15:02 - 1399/02/24
کد خبر: 85260

بررسی وضعیت بازار خودرو در ایران:

خودرو، بازاری که در احاطه اژدهای هزار سر قرار دارد/ برکناری وزیر، نوش داروی بعد از مرگ سهراب

کارشناسان معتقدند تمرکز وزارت صمت و خودروسازان روی رشد تولید با هدف عرضه بیشتر به بازار تنها راهی است که می‌تواند ثبات را بر وضعیت بی مهار بازار خودرو حاکم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، قیمت خودرو پیش از شروع سال ۱۳۹۹ با توجه به بحران کرونا و کاهش شدید تقاضا در ایران، با کاهش معناداری رو به رو بود و این در حالی بود که معمولا در پایان سال قیمت خودرو با توجه به افزایش تقاضا برای سفر از افزایش قتبل توجهی برخوردار می شد.

با شروع سال جدید رکود در بازار خودرو ایران همچنان ادامه داشت، اما ناگهان با اعلام خبر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ قیمت خودرو در بازار افزایش یافت.

در آغاز اردیبهشت ۱۳۹۹جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا از توقف تولید دومین مدل پراید خبر داده بود از سوی دیگر فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو نیز از توقف تولید پژو ۴۰۵ در تابستان ۹۹ خبر داده است.

این اخبار سبب شد تا قیمت خودرو در بازار افزایش یابد. حتی اخباری مبنی بر فروش پراید با قیمتی نزدیک به ۹۰ میلیون تومان هم منتشر شد.

خبر توقف تولید پراید و پژوه 405 چند سالی بود که سر زبان ها بود و حتی موسسه استاندارد ایران قصد داشت تولید پراید و پژو ۴۰۵ را به دلیل کیفیت، تکنولوژی وایمنی پایین متوقف کند، اما با مقاومت خودروسازان رو به رو شده بود. حالا اعلام خبر توقف تولید این خودروها درست در شرایطی که به دلیل کرونا قیمت خودرو کاهش یافته بود؛ این شبهه را پیش آورده که ممکن است خودروسازان سعی در افزایش قیمت خودرو با این سیاست داشته باشند.

عدم توجه خودروسازان به شعار ما می توانیم / ناتوانی در لابی‌گری دلیل عزل وزیر صمت

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل در مجلس یازدهم در اظهار نظری به برکناری وزیر صمت و افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودروها  اشاره کرده و می گوید: وزیر صمت در روزهای پراید ۹۰ میلیونی عزل شد اما این عزل نه بخاطر ناکارآمدی در تدبیر امور مردم و یا تحقق شعار ما می‌توانیم، محقق شد بلکه به علت ناتوانی در لابی‌گری برای تشکیل وزارت بازرگانی یا همان وزارت تسهیل واردات و شعار ما نمی‌توانیم با دریافت کارت قرمز از میدان داران دولتی کنار گذاشته شد.

وی با بیان اینکه در دولت فعلی وزیر برای ماندن در صحنه باید لابی‌گر باشند گفت:  رخدادهای اخیر نشان داد که دولت به مدیران خدمتگذار مردم توجه نمی کند بلکه تنها درصدد رسدن به اهداف خود است.

کاهش تولید و افزایش قیمت  

برخی تحلیل‌ها کاهش تولید خودرو را دلیل افزایش قیمت عنوان می‌کنند. خودروسازان ایرانی با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا به ناچار با ظرفیت محدود خودرو تولید کرده‌اند و این عامل سبب شده عرضه کمتر از تقاضا باشد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

البته برخی ها تقاضا را در بازار خودروی کشور کاذب می‌دانند چرا که معمولا پس از شروع سال جدید تا دو ماه بازار در رکود به سر می‌برد.

 در سال جاری، کرونا هم بر این رکود دامن زد و از طرفی دیگر سرمایه‌های مردم نیز فعلا به سمت بازار بورس هدایت شده است.

بازار داخلی خودرو در گروگان منفعت طلبان

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشگین شهر در مجلس یازدهم نیز نسبت به افزایش قیمت خودوها واکنش نشان داده و می گوید: بالاخره نمی شود هم از بی کیفیتی و بی سامانی و پرش های قیمت خودرو انتقاد کرد و هم به خاطر برکناری وزیر وزارتخانه مسئول و مربوطه گلایه کرد.

وی معتقد است که دولت، به خاطر عدم تعیین تکلیف واگذاری شرکت های خودرو سازی و سیاست های انحصارگرایانه و رانتی به نفع خودروسازان داخلی، باعث شده تا مردم و بازار داخلی خودرو  به گروگان گرفته شده و دلبخواهی رفتار شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بالاخره یکی باید مسئولیت این نابسامانی و ناکارامدی را به عهده بگیرد اعلام داشت یکی باید  تاوان این اتفاق را میداد که در این میان وزیر صمت قربانی شد.

دست دلالان بر میزان تقاضا در بازار خودرو

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درباره تاثیر دلالان در بازار گفته است: یکی از موارد برای کنترل بازار بحث جلوگیری از حضور دلالان و سوداگران است. خودروسازان باید به نحوی برنامه فروش خود را عرضه کنند که حضور هرگونه دلال و سوداگر در بازار به صفر برسد.

این سخنان در حالی گفته شده است که در سال گذشته برخی مدیران فروش شرکت‌های خودروسازی ایران به دلیل فروش وپیش‌فروش رانتی و فساد بازداشت شده بودند.

در دو سال گذشته رسانه‌ها از کشف انبارهای خودرو توسط پلیس خبر داده و گزارش‌هایی منتشر کرده بودند که خودرو سازان برای افزایش قیمت، خودرو را انبار می کنند.

در همین حال برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی را منتشر کرده‌ بودند که نشان می‌ داد خودرو‌سازان از دولت درخواست افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت کارخانه ای خودرو را داشته‌اند.

بازار خودرو در احاطه اژدهای هزار سر

حجت الاسلام جابر عزیزی امام جمعه شهرستان مرزی بیله سوار نیز نسبت به افزایش شدید قیمت های خودرو در داخل کشور انتقاد کرده و می گوید، افرادی که در راس امور قرار دارند مسئول هستند و نباید اجازه می دادند با حذف شورای رقابتی قیمت انواع خودروها سرسام آور افزایش پیدا کند.

وی از بی تدبیری مسئولان مربوطه گلایه کرده و می گوید: قدرت یک مدیر در پیش بینی وی از حوادث پیش رو است و اگر وی نتواند وضعیت موجود را اداره کند باید چاره اندیشی شود تا به نوش داروی بعد از مرگ سهراب تبدیل نشود.

وی از منفعت طلبان  به عنوان اژهای هزار سر نام برد ه و می گوید: اینگونه افراد که بویی از انسانیت نبرده اند در ایام کرونا که کسب و کارها به تعطیلی کشده شده و هر روز بر شدت فقر مردم افزوده می شود، آنها با بالابردن قیمت ها به صورت کاذب تنها به فکر منفعت خود هستند و این بدور از اخلاق و انسانیت است.

امام جمعه بیله سوار با بیان اینکه خودرو چیزی جز آهن پاره نیست، علت واقعی افزایش قیمت های سرسام آور در بازار خودرو را از مسئولان خواستار شد و از قوه قضائیه خواست تا با ورود به موقع و جدی خود به این مسئله، ضمن افشای دست های پشت پرده به ایندگان نیز درس عبرت دهد.

عرضه بیشتر تنها راه کاهش قیمت

کارشناسان معتقدند تمرکز وزارت صمت و خودروسازان روی رشد تولید با هدف عرضه بیشتر به بازار تنها راهی است که می‌تواند ثبات را بر وضعیت بی مهار بازار خودرو حاکم گرداند.

یکی از فعالان این بازار در گفتگو با سبلان ما این احتمال را می دهد که در تابستان امسال با بازگشت سرمایه‌ها از بازار بورس به سمت بازار خودرو و ارز، قیمت خودرو باز هم افزایش یابد.

حسین اردوخانی، فعال بازار خودرو می گوید: من شخصا معتقدم قیمت ها در این بازار منطق ندارد، مگر یک خودرو چقدر تمام شده که باید این قیمت ها را داشته باشد. پراید 90 میلیون تومانی برای من عجیب است، واقعا منطق ندارد.

وی با بیان اینکه  بخشی از این گرانی ناشی از رشد شاخص تورم است، می گوید: بالاخره همه چیز گران شده است اما من مطمئنم اگر عرضه خودرو به درستی صورت گیرد و مسئولین به درستی مسئولیت خود را انجام دهند ، بازار خودش به تعادل می رسد.

 بسیاری از فعالان صنفی اما معتقدند این اقدام در کنار اصلاح ساختار عرضه خودرو به بازار ممکن است تاثیرگذار باشد اما به تنهایی نمی تواند بازار را دستخوش تغییر خاصی نماید. 

بازار خودرو در وضعیت قفل‌شدگی محض قرار دارد

 کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار خودرو در وضعیت قفل‌شدگی محض قرار دارد و کمتر کسی به خرید خودروهای صفرکیلومتر تمایل دارد. اندک افرادی هم که حاضرند به بازار ورود کرده و خرید کنند، روی محصولات کارکرده تمرکز کرده و به‌شدت از خودروهای صفر کیلومتر ابا دارند.

تغییر شرایط بازار تنها زمانی روی سطح فعلی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد که بهای خودرو به منطقه‌ای مناسب و قابل‌قبول بازگردد. موضوعی که مهر تاییدی بر نظر کارشناسان درباره ناکارآمدی شیوه فعلی حل مساله قیمت خودرو و خط‌بطلانی بر گفته‌های اخیر مسوولان دولت درخصوص کاهش سطح قیمت خودروهای تولید داخل است.

هوا فضای سپاه از ساخت موشک تا قطعات خودرو

سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما می‌توانیم به صنعت خودروسازی کمک کنیم می گوید: هر جا نیاز کشور است ما در آنجا کمک می‌کنیم به شرط اینکه دولت بخواهد.

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از آمادگی وزارت متبوعش برای کمک به بخش خودروسازی برای تولید قطعات ایمنی و اساسی مانند رایانه خودرو و کیسه هوا خبر داده بود

 وی گفته بود وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه همکاری و مساعدت در بخش خودروسازی اعلام آمادگی کرده است و اگر خارجی ها برای همکاری در این بخش از کشور ما رفتند، صنایع دفاعی کشور از فناوری و علم و دانش خوبی برخوردار است و آماده هستیم در بخش خودروسازی هر جا که نیاز به فناوری در این صنعت وجود داشته باشد با وزارت صنعت همکاری کنیم.

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران  بارها اعلام کرده است که این ارگان توانایی ساخت گیربکس های اتوماتیک را دارد.

سردار حاجی زاده گفته است: امروز در کشور مشکل گیربکس اتوماتیک داریم، در حالی که ما سال هاست برای بالگرد در کشور گیربکس تولید می کنیم که به مراتب پیچیده تر است. موضوع این است که دیگران باید محکم بیایند جلو و پشت سرشان را هم نگاه نکنند. اگر این اتفاق بیفتد و اعتقادی پای کار بیایند، قطعا خودروی ایرانی و قطعات را می توانیم تولید کنیم. اگر خودروسازان به ما اعلام نیاز کنند، حاضریم دانش فنی و همچنین چگونگی ساخت این دستگاه را در اختیار آنها بگذاریم.

به گزارش سبلان ما، یکی از عوامل کاهش قیمت خودرو در بازار تولید قطعات اصلی خودرو از جمله متور است که با توجه به قابلیت و توان نیروهای نظامی در بخش صنعت این امر به راحتی امکان پذیر است و اگر خودرو سازان از نیروهای نظامی کمک بگیرنئ قطعا قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل با کاهش بسیاری رو به رو خاهد شد و اگر با همت خودرو سازان دست دلالان نیز از صنعت کوتاه شود، علاوه بر رونق تولید خودرو در کشور شاهد صادرات این محصول به کشورهای همسایه نیز خواهیم بود.

 

انتهای پیام/ج