17:39 - 1399/08/16
کد خبر: 87728

در سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به استان اردبیل مطرح شد؛

سرمایه گذاری در دشت مغان به اولویت دولت تبدیل شود/ مطالبات کشاورزان منطقه مغان پیگیری می شود

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با سفر سه روزه به استان اردبیل ضمن بررسی ظرفیت های کشاورزی استان در جریان مشکلات و مطالبات کشاورزان دشت مغان قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همزمان به منظور بررسی وضعیت کشاورزی استان اردبیل و ارتقای صنعت کشاورزی اردبیل  و دشت مغان به مدت سه روز ظهر 14 آبان ماه وارد اردبیل شدند.

سالن اجلاس فرودگاه اردبیل اولین مکانی بود در آن نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی به طرح دغدغه ها و مطالبات کشاورزان استان اردبیل پرداختند و از اعضای کمیسون خواستند تا در بررسی های خود با ارائه راهکارهای مناسبب وضعیت کشاورزی استان اردبیل را ارتقا دهند.

حجت‌الاسلام کاظم موسوی نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در این نشست با اشاره به پتانسیل‌های ویژه استان اردبیل خاطر نشان کرد: باید حمایت‌های لازم جهت مکانیزاسیون زمین‌ها و مزارع در اختیار کشاورزان استان اردبیل قرار گیرد و  در صورت لزوم  در راستای بازدهی بیشتر و منافع کشاورزان با انتخاب کشت جایگزین ،تغییر کشت انجام شود.

وی فقدان انبارهای مکانیزه کشاورزی و صنایع تبدیلی را از دیگران مشکلات صنعت کشاورزی استان برشمرد و از اختصاص حق آبه‌های استان اردبیل به دیگر استان‌ها درگذشته انتقاد کرد.

صدیف بدری دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در این نشست افزود: در بخش تولید سیب زمینی از نظر سطح زیر کشت در کشور در رتبه اول هستیم و از سویی پروژه پایاب سد خداآفرین و سایر ظرفیت های آب و هوایی می طلبد که در زمینه حق آبه استان حرکتی جدی و عملی صورت بگیرد.

همچنین عدم ارائه مجوز مرغ گوشتی در استان، ضرورت اختصاص بودجه برای آموزش بهره برداران پایاب سد خداآفرین که به اعتبارات نیاز دارد مهم دانست و گفت:  بازاریابی برای فروش زنجیره محصولات مهم کشاورزی استان که هرساله با مشکلاتی مواجه می شود و  معضل تامین بذر در بین کشاورزان باید مرتفع شود.

برای بهره مندی از این سرمایه گذاری عظیم نیازمند تکمیل اعتبار هستیم

جنگی مرنی، مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این نشست گفت: هر چند بخش عظیم شبکه اجرا شده اما برای بهره مندی از این سرمایه گذاری عظیم و استفاده از آب سد نیازمند اعتبار برای تکمیل سیفون‌ها و سد قیز قلعه سی هستیم.

وی از آمادگی برای تکمیل بخش اول از سیفون‌ها و کانال‌ها برای تامین آب با اعتبار 250 میلیارد تومانی مذاکره شده خبر داد و گفت: تورم بر قیمت تمام شده تاثیر داشته و در صورت تسریع در تامین اعتبار لازم صرفه‌جویی عظیمی صورت گرفته و شاهد جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی استان و کشور خواهیم بود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان اردبیل همچنین با اشاره به اهمیت شبکه مغان تصریح کرد: 50 سال از عمر احداث این شبکه گذشته و برای بازسازی و تعمیر ات و لاینینگ قسمتهای خاکی آن بیش از 1000 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

خلیل نیکشادرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در  جلسه بررسی  مسائل و موضوعات مهم بخش تولید، خدمات و سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی اظهار داشت: اردبیل،  ویترین تولید بذر محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

وی مساحت اراضی کشاورزی استان اردبیل را ۷۸۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این اراضی شامل ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم، ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و نزدیک ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی بوده و سالانه ۴.۵ میلیون تن محصول تولید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل ۴ درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی را تأمین می‌کند افزود: بخش کشاورزی این استان با دارا بودن بیش از ۱۲۰ هزار بهره‌بردار در تولید بذر محصولات کشاورزی به عنوان ویترین کشاورزی در کشور محسوب می‌شود.

نیکشاد سهم اردبیل در تولید بذر را در کشور یادآور شد و گفت: استان اردبیل ۹۰ درصد بذر ذرت، ۱۰۰ درصد بذرهای «سورگوم» و چغندر قند و بخش عظیمی از نیاز بذری دانه‌های روغنی و غلات کشور را تأمین و تولید می‌کند.

خلیل نیکشاد گفت: بخش کشاورزی استان علاوه بر تامین چهار درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی، ویترین تولید بذر محصولات کشاورزی هم به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه پایه اقتصاد و تحولات اجتماعی استان بر محور کشاورزی است، گفت: اهمیت به توسعه بخش کشاورزی با در نظر گرفتن بحران آب در استانی همانند اردبیل که ظرفیت مهم آن مربوط به همین حوزه است باید به صورت تخصصی و کارشناسانه مورد توجه واقع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان اردبیل نیازمند حمایت‌های مستقیم و  غیرمستقیم است، بیان کرد: حمایت از سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به حوزه صنایع تبدیلی دارند اولویت اساسی است و در این زمینه در حوزه محصولات کشاورزی باید در ارتباط با سایر وزارتخانه‌ها اعمال شود و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط انجام گیرد.

نیکشاد استفاده از ظرفیت‌های منابع آبی را از جمله نیازهای ضروری بخش کشاورزی استان دانست و گفت: برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی، در جنوب استان در حوزه آبریز رودخانه قزل‌ازون و در شمال استان در پایاب سد خداآفرین باید نگاهی عمیق به توانمندی‌های تولیدی کشاورزی استان بشود.

وی با تاکید بر اینکه بانک ژن دامی و گیاهی استان تقویت شود، گفت: تداخل سال مالی با فصل سرما از جمله مشکلات بخش کشاورزی برای اجرای طرح‌های زیربنایی و عمرانی کشاورزی استان اردبیل است که ضروری است که بخش کشاورزی استان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر حمایت شود.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شامگاه روز چهارشنبه وارد شهرستان پارس آباد یکی از قطب های کشاورزی کشور شدند تا با بررسی روند فعالیت ها، از نزدیک در جریان مشکلات کشاورزان منطقه قرار گیرند.

سید جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به شهرستان پارس آباد در جمع خبرنگاران گفت: در سطح کشور مناطق بسیار مستعد و دارای ظرفیت‌های فراوان در حوزه کشاورزی داریم که منطقه مغان یکی از آن‌ها محسوب می‌شود اما دولت به حوزه کشاورزی کشور توجه جدی ندارد.

وی با بیان اینکه مغان جزو بهترین مناطق کشاورزی جهان محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر منطقه زرخیز مغان جزو بهترین مناطق کشاورزی جهان محسوب می‌شود چراکه با استعداد ترین و مرغوب ترین زمین‌های کشاورزی و زراعی را در خود جای داده و شاهد تلاش کشاورزان در این منطقه برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور هستیم.

مغان را یکی قطب‌های کشاورزی کشور عنوان کرد و ادامه داد: استان اردبیل با تولید 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی یکی از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود و برای تامین آب این بخش باید توجه ویژه ای به تکمیل پروژه های نیمه تمام بخش آب داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی توجه به حوزه کشاورزی را امری مهم و ضروری دانست و بیان کرد: ما در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که باید به جای توجه به مسائل صنعتی به حوزه کشاورزی توجه جدی داشته باشیم بنابراین با توجه جدی به بخش کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این حوزه در مناطق دارای استعداد کشور می توانیم موفقیت‌های بسیاری را کسب کنیم.

وی در در بازدید از واحدهای دامپروری کشت و صنعت مغان اظهار داشت: دشت مغان یکی از بزرگ ترین کانون های اقتصاد مقاومتی ایران است که در صورت توجه می تواند به قطب عظیم اقتصادی و تولیدی کشور به ویژه در حوزه دامپروری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه توجه جدی دولت می‌تواند مغان را به قطب دامپروری کشور تبدیل کند افزود: منطقه مستعد مغان علاوه بر حوزه کشاورزی در بخش دامپروری نیز ظرفیت خوبی دارد که با توجه جدی دولت می‌تواند به قطب دامپروری کشور تبدیل شده و در تامین محصولات دامی مورد نیاز کشور و صادرات آن موثر باشد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه مغان می‌تواند برای بسیاری از جوانان اشتغال ایجاد کند تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد و جدی و ایجاد واحدهای تولیدی در منطقه مغان می‌توان علاوه بر تامین نیاز کشور به گوشت و سایر محصولات و فرآورده‌ها برای بسیاری از جوانان نیز اشتغال ایجاد خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید مغان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند تصریح کرد: با توجه به وجود شرایط بالقوه و بی پایان بی‌نظیر در منطقه زرخیز مغان دولت باید این منطقه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و با حمایت از استعدادهای آن گام محکمی در رفع مشکلات آن نیز بردارد.

سید جواد ساداتی نژاد در بازدید از اراضی کشاورزی شهرستان پارس‌آباد اظهار داشت: امروز با موقعیت های استراتژیکی و ظرفیت های تولیدی منطقه آشنا و متوجه جایگاه ویژه این منطقه در امنیت و تولیدات غذایی کشور شدیم و در کمیسیون کشاورزی اهتمام ویژه‌ای برای ابن منطقه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: دشت مغان به صورت جدی و قوی مستعد حمایت‌های بودجه‌ای و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار برای صیانت از اقتدار غذایی کشور است و در این راستا از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای پیگیری موضوع استفاده خواهد شد.

رئیس کمیسون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نزدیکی به بازارهای هدف در حوزه صادرات تولیدات دامی و کشاورزی، شرایط ویژه آب و هوایی و ژیوپلتیکی، طرح گلخانه ای و ظرفیت های انسانی و استراتژیکی دشت مغان را در کانون توجهات ویژه قرار می‌دهد و ما بدنبال اقدامات حمایتی همه جانبه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه باید صدای اقشار تلاشگر شنیده شود افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که باید صدای اقشار تلاشگر جامعه به ویژه کشاورزان، دامپروران و عشایر شنیده شود و مناطقی همچون مغان که در شمال استان اردبیل قرار گرفته است مورد توجه جدی دولت باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تقویت سیستم‌های آبیاری و اصلاح روند واگذاری زمین‌های کشاورزی مطالبه جدی کشاورزان مغان است 

 

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار نیز در بازدید از سد میل و مغان در اصلاندوز اظهار داشت: در حال حاضر سد میل و مغان و تاسیسات آبی موجود در کنار آن از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است و باید برای رفع مشکلات آن اهتمام جدی داشته باشیم.

وی اجرای عملیات لایروبی سد میل و مغان را ضروری دانست و افزود: با توجه به وجود اراضی کشاورزی مستعد در منطقه و وضعیت کانال‌های و شریان های سد اقدام اساسی برای لایروبی و ترمیم سد میل و مغان باید به زودی انجام شود.

وی  با تاکید بر نقش تاثیرگذار مغان در تأمین امنیت غذایی کشور تصریح کرد: اگر اقدامات اساسی در زمینه لایروبی و ترمیم سد میل و مغان و شریان‌های آبی و تامین حقابه مغان صورت نگیرد در آینده ای نه چندان دور، در کشور با بحران غذایی و در منطقه با فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم بود.

سید جواد ساداتی نژاد در جلسه مشترک با مسئولان محلی منطقه و جمعی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای گسترش سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات و مسائل مربوط به این موضوع و به طور کلی فراهم‌سازی مسیر ورود سرمایه گذاران به مناطق دارای استعداد در حوزه کشاورزی باید هماهنگی بین بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بیشتر شود.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در روند تعیین و تکلیف کشت و صنعت مغان افزود: با توجه به ابطال واکذاری شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان باید در سریع ترین زمان روند انجام اقدامات تعیین و تکلیف این مجموعه اقتصادی بزرگ تسریع یابد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به وضعیت صادرات کالاهای ایرانی از گمرک بیله سوار مغان تصریح کرد: گمرک شهرستان مرزی بیله‌سوار مغان در صادرات کالاهای ایرانی و اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند که در این راستا باید برای تقویت بیش از پیش این گمرک اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی از ظرفیت ویژه مغان در حوزه کشاورزی خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه در شمال استان اردبیل به ویژه منطقه مغان استعدادها و ظرفیت‌های ویژه و بی‌نظیری در حوزه کشاورزی و تولیدات کشاورزی وجود دارد باید این منطقه به سایت ویژه تولید بذر کشور تبدیل شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به تلاش کشاورزان در سنگر تولید ادامه داد: کشاورزان تلاشگر در مناطق زرخیزی همچون منطقه مغان در سراسر کشور مشغول به تولید محصولات کشاورزی برای رفع نیاز کشور و تامین امنیت غذایی کشور هستند که در این راستا باید روند قیمت گذاری تولیدات کشاورزی کشور باید عادلانه باشد.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی منطقه مغان از مرغوبیت بالایی برخوردار است گفت: هم‌اکنون  محصولات کشاورزی استحصال شده از زمین‌های کشاورزی منطقه مغان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین باید با تسریع در روند اجرای بارانداز ریلی پارس‌آباد زمینه صادرات این محصولات به کشورهای روسیه و حوزه قفقاز فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی جذب اعتبارات و منابع مالی برای توسعه مناطق کشاورزی کشور را ضروری عنوان کرد و افزود: کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس به دنبال جذب اعتبارات ویژه و توجه جدی در قانون بودجه سال 1400 و برنامه هفتم توسعه به مناطق کشاورزی کشور به ویژه منطقه مغان است.

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم پارس آباد  و بیله سوار نیز در این نشست گفت: کشاورزان منطقه مغان در اراضی کشاورزی و مزارع شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان همواره نسبت به کشت محصولاتی از جمله پنبه و دانه‌های روغنی تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشت مغان در تولید و کشت پنبه رکورد بزرگی دارد افزود: در حال حاضر تولید پنبه در منطقه زرخیز و مستعد مغان به صورت جدی رواج یافته است و به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی شناخته می‌شود و نیاز اعظمی از کارخانجات نساجی و ریسندگی کشور را تامین می‌کند.

جهانگیرزاده با تاکید بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه مغان تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها و این میزان تولید از محصولات کشاورزی باید با تدوین برنامه‌های لازم و اهتمام جدی تمامی صنایع مورد نیاز تبدیلی و تکمیلی در منطقه ایجاد و راه‌اندازی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی حضور سرمایه‌گذاران در منطقه را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: باید با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور سرمایه‌گذاران در منطقه فراهم شود.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرزی بودن منطقه مغان اظهار کرد: مردم ما تلاشگران و مرزداران و ولایتمداران حقیقی هستند اما متناسب با جایگاه و تلاش و تاثیرات شان از امکانات و حمایت‌های لازم برخوردار نبوده و با مشکلات جان فرسایی روبه‌رو هستند که باید دولت برای حل آن تلاش کند.

سید جواد ساداتی‌نژاد پیش از ظهر امروز در بازدید از ایستگاه مرکزی تحقیقات شتر دوکوهانه مغان در شهر جعفرآباد اظهار داشت: مغان در کنار ظرفیت‌های ویژه‌ای که در حوزه دامپروری، عشایر و کشاورزی دارد در بخش پرورش حیوانات بومی منقرض شده و یا در حال انقراض نیز می‌تواند گام اساسی بردارد که تنها نیازمند توجه جدی دولت است.

وی با بیان این که نهادهای متولی باید در هر حوزه برای منطقه مغان اقدام اساسی انجام دهند افزود: منطقه مغان ظرفیت ویژه‌ای برای احیای نسل برخی از حیوانات منقرض شده و یا در حال انقراض به ویژه متناسب با شرایط اقلیمی خود است که در این راستا باید از سوی نهادهای متولی برای این منطقه برنامه جدی تدوین شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به روند اختصاص اعتبارات از طریق برنامه بودجه سال 1400 به مناطق دارای ظرفیت سطح کشور تصریح کرد: برای پویایی و استحکام بنیان های اقتصادی کشور در تمامی حوزه‌ها روند اختصاص اعتبارات از طریق برنامه بودجه سال 1400 به مناطق دارای ظرفیت سطح کشور مجلس تلاش جدی انجام خواهد داد و باید ردیف اختصاصی برای پرورش نژاد شتر دوکوهانه ایجاد شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و خاک مجلس شورای اسلامی جلوگیری از انقراض ژن حیوانات همچون شتر مغان را ضروری دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه دولت می‌بایست برای جلوگیری از انقراض ژن حیوانات در حال انقراض ردیف اعتباری جدا کند و باید ردیف مستقل از محل درآمدهای اختصاصی برای پرورش، نگهداری و اصلاح نژاد شتر دوکوهانه و قوچ نژاد مغان ایجاد شود.

وی با تاکید بر وضعیت مطلوب ایستگاه پرورش شتر دوکوهانه مغان در شهرستان بیله سوار اظهار کرد: ایستگاه مرکز تحقیقات شتر دوکوهانه و گوسفند نژاد مغان در وضعیت مطلوب قرار دارد به طوری که در مجموع شتر دوکوهانه کل کشور در استان اردبیل بوده و بیشترین تعداد آن در مرکز تحقیقات جعفرآباد هستند.

 

حجت الاسلام جابر عزیزی امام جمعه شهرستان مرزی بیله سوار مغان نیز در پایان حضور کمیسیون کشاورزی در منطقه را فرصتی برای ارتقای رتبه کشاورزی شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و معاونان وزارت های نیرو و جهاد کشاورزی برای طرح و معرفی عینی و آشنایی از نزدیک با مشکلات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه قابل تقدیر است.

امام جمعه شهرستان مرزی بیله سوار مغان با تاکید بر اینکه باید مطالبات کشاورزان مظلوم منطقه مغان شنیده شود بیان کرد: پیگیری جدی مطالبات و مشکلات کشاورزان و حمایت اصولی از این اقشار تلاشگر جامعه باید در اولویت مجلس باشد و باید مطالبات کشاورزان مظلوم منطقه مغان شنیده شود.

۳۰۰احداث هکتار شهرک گلخانه‌ای تا پایان سال در مغان

علی اشرف منصوری مدیرعامل شهرک های کشاورزی کشور در بازدید از شهرک‌های گلخانه‌ای منطقه مغان اظهار داشت: در حال حاضر امسال برنامه‌ریزی صورت گرفته در راستای ترویج کشت گلخانه‌ای و صادرات محصولات کشاورزی 300 هکتار گلخانه در شهرک گلخانه‌ای مغان در حال احداث است.

وی با بیان اینکه برای تولید محصولات کشاورزی صادرات محور در تلاش هستیم افزود: با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه شرکت های کشاورزی و به ویژه شهرک های گلخانه‌ای که یکی از آن‌ها شهرک بزرگ گلخانه‌ای 1 هزار و 600 هکتار که به عنوان پکیج بی نظیر در کشور است.

منصوری از آمادگی شرکت شهرک های کشاورزی برای حمایت از سرمایه گذاران خبر داد و تصریح کرد: شرکت شهرک های کشاورزی برای حمایت از سرمایه گذاران آمادگی کامل دارد و در این راستا به درخواست نمایندگان کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس حمایت از جذب سرمایه گذاران بومی در اولویت شهرک های گلخانه خواهد بود.

وی افزود:  استان اردبیل رتبه اول جذب منابع بانک کشاورزی به طرح های سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر به خوبی حوزه کشاورزی در این منطقه رشد می‌کند و با زیر ساخت‌های فعلی تامین شده در حوزه گاز و برق توان توسعه این شهرک گلخانه‌ای را تا 500 هکتار داریم.

1200 دستگاه سنتر در اراضی پایاب سد خدا آفرین نصب می شود

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از اراضی پایاب سد خداآفرین در پارس آباد اظهار داشت: با توجه به اهمیت توسعه اقتصادی بر پایه گسترش فعالیت‌های کشاورزی در مناطق مستعد نظیر مغان اجرای شبکه پایاب سد خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آبیاری شمال‌غرب کشور برای وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح پایاب سد خداآفرین افزود: تکمیل پروژه پایاب سد خداآفرین نیاز به اختصاص اعتبارات ویژه‌ای دارد که برای جذب و تخصیص آن باید اقدامات لازم عملیاتی شود و با اهتمام جدی در این راستا تلاش می‌کنیم.

طهماسبی با بیان اینکه باید 1200 دستگاه سنتر در اراضی پایاب سد خداآفرین نصب شود تصریح کرد: برای تکمیل پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین باید 1 هزار و 200 دستگاه سنتر پیوت در سطح اراضی تحت پوشش شبکه نصب شود که در این راستا خواستار تامین اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز هستیم.

 نشست جمعبندی سفر سه روزه اعضای کمیسیون جهاد کشاورزی به استان اردبیل 

سیدجواد ساداتی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح نشست جمع‌بندی نظارت میدانی از شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله سوار با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، استاندار اردبیل، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو و مسئولین بانک کشاورزی، گفت: مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی با حفظ زنجیره ارزش به دلیل ویژگی منطقه با در اختیار گیری مشاور الگوی کشت منطقه دشت مغان را تعیین کند.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات نشست امروز در خصوص صنایع تبدیلی بود که قرار شد بانک کشاورزی خط ویژه اعتباری به منطقه اختصاص دهد، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بستری را برای انتخاب و تبدیل منطقه دشت مغان به عنوان منطقه ویژه تولید بذر و ایجاد تسهیلات در این زمینه فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استانداری اردبیل باید ۵۰ مگاوات برق مورد نیاز گلخانه‌ها را تأمین کند، افزود: خط دوم انتقال گاز به منطقه دشت مغان و تأمین نیاز گلخانه‌ها در نشست کمیسیون کشاورزی در تهران مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا هرچه سریع‌تر مشکل آن برطرف شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در نشست امروز مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس در لایحه قانون بودجه سال آینده برای تأمین بودجه شبکه‌های فرعی و اصلی سد خداآفرین تلاش کنند، تصریح کرد: سازمان تات در خصوص اختصاص مرکز تحقیقات مغان به بذر باید تمهیدات لازم را انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در نشست امروز در زمینه نوسازی ادوات کشاورزی منطقه مغان اعلام آمادگی کرد، گفت: مقرر شد اسناد گلخانه‌های طرح ۱۶۰۰ هکتاری دشت مغان در بانک کشاورزی به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات پذیرفته و قانون رفع موانع تولید در محل پروژه رعایت شود.

 

بازدید از اراضی پایاب سد خداآفرین، سد میل و مغان، مزارع کشاورزی پارس آباد، نشست با کشاورزان بیله سوار، جلسه مشترک با مسئولان محلی، پمپاژ شماره 3 و 4 قشلاقات عشایری مغان، اراضی کشاورزی شرکت پارس، ایستگاه پرورش شتر دو کوهانه و گوسفند نژاد مغان، شرکت چند منظوره قزل ارس مغان در جعفرآباد و همچنین حضور در مجتمع دامپروری و کارخانجات قند و رب شرکت کشت و صنعت مغان از جمله برنامه های این سفر 3 روزه بود.

انتهای پیام/ج