10:23 - 1399/09/08
کد خبر: 88089

هشدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص سزارین های مناسبتی؛

رقابتی عجیب به قیمت جان نوزادان/ ۹۹/۹/۹ تولدی شوم یا لاکچری؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تقارن سازی برخی واقعیات زیستی و قوانین خلقت با رویدادها و لحظات زمانی و تقویمی، ساده انگاری و فرهنگی باطل و عبث است که متاسفانه برخی افراد ساده لوح و خیال پرداز، به زعم خود ایده آلی را با دخالت غیرحرفه ای و علمی در تولد نوزادشان به روش سزارين ترسیم می‌کنند.

به گزارش سبلان ما ، یکی از موضوعات نگران کننده سلامت کشور، تاریخ ها و مناسبت های خاصی است که خانواده ها، خصوصا مادران سعی می کنند زایمان پیش از موعد داشته باشند تا تاریخ تولد فرزندشان را با اعداد رند بگیرند که به همین خاطر سزارین انتخابی انجام می دهند و چند روز تا چند هفته زودتر زایمان می کنند. 

پیامد این حادثه غم انگیز و خطرناک برای کودکان جبران ناپذیر است و از طرفی خود جراحی سزارین برای مادر عوارض زیادی به همراه دارد.  

دکتر محمدرضا رضایی بنا معاون درمان دانشگاه ضمن اشاره به نزدیک بودن ۹ آذر ماه ۹۹ و احتمال افزایش عمل جراحی سزارین در این تاریخ خاص و خطرات ناشی از این اقدام گفت: تولد زودرس يكى از مشكلات بزرگی است كه سلامت جامعه را تهديد می كند. تولد پيــش از موعـد مـهمترين  علت ابتلا به بیماری و مرگ و میر نوزادان و از مـشكلات بهداشتی عمده محسوب می گردد.

وی افزود: بارداری یک سیر فیزیولوژیک و طبیعی دارد و هر زمانی که بصورت طبیعی جنین آمادگی داشته باشد و رحم هم آماده باشد انقباضات رحمی شروع و نوزاد متولد می‌شود که این اتفاق در حالت عادی در هفته ۳۹ و ۴۰ بارداری رخ می دهد. طبق تقسیم‌بندی‌های علمی زایمان قبل از ۳۷ هفته زایمان زودرس و زایمان ۳۷ تا ۳۹ هفته پیش از موعد محسوب می‌شود. مداخله در زایمان به هیچ عنوان از لحاظ علمی صحیح نبوده و هر کار غیرعلمی غیرقانونی هم هست.

دکتر رضایی بنا هشدار داد: از جمله این مداخلات، مداخله در زایمان بواسطه سزارین و یا  با استفاده از القای دردهای زایمان  به منظور تولد نوزادان در تاريخ های خاص مثل ۹۹/۰۹/۰۹ هست که منجر به تولد زودهنگام يا ديرتر از زمان اصلی می شود و علاوه بر تحميل هزينه اضافی به خانواده ها و سيستم درمان، با عوارض جسمانی و حتی خطرناک برای مادر و جنین (خصوصا نارسایی ریوی) همراه می باشد و با توجه به علاقه ای که برخی خانواده ها به تولد فرزندشان در تاریخ رند دارند، سزارین انتخابی در ۹۹/۹/۹ و پاندمی بیماری کرونا می تواند جان مادر و نوزاد را به خطر بیندازد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: این که با هر دلیل و علتی بخواهیم زودتر و یا دیرتر از موقع زایمان اتفاق بیفتد هر دو غیر طبیعی و غیرعلمی است و هر کار غیرعلمی (علمی نه به درخواست والدین) غیرقانونی نیز می باشد و ما مجاز به انجام چنین کاری نیستیم.

وی تاکید کرد: تقارن سازی برخی واقعیات زیستی و قوانین خلقت با رویدادها و لحظات زمانی و تقویمی، ساده انگاری و فرهنگی باطل و عبث است که متاسفانه برخی افراد ساده لوح و خیال پرداز، به زعم خود ایده آلی را با دخالت غیرحرفه ای و علمی در تولد نوزادشان به روش سزارين ترسیم می‌کنند.

انتهای پیام/ج