00:01 - 1399/03/01
کد خبر: 85330

وضعیت آماری راه‌های مواصلاتی استان اردبیل؛

چند کیلومتر تاتکمیل بزرگراه ها/ اردبیل تنها 2 درصد از نعمت بزرگراه برخوردار است

اگر مروری بر فعالیت های استان اردبیل در عرصه های مختلف گردشگری، کشاورزی، منابع طبیعی و سرمایه گذاری داشته باشیم بطوری که بیش از۴ میلیون ۴۹۴ هزار تردددر فروردین ماه سال جاری علی رغم هشدارها و محدودیت ها بخاطر شیوع کرونا ویروس در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،درحالی که مجموع پروژه‌های بزرگراهی استان که به اتمام رسیده و در دست بهره‌برداری، حدود 130 کیلومتر است، اما نیاز استان در این حوزه 650 کیلومتر می باشد و برای احداث آن حدود 1400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

استان اردبیل باتوجه به اینکه از یک موقعیت استراتژیک خوبی در رابطه با پل ارتباطی کشورهای همسایه از جمله حوزه قفقاز می باشد، می تواند با توسعه بزرگراه های استان اردبیل این استان را به قطب اقتصادی، تجاری، گردشگری و صنعتی شمالغرب کشور تبدیل کند.

۵۰ کیلومتر به بزرگراه های استان اردبیل افزوده می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در سال جاری در یک عملیات فشرده ۵۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های استان افزوده خواهد شد.

محبوب حیدری با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تبدیل راه‌های اصلی این استان به بزرگراه اعتبار نیاز است افزود:  برای ایمنی هرچه بیشتر جاده های مواصلاتی و پرتردد استان باید این اعتبار تامین شود.

در حالی که بگفته مسئولان مربوطه استان اردبیل مطالعات تمام راه‌های استان اردبیل در احداث بزرگراه به اتمام رسیده و مجوز عملیات اجرایی و توسعه‌ای در این مسیرها  اخذ و مقرر است حال نمی دانیم چرا برای توسعه این پروژه های مهم استان مسئولان استان اردبیل برای اتمام این طرح های مهم عزم خود را جذب نمی کنند.

حیدری  مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل در حالی از تکمیل ۵۰ کیلومتری بزرگراه های استان در سال جاری خبر داده است که باید این این بزرگراه ها در سال های گذشته تکمیل و به بهره برداری می رسید که بخاطر همین امر و عقب افتادگی در این نوع طرح های مهم باید مسئولان امر درصدد جبران این عقب افتادگی ها در سال های پیش رو و سال جاری باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از  افزایش ۱۰ برابری اعتبارات حوزه راه‌ها را در سه سال اخیر بی‌سابقه دانسته و خبرداده است: اعتبارات توسعه راه‌های استان از ۱۶۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ هم‌اکنون به ۱۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته و این امر در سایه تلاش فراوان و همدلی و همت مسوولان شکل گرفته است.

او گفته است در سال گذشته در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه در بخش توسعه راه‌ها و تکمیل مسکن هزینه شد که هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار میلیارد ریال آن در حوزه راه‌ها بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان می کند: احداث و توسعه راه‌ها هزینه‌بر است ، طوری که در شمال استان به ازای هر کیلومتر احداث راه ۵۰ میلیارد ریال و در جنوب این استان به دلیل شرایط کوهستانی به ازای هر کیلومتر احداث راه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود که این رقم در احداث تونل به ازای هر کیلومتر ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی می‌شود.

 سالانه 30 کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل احداث می شود

طبق مطالعاتی که به دست ما رسید مجموع پروژه‌های بزرگراهی استان که به اتمام رسیده و در دست بهره‌برداری است، حدود 130 کیلومتر است، اما نیاز استان در این حوزه 650 کیلومتر است و برای احداث آن حدود 1400 میلیارد تومان اعتبار نیاز می باشد.

 محدودیت‌ها در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی در کشور سالانه احداث دست‌کم 30 کیلومتر بزرگراه در استان برنامه‌ریزی شده است تا در پایان 4 سال دولت به میانگین کشوری برسد،

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ، مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی استان شامل باند دوم اردبیل - سرچم، احداث بزرگراه اردبیل - آستارا (جاده گردنه حیران)، احداث راه اصلی گرمی – بیله‌سوار، اردبیل – مشگین‌شهر - اهر و پروژه رضی - امیرکندی هستند.

اعتبار راه‌های استان اردبیل چهار برابر شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: اعتبار پروژه‌های راه‌سازی استان در ۲ سال اخیر بیش از چهار برابر افزایش یافته و در سفر زمستان رییس‌جمهوری  نیز ۳۰۰ میلیارد تومان منابع به توسعه راه‌های منطقه پیش‌بینی شده است.

داود شایقی با ابراز امیدواری از توسعه و پیشرفت راه های استان اردبیل در سال جاری خبرداد وافزود: قرار است سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در این استان اجرایی و عملیاتی شود تا در بحث حمل و نقل در کنار راه‌آهن وضعیت استان اردبیل ارتقا یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: سالانه بودجه استانی با حضور اعضای شورای برنامه‌ریزی استان و مدیران ۲۲ دستگاه اجرایی و ۲ نماینده استان در مجلس به عنوان عضو ناظر توزیع می‌شود تا در شهرستان‌ها نیز با اولویت تکمیل پروژه‌ها این منابع در بین دستگاه‌های مختلف اجرایی توزیع و تقسیم شود.

روستائیان به شدت از نبود جاده های مناسب رنج می برند

در حالی که روستائیان نقش اول در تولیدات کشاورزی، لبنی و دامپروری را دارند و باید از زیر ساخت های مناسبی در امر حمل و نقل و راه برخوردار باشند اما متاسفانه بسیاری از این روستاها یا در کل جاده خاکی و یا جاده ها بطورکلی از بین رفته اند.

این مطلب را صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در اواسط سال 98 به ایرانا خبرداد و افزود: تعدادی از روستاهای این استان از راه و آب آشامیدنی سالم برخوردار  نیستند و نیازمند توجه ویژه مجلس و دولت هستند.


وی یکی از مشکلاتی که مردم روستاهای منطقه از آن رنج می‌برند نبود راه و آب سالم است که تلاش می‌شود با توزیع قیر رایگان بخشی از مشکلات راه و با احداث مجتمع آبرسانی بخشی از مشکلات آب روستاها برطرف شود.


وی اظهار داشت: برای تامین قیر رایگان ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی بنیاد مسکن و برای تامین آب آشامیدنی روستاهای این استان ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.


بدری وضعیت بیشتر راه‌های روستایی استان را نامطلوب خواند و افزود: برای احداث و بازسازی راه‌های روستایی اقدامات خوبی صورت نگرفته و باید این خواسته جزو مطالبات مردم در سفر رئیس جمهوری به استان مطرح شود.


بدری درباره احداث شبکه فاضلاب اردبیل و نمین افزود: هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بانک‌های عامل برای احداث فاضلاب اردبیل و نمین اختصاص داده شده است.


سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بهسازی ادامه داد: در ۲ سال اخیر ۲ هزار میلیارد ریال برای بهسازی باند دوم و ایجاد کف دوم فرودگاه اردبیل اعتبار اختصاص یافته است.


نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی همچنین از اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای احداث تونل دوم اتوبان نمین ، آستارا خبر داد و گفت: این مبلغ از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود و بزرگراه های نمین - آستارا، اردبیل - سرچم و نیر - سراب در بودجه سال جاری اعتبارات ویژه ملی دریافت می‌کنند.

در پایان از مسئولان استان، نمایندگان مجلس می خواهیم علاوه بر توجه ویژه به جاده های مواصلاتی استان اردبیل و تسریع در توسعه راه های استان به جاده های آسفالت کشیده دوران قبل انقلاب نیز که جاده های خاکی از این جاده ها قبل انقلاب نیز مناسب تر است توجه ویژه داشته باشند.

روستائیان به شدت از نبود جاده های مناسب رنج می برند.

گزارش: شیرین صدیق

انتهای پیام/ه