08:57 - 1399/02/22
کد خبر: 85237

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

چراغ سبز دولت به افزایش چند برابری قیمت پراید/ بیش از این وادادگی در مدیریت جایز نیست

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهایی که کرونا آرامش را از جامعه ربوده و در کنار تهدید سلامت جسمانی اقتصاد خانوارهای ایرانی را مختل کرده، دولت در کنترل قیمت کالاها و تنظیم بازار مسکن و خودرو بازار را به حال خود رها کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، صدیف بدری در نشست علنی روز ( یکشنبه،21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور، گفت: در روزهایی که کرونا آرامش را از جامعه ربوده و در کنار تهدید سلامت جسمانی اقتصاد خانوارهای ایرانی را مختل کرده و کسب و کاراشان را از رونق انداخته دولت در کنترل قیمت کالاهای اساسی و تنظیم بازار مسکن و خودرو منفعلانه عمل و بازار را به حال خود رها کرده است.

وی با بیان اینکه در مورد وضعیت بازار مسکن هشدارهای لازم به دولت داده شد اما متاسفانه گوشی بدهکار نبود، افزود: امروز نتیجه این بی‌توجهی را درو می کنیم؛ به علت کمبود تولید مسکن، افزایش افسارگسیخته زمین، مصالح ساختمانی و به تبع آن افزایش هزینه تمام شده مسکن، عافیت‌طلبی بانک‌ها و هزار و یک عامل دیگر مسکن به افزایش تصاعدی قیمت خود ادامه می‌دهد و خانه‌دار شدن برای بسیاری از خانوارهای ایرانی از رویا هم فراتر رفته و با افزایش نجومی قیمت مسکن سیاست‌های سال های قبل مانند پرداخت وام مسکن کارایی خود را از دست داده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: انفعال دولت در برنامه ریزی برای ساخت مسکن کشور را با عقب ماندگی سه میلیون واحد در مسکن مواجه کرده که به طور قطع جبران این کسری بسیار دشوار و افزایش قیمت مسکن نتیجه طبیعی روند موجود در کشور است؛ تقاضایی که هر روز تشدید و عرضه ای که روز به روز تضیعف می شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم با تاکید بر اینکه نمی‌توان انتظار داشت که در عرضه تولید مسکن دست روی دست بگذاریم اما قیمت افزایش نیابد، بیان کرد: ناتوانی دولت در ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو هم مانند بازار مسکن مشهود است و در شرایطی که صنعت خودروسازی در ایران انحصاری بوده و بازار تمام و کمال در اختیار ایران خودرو و سایپا بوده و امکان رقابت داخلی از همه رفقای موجود و فرضی سلب شده است دولت از حباب قیمت‌ها و صحنه گردانی دلالان صحبت می‌کند.

چندین و چند ماه است خبری از عرضه خودرو با قیمت کارخانه نیست

بدری خطاب به رئیس جمهور و وزیر صمت، اظهار کرد: درصد قابل توجهی از التهاب کنونی بازار خودرو ناشی از بی برنامه‌گی شما بوده و دست دلالان را با سیاست‌های نادرست خود باز گذاشته‌اید و آنها هم ناجوانمردانه بازار را اسیر طمع ورزی خود کرده‌اند؛ چندین و چند ماه است خبری از عرضه خودرو با قیمت کارخانه نیست و ثبت‌نام خودروهای پیش فروشی که فاقد قیمت نهایی هستند و قریب به یک سال باید در انتظار نشست هم به طور قطع راهگشا نیست و تنها بر ابهام بازار افزودند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط که از یک سو تحت تاثیر سیاست‌های نادرست، تقاضای موجود در بازار روی هم تلنبار شده و از سوی دیگر خودروسازان رغبتی به عرضه محصولات خود با نرخ مصوب ندارند سخن به میان آوردن از حباب و دلال بازی چیزی جز پاک کردن صورت مساله نیست.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور، بیان کرد: قیمت پراید در آستانه صد میلیون تومان قرار گرفته نمی‌خواهید کاری کنید؟ مگر نزدیک به 90 درصد قطعات پراید تولید داخل نبود چرا به بهانه تبدیل ارز 4200 تومانی به نیمایی به افزایش چندین و چند برابری قیمت آن چراغ سبز نشان می‌دهید؛ دولت همین طور دست روی دست خواهد گذاشت تا یک ملت تاوان بلندپروازی‌های شرکت‌های خودروسازی کشور را در یک بازار کاملا انحصاری بدهد.

بدری تصریح کرد: فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار هم کلاه گشادی است که می‌خواهید بر سر مردم بگذارید این چه منطقی است که بازار را به حال خود رها و بعد از چند وقت دست در دست دلالان قیمت تعیین می‌کنید.

 

انتهای پیام/آ