09:08 - 1398/12/07
کد خبر: 84369

گزارش؛

کاسبان کرونا؛ از اجتماع تا اقتصاد

گسترده شدن ارتباطات انسانی و جهانی شدن اقتصاد، مسئله‌ای بود که سال‌ها قبل هم پیش‌بینی کرده بودند که ما با بیماری‌های نوع جهانی بیش از گذشته روبه‌رو خواهیم شد. کرونابه همان اندازه که مسئله بهداشتی و درمانی است مسئله اجتماعی هم است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، در پی بحران شیوع بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، شیوع این ویروس در ایران رسماً در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد هرچند پیش از این نیز موارد مشکوک به کروناویروس در ایران گزارش شده بود ولی تمام آن‌ها توسط مقامات وزارت بهداشت ایران رد شده بود.

در واپسین روز بهمن ۱۳۹۸، به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار-عرب‌نیا قم، شایعاتی دربارهی مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت. اما دانشگاه علوم پزشکی قم با تکذیب شایعات مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت شده به کروناویروس، اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده‌است.
 

منشأ کرونا ویروس

در شهر ووهان چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس شناسایی شد که ابتدا به آن عنوان 2019-nCoV[داده شد و با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی از آن نام رسمی کووید ۱۹ انتخاب کرد.

وب سایت "ورلد او میترز" که به صورت لحظه به لحظه آمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان پوشش می‌دهد اطلاع داده است که تا کنون در مجموع ۷۹ هزار و ۷۳۷ نفر در جهان به ویروس کرونا ابتلا یافته‌اند.

طبق داده‌های این وبسایت دو هزار و ۶۲۸ نفر کشته شده و ۲۵ هزار و ۹۲۸ نفر بهبود یافته‌اند. بر اساس آمار این وبسایت این ویروس در مجموع به ۳۷ کشور منتقل شده است.

آمار کرونا در اروپا روز دوشنبه پنجم اسفند

گسترده شدن ارتباطات انسانی مستقیم و غیرمستقیم و جهانی شدن اقتصاد مسئله‌ای بود که سال‌ها قبل هم پیش‌بینی کرده بودند که ما با بیماری‌های نوع جهانی بیش از گذشته روبه‌رو خواهیم شد. کرونا در داخل کشور هم به همان اندازه که مسئله بهداشتی و درمانی است مسئله اجتماعی هم است. کرونا ویروس کوری است که مرز‌های طبیعی و اجتماعی را به رسمیت نمی‌شناسد، بین دولتی، مردمی، این گروه و آن گروه و آن جناح، پایین شهری، بالاشهری، زن و مرد، این قوم و آن قوم تفاوت قائل نمی‌شود، علاوه بر جان انسان‌ها با زندگی روزمره مردم هم مرتبط است.

بیماری اخلاقی خطرناک تر از بیماری جسمانی

بیاری استاد حوزه و دانشگاه می گوید: احتکار کردن ماسک و انتشار شایعه در این زمان این پیام را می دهد که این رفتار یک بیماری اخلاقی است و چه بسا خطرناکتر از کرونا و آنفلوانزا باشد که باید درمان شود.

وی می افزاید: در این بحران ها است که انسان ها خودشان را نشان می دهند و حقیقت وجودی خودشان را به نمایش می گذارند.

 

وی با بیان اینکه در این شرایط مردم نگاهشان به مسئولان است می گوید: مسئولان باید طوری مسائل را مدیریت کنند که امید آفرین باشد دقیقا مانند مدیریت حضرت امام خمینی(ره) در زمان جنگ وقتی جنگ تحمیلی علیه ایران شروع شد امام خمینی(ره) طوری مسئله را برای مردم مطرح کردند که نه تنها مردم وحشت نکردند بلکه آماده فداکاری شدند.

این جامعه شناس می افزاید: رهبر معظم انقلاب کلاس های خارج خود را برگزار کرد که این خود باعث ایجاد فضای آرامش بخش در جامعه شد و صحبت های امیدوار کننده مطرح کردند این رفتار رهبری باید الگوی مدیریت اجتماعی مسئولان باشد.

کرونا در ایران هم بیماری و هم مسئله اجتماعی است

علی ربیعی سخنگوی دولت می گوید: متأسفانه شاهد برخی سوداگری‌های تلخ در خصوص لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم هستیم. در این شرایط همه هر چه داریم در اختیار هم قرار دهیم. امروز روز اعتماد است و باید همبستگی خود را با یکدیگر بیش از هر زمان دیگری حفظ کنیم و بیش از هر دوره دیگری با همدیگر مهربان و همدل باشیم.

ربیعی می گوید: برخی از سوداگری‌های اقتصادی که من پیش از جلسه با وزیر صمت که بنابر مصوبه دیروز دولت در این زمینه مسئولیت گرفت صحبت کردم که خوشبختانه در زمینه شوینده‌ها و لوازمی که می‌تواند پاکیزه کند، ما مشکلی نداریم. چند خط جدید تولید اضافه کردند. برخی خطوطی که در صنایع وجود داشت تغییر جهت به تولید شوینده‌هایی که برای سلامت مردم ضروری است که از همین امروز به بازار عرضه خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: گسترده شدن ارتباطات انسانی مستقیم و غیرمستقیم و جهانی شدن اقتصاد مسئله‌ای بود که سال‌ها قبل هم پیش‌بینی کرده بودند که ما با بیماری‌های نوع جهانی بیش از گذشته روبه‌رو خواهیم شد. کرونا در داخل کشور هم به همان اندازه که مسئله بهداشتی و درمانی است مسئله اجتماعی هم است. کرونا ویروس کوری است که مرز‌های طبیعی و اجتماعی را به رسمیت نمی‌شناسد، بین دولتی، مردمی و نظامی و غیرنظامی، این گروه و آن گروه و آن جناح، پایین شهری، بالاشهری، زن و مرد، این قوم و آن قوم تفاوت قائل نمی‌شود، علاوه بر جان انسان‌ها با زندگی روزمره مردم هم مرتبط است.

روند کنترل ویروس کرونا مثبت است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پس از شرکت در نخستین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «این توطئه دشمنان است که با هراس افکنی در جامعه، می‌خواهند کشور را به تعطیلی بکشند.»

روحانی در اظهاراتی که به صورت مستقیم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد،  افزود: «اگر فرد مشکوکی دیده شد باید به بیمارستان برود اما همه باید مشغول کار خودمان باشیم. اگر هم موضوعی را ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت، آن تصمیم را همگی باید یک امر لازم تلقی کنند. در حال حاضر ویروسی از کشوری آمده و ۴۰ کشور را درگیر کرده و به همه جا خواهد رفت. این مهمان ناخوانده‌ای است که بی دعوت آمده و مهم این است که باید از مشکلات نهراسید و با آن مقابله کرد.»

Image result for حسن روحانی

به گفته روحانی وزارت بهداشت ایران گزارش داده که روند کنترلی ویروس کرونا مثبت است و او هم دستور بسیج همه امکانات کشور برای مبارزه با کرونا را صادر کرده است. 

مقایسه ویروس کرونا را خطر تروریسم

محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشته است: «کووید-۱۹ هم مثل بقیه ویروس‌ها - از جمله تروریسم - مرز نمی‌شناسد و تفاوتی بین اقوام و مذاهب قائل نیست. برای مبارزه با آن نباید تفاوتی قائل شویم. ایران در راستای "امید" خواستار همکاری‌ بیشتر منطقه‌ای از جمله تشکیل "مرکز مشترک کنترل و پیشگیری بیماری" است که تاکنون به تعویق افتاده است.»

کشف بیش از 8 میلیون ماسک احتکار شده

یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، از کشف سه میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک طی ۳۶ ساعت گذشته در شهر تهران خبر داده است.

وی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر افزود: از این تعداد، یک میلیون ماسک در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران و دومیلیون در اختیار هیات امنای ارزی وزارت بهداشت قرار گرفته است.

این سازمان در یکی دو روز گذشته ۵۰۰ هزار ماسک احتکار شده دیگر کشف کرده‌ بود.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ امروز در نشستی خبری از کشف بیش از پنج میلیون ماسک بهداشتی احتکاری خبر داده بود.

 به گفته او روز گذشته (دوشنبه ۵ اسفند) یک میلیون و امروز نیز بیش از چهار میلیون ماسک بهداشتی کشف شد که در دو انبار احتکار شده بودند.

 رحیمی تصریح کرد که قیمت ماسک‌های بهداشتی کشف‌شده ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده و تمامی آنها جهت توزیع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت. 

کرونای رسانه ای خطرناک تر از کرونای جسمانی

علی کرمی؛ متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک درباره کرونا ویروس و حواشی پیش آمده از شیوع آن در برخی استانها کشورمان اظهار کرد: از این فرافکنی که برخی رسانه‌های غربی به‌خصوص در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند، نگران هستم.

وی می افزاید: کورنا اصلا در مقایسه با آنفولانزای تیپ A و H۱n۱ که ۱۲۰نفر فوتی در پاییز سال گذشته در ایران داشته، مرگ و میرش بالا نیست؛ درست است که میزان سرایتش بالا است اما این هیاهو و هراس ایجاد شده در جامعه تعجب‌برانگیز است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ادامه می دهد: بنده اپیدمی‌های زیادی در دنیا در ۴۰سال سابقه علمی خودم دیده‌ام و این کار هراس‌افکنی رسانه‌ای است و توصیه اول من این است که مردم نترسند.

نزولی شدن منحنی ابتلا به کرونا در هفته‌های آتی

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، "عزم ملی و هماهنگی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور" در مقابله با ویروس کرونا را ستود.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «خوشبختانه در روزهای اخیر یک عزم ملی و هماهنگی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور پدید آمده که نتیجه آن مهار نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور است.»

جلالی افزود: «این مهار به معنای آن است که در هفته‌های آتی ما شاهد کاسته شدن از تعداد مبتلایان و نزولی شدن منحنی ابتلا خواهیم بود.»

حرکت اقتصاد ایران در خلاف جهت کرونای اقتصادی 

 شیوع گسترده ویروس کرونا در ایتالیا، کره جنوبی، ایران و تا حدودی آمریکا باعث سقوط شاخص بورس‌های جهان در دو روز گذشته شده است، اما در مورد عجیب ایران، نه تنها شاخص بورس کاهش نیافته، بلکه از مرز ۵۰۰ هزار واحد هم گذشته است.

Image result for بورس

طی یک هفته گذشته ارزش سهام شرکت‌های اپل و مایکروسافت آمریکا به صورت متوالی کاهش یافته و ده‌ها میلیارد دلار زیان به این شرکت‌ها زده است.

برای نمونه بزرگترین بازار شرکت اپل بعد از آمریکا، به ترتیب اتحادیه اروپا و چین است که هر دو آنها با معضل ویروس کرونا و کاهش تقاضای محصولات اپل مواجه شده‌اند.

بر اساس برآوردها صنایع محصولات لوکس ۴۰ میلیارد دلار بخاطر شیوع ویروس کرونا زیان خواهند دید. میزان زیان این ویروس به شرکت‌های هواپیمایی که با کمبود مسافر و ممنوعیت پرواز به برخی کشورهای درگیر ویروس مواجه شده‌اند، ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در این میان وضعیت بورس ایران، در تضاد کامل با بورس‌های جهانی است. دوشنبه شاخص بورس تهران بیش از ۴۸۰۰ واحد اوج گرفت و از مرز ۵۰۳ هزار واحد گذشت. روز سه‌شنبه نیز شاخص بورس با جهشی نزدیک به ۱۵ هزار واحدی به بیش از ۵۱۸ هزار واحد اوج گرفت و رکورد جدیدی برجای گذاشت که در نگاه اول چیزی شبیه معجزه است،

خلاصه کلام اینکه گاهی وقت‌ها منفی‌نویسی برای لایک گرفتن در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است، الان زمان اعتماد از روابط دوطرفه است. اجازه دهید در کرونا با اعتماد کامل جلو برویم. در بحث کرونا شوخی نداریم و جامعه را نباید دچار ناامنی روانی کنیم و کشور را برای آنانی که می‌خواهند جامعه را به تاراج ببرند، آماده نکنیم.

انتهای پیام/ج