00:49 - 1399/02/12
کد خبر: 85134

بایدها و ضرورت های پسا کرونا

ثرات پاندمی کرونا در حوزه های مختلف به خوبی نشان داد که بایستی در کنار نگرش بالینی به بیماری ها،رویکرد پزشکی اجتماعی را نیز بیشتر مورد توجه قرار دهیم. از اپیدمیولوژیست ها و عالمان این تخصص بهره مضاعف ببریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،فرشاد فردی کارشناس مسائل سیاسی نوشت: اثرات پاندمی کرونا در حوزه های مختلف به خوبی نشان داد که بایستی در کنار نگرش بالینی به بیماری ها،رویکرد پزشکی اجتماعی را نیز بیشتر مورد توجه قرار دهیم. از اپیدمیولوژیست ها و عالمان این تخصص بهره مضاعف ببریم.
 با توجه به اینکه دنیا بیشتر به سمت صنعتی شدن تمایل دارد رفتار بیماری‌ها نیز دستخوش این احوالات قرار گرفته است و از این حیث لازم است با نگاه جامع‌تری به بیماری‌های واگیر توجه شود و با در نظر گرفتن یک مبانی کلی بر مشارکت همگانی در این رابطه بیافزاییم .

تجربه کرونا نشان داد که ذرات میکرومتری و نانومتری قادر هستند قدرت کشورهای مدعی را در عرصه های بین المللی کاهش دهند از این حیث بسیار سزاوار است که به نقش بنیادین خودکفایی در علوم و فنون، توجه به اقتصاد درون زا و تحکیم تعاون عمومی توجه بیشتری شود. همچنین در راستای اتکا به توان داخلی، تقویت صنایع بزرگ و مادر ، بانکداری و بیمه اهتمام ورزیده شود.

مشهود است که همه این ها مستلزم وضع ، انشا و اجرای قوانین منسجم و ایجاد یک نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضروری می‌باشد.
افزون بر این ، چگونگی نگرش در وضع آئین نامه ها و صدور بخشنامه ها در حیطه‌ ی کارهای صنعتی و تجاری ، ضمن رعایت ملاحظات علمی و فنی در راستای تامین امنیت شغلی در بخش‌های خصوصی نظیر کشاورزی دامداری و کارگری لزوم ابتنا مدیریت همگن را آشکار می سازد .

تصمیم گیران و سیاستگذاران بایستی با دقت بیشتری به حوزه اقتصاد در پسا کرونا عنایت داشته باشند. تا بتوان با مدیریت یکپارچه تعادلی بین اقتصادی که از قبل دچار ضعف‌هایی بود و سلامتی که دچار مخاطرات قابل توجهی شد برقرارکرد . افزایش بیکاری که به دنبال کاهش تولید در برخی از واحدهای تولیدی ایجاد شده و تورم های احتمالی پس از آن از جمله خطرات اقتصادی پیش رو می باشد لذا در این زمینه لازم است توجه شود که تب کرونا به اقتصاد سرایت نکند و بیکاران جدید به تکثر بیکاران قبلی افزوده نشود که در این میان نقش ستادهای اشتغال و رفع موانع تولید پر رنگ‌تر است .

پر واضح است که برای برون رفت از آسیب های احتمالی پیش رو ، لازم است کارشناسی‌ های دقیقی صورت پذیرد که آلارم های خطر اقتصادی در کدام یک از بخش‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و... بیشتر است .

علی الخصوص که در استعداد استان ما،نوعا کشاورزی و اشتغال های حاصل از آن بیشتر از سایرین به چشم می‌خورد لذا توزیع مناسب اعتبارات و شناسایی اهالی متخصص در حوزه‌های صنایع و امورات اقتصادی راه عبور از موانع را تسهیل و کاتالیز خواهد کرد. در این میان کار گروه حمایت از اقتصاد مقاومتی می‌تواند نقش ارزنده ای را در حمایت از فعالان و صاحبان عرصه اقتصادی را ایفا کند .

تولید در ایام کرونا می تواند موجب ایجاد نگاه بدیعی در حوزه تولید پسا کرونا باشد. مولفه‌های تولید در ایام کرونا و ایجاد سریع خطوط تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده تجربه بی نظیری بود تا بتوان ادعا کرد که در صورت یک عزم همگانی ،بتوان در راستای حقیقی کلمه به سمت جهش تولید گام برداشت .

یقیناً این گام موفق در اشل استان اردبیل قابل تعمیم به دوران پسا کرونا نیز می‌تواند باشد. استفاده از ظرفیت‌ های مرز مشترک با کشور آذربایجان، تسریع در ایجاد، احداث و بهره‌ برداری از بارانداز ریلی در شمال استان ، می‌تواند زمینه پویایی تولید و رشد اقتصادی را برای استان سرعت ببخشد و منابع انسانی را در دایره خط های تولیدی و بهره‌ وری اقتصادی تثبیت کند.

 میزان گرایش مردم به استفاده از نرم‌افزارهای الکترونیکی حاکی از گرایش آنها به سمت این ابزارها می باشد که رونق دادن تولید در این حوزه و تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه می تواند عامل کسب درآمد و ایجاد اشتغال در استان ما باشد .با توجه به تولیداتی که مجموعه های دانش بنیان استان اردبیل در روزهای کرونا به انجام رساندند، ظرفیت‌های استان ، برای حضور پیشگام در این حوزه را به زیبایی اثبات کرد .

آثار وضعی که کرونا در حوزه های روحی-روانی، با توجه به شکاف ها و گسست های اجتماعی ایجاد شده به بار خواهد آورد نیازمند این است تا متولیان امور در پی مقدمات تدوین برنامه هایی باشند که نشاط اجتماعی را افزایش دهد؛ لازم است در پسا کرونا شهرداری‌ها به این مهم بیشتر گرایش داشته باشند. خلوت گزینی ، اختلافات خانوادگی ، طلاق، مشاجرات و مشکلات عاطفی ، وسواس  های افراطی، هیپوکندریاز هایی که سبب اضطراب خواهد شد، استرس هایی که دشواری‌های اقتصادی پدید خواهد آورد، ایجاد برخی بی‌انگیزگی ها و... از تبعات احتمالی روحی در دوران پسا کرونا می باشد.

که در این بین افراد مسن آسیب‌پذیر خواهند بود، لذا ایجاد کارگاه‌های آموزشی و مکان های مفرح برای اجتماعات نظیر، معادل بلوغ یافته مهد کودک ها، استفاده از ظرفیت‌های رسانه ها ،صدا و سیما، احزاب و انجمن هامی تواند راهگشای این امور باشد .

ضروری است که انسجام سیاسی در پسا کرونا نیز مطمح نظر باشد . با توجه به شرایط اجتماعی، انسجام ، همدلی و همگرایی خوبی در بین تمام اهالی سیاسی و فرهنگی دیده شد. اما باید توجه داشت که آیا این انسجام با شروع به کار مجلس جدید نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا این که منتقدین دولت رویه ی خویش را تغییر خواهند داد . حفظ انسجام های مدیریتی رویکرد مثبتی بود که اگر به دوران پسا کرونا نیز تعمیم داده شود به طور حتم آثار مبارکی را ایجاد خواهد کرد .

 

انتهای پیام/م