظیر اقتصادی نتیجه عکس داده و ملت ما به جای تسلیم و سازش راه عزت، شرف و مقاومت در برابر قدرت اهریمنی آمریکا را انتخاب کرده است، در این چهل سال طرح ها و برنامه ها و توطئه های عظیمی ریختند اما نتیجه عکس داد.

وی خطاب به مسؤولان بیان کرد: این ملت حجت را بر شما تمام کرد، مسؤولیت شما بسیار سنگین شد شما باید مناسب با شأن این ملت کار کنید. شما باید عملاً از ملت تشکر کنید.

امام جمعه اردبیل خطاب به دشمنان اظهار داشت: با حضور این ملت دیگر چیزی نمانده که شما به آن دل خوش کنید، هر روز به بهانه‌ای دلتان را خوش می‌کردید ولی اجتماع ۲۲ بهمن تمام بهانه‌ها را از شما گرفت و تمام توهمات شما را باطل کرد.

عاملی گفت: چاره آمریکا فقط یک راه است و آن پذیرفتن ایران مستقل و ایران مقتدر است. ایرانی که بحمدالله قدرت فائق منطقه است و بدون ایران شما به هیچ مقصدی در غرب آسیا نمی‌‌رسید. چاره کار یک چیز است و آن خضوع در برابر اراده بلند و محکم ملتی بزرگ باید با این ملت با تعظیم و تکریم و احترام حرف زد.

مجلس مرکز حساس‌ترین تصمیمات کشور است

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه به بیان معیارهای اصلحیت و کاندیدای آرمانی پرداخت و گفت: اولا ؛ مجلس خانه ملت است و به خانه‌ی ملت نباید نامحرم یا خائن وارد شود. خائن نیز نمی‌آید بگوید من خائنم، بلکه با ترفندهای تبلیغاتی چنان هوا را غبار آلود می‌کند که طرف بعدا متوجه می‌شود چه اتفاقی افتاده است و ثانیا؛ مجلس مرکز حساس‌ترین تصمیمات کشور است و سرنوشت کشور آنجا رقم می‌خورد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: انتخابات مجلس بسیار مهم است، حتی از انتخابات ریاست جمهوری هم مهم‌تر است، چرا که مجلس و فراکسیون‌های قوی مجلس است که دولت و رییس جمهور را مدیریت می‌کند

وی ادامه داد: اگر وزن فراکسیون‌ها بالا برود و متعهد به  پاک بودن باشند، قدرت کشور را جا به جا می‌کنند، در مصوبات نقش اصلی را دارند و برای استیضاح وزرا و رییس جمهور قدرت دارند.

انتخاب مسؤول خوب یک حسنه است

وی تصریح کرد: مسؤول خوب انتخاب کردن یک حسنه بزرگ است، بنابراین دفتر حسنات خود را از این حسنه خالی نگذارید و بالعکس گاهی قصور ما باعث می‌شود تولیت امور مهم به‌دست انسان‌های کوچک، ناشی و ناسالم بیفتد و فسادهایی درست شود که مسببین آن باید پاسخگو باشند.

عاملی افزود: یکی از شرایط بسیار مهم نماینده  آرمانی و اصلح، داشتن تخصص برای حل معضلات کشور است. اگر موکلین این خصوصیت را لحاظ و رعایت نکنند، قطعا به کشور و ملت خیانت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کشور ما از فقدان قوانین پیشرفته که معضلات بنیان کن را حل کند، رنج می‌برد، عنوان کرد: هنر نماینده کار عمرانی نیست، به تعبیر مقام معظم رهبری، «عمران و آبادانی وظیفه دولت است» و وظیفه نماینده مجلس شناخت و تصویب قوانین مورد نیاز و مشخص کردن مسیر حرکت قوای مجریه و قضائیه است.

عاملی گفت: همه بدانند که هر نماینده‌ای در مجلس صاحب رای نیست، صاحب رای خیلی محدود است، بقیه تابع هستند. نه حال مطالعه ده‌ها و صدها سند را دارند و نه توان علمی برای تشخیص رای صائب را دارند و نه قدرت تاثیرگذاری بر آراء سایر نمایندگان را دارند و نه سخنرانی علمی و مایه‌دار و راهگشا دارند و مثل سیاهی لشکر می‌مانند.

خطیب جمعه اردبیل با ابراز تاسف از عدم تسلط و اشراف علمی برخی نمایندگان تصریح کرد: بعضی از نمایندگان در طول چهار سال دوران نمایندگی خود،  یک سخنرانی علمی تخصصی ندارند، حداقل مشاوران قوی هم استخدام نمی‌کنند تا حساب شده دفاع یا رد کنند و از روی تخصص، علم و آگاهی رای بدهند.

وی گفت: مجلسی که در بحران اقتصادی نتواند با یک طرح بسیار هوشمندانه، دست و پای آمریکا را جمع کند و طرح‌های خزانه داری آمریکا را فلج و زمین‌گیر کند در راس امور نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر الزام مطالبه‌گری مردم از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در باب برنامه‌هایشان در راستای معضلات فرهنگی اظهار داشت: ما معضلات حاد فرهنگی مثل طلاق، بحران هویت، بزه‌های اجتماعی، محرومیت طبقاتی و مشکلاتی نظیر ازدواج، فرار مغزها و... داریم، آیا تا به حال از نامزدهای مطرح برای این معضلات اقتصادی و فرهنگی برنامه خواسته‌اید؟

وی تاکید کرد: بسیاری از این‌ها ادعاهای کلی دارند و قدرت ورود به جزئیات، اصول و راهکارهای علمی و عملی را ندارند. وای به حال ما اگر در این باب کوتاهی داشته باشیم، نماینده‌ای که به قانون تسلط نداشته باشد و برای مدیریت کشور برای خودش استراتژی تعریف نکرده باشد مدام رای عوض می‌کند.

یک شرط مهم اصلح بودن این است که پول در انتخابات نقش بازی نکند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان به خرج‌های نامتعارف در انتخابات اشاره کرد و گفت: یک شرط مهم اصلح بودن این است که پول در انتخابات نقش بازی نکند و الا مجلس را باخته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید ببینید انتخاباتی که پول در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند چگونه است، به انتخابات آمریکا نگاه کنید، انتخابات آنجا متصل به کانون قدرت و ثروت است. پشت صحنه مدیریت صحنه با کارتل‌دارها، تراست‌دارها، کمپانی‌های بزرگ و شبکه جهانی صهیونیسم است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: یکی از معیارهای اولیه برای تشخیص اصلحیت، رجوع به راهکارهای تبلیغ و جذب آراء است. بی‌حساب پول خرج کردن نشان نامحرمیت است و عطش وی  را به نمایندگی نشان می‌دهد، یعنی بیان می‌کند که از سر تکلیف نیامده است، پول را اگر از راه حلال صرف کند اسراف است و اگر از راه حرام هزینه کند ضامن  است  و برای صاحب پول کار خواهد کرد نه برای ملت.

امام جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه ما در انتخابات به رقابت، سلامت، مشارکت و امنیت نیاز داریم اذعان کرد: سیستم انتخاباتی ما و دولتیان باید زمینه  رقابت  سالم را درست کنند. خرج‌ها و هزینه‌های غیر متعارف پول، رقابت سالم را از بین می‌برد.

 

انتهای پیام/ج