19:38 - 1399/10/30
کد خبر: 89026

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اردبیل خبرداد:

کشف 844 شیء باستانی از متخلفان حوزه میراث فرهنگی در اردبیل

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: امسال 844 اثر و شیء از متخلفان حوزه میراث فرهنگی در سطح استان اردبیل شناسایی و کشف شده است.

به گزارش سبلان ما ،سرهنگ صابر افضل‌نیا ظهر امروز در جمع خبرنگاران  از کشف کشف 844 شیء باستانی از متخلفان حوزه میراث فرهنگی در اردبیل  خبرداد و گفت: در 9 ماهه امسال با تلاش‌های انجام شده توسط نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان 844 شیء و اثر از متخلفان کشف و شناسایی شده که از این تعداد 301 مورد شیء اصل و 543 مورد بدل بوده است.

وی از شناسایی و کشف 10 مورد حمل و نگهداری دستگاه فلزیاب از متخلفان در این مدت خبر داد و گفت: «سه مورد تجاوز به حریم نیز شناسایی شده که شامل یک مورد تصرف غیرمجاز و دو مورد ساخت و ساز غیرمجاز بوده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به 16 مورد تخریب آثار تاریخی در استان از ابتدای سال بیان کرد: «این موارد شامل 6 مرمت غیرمجاز، یک تغییر کاربری غیرمجاز و 9 ایجاد خسارت به اثر بوده است.»

افضل‌نیا در مورد اقدامات قضایی انجام شده در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی عنوان کرد: در این زمینه امسال 10 اخطاریه موثر و دو اخطاریه غیرموثر صادر شده و 27 پرونده نیز تشکیل شده است.

وی خدمات حفاظتی در حوزه فعالیت این یگان در 9 ماه امسال را شامل چهار مورد اسکورت اشیای تاریخی و فرهنگی، یک مورد حفاظت از محل کاوش و 30 مورد حفاظت از مراسم‌ها و همایش‌ها عنوان کرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به ارائه گزارش‌های مردمی در مورد تخلفات سودجویان در سطح استان گفت: امسال 35 گزارش مردمی در بخش حفاری، هفت گزارش کشف، 10 مورد گزارش تجاوز به حریم، 14 گزارش تخریب و هفت گزارش فلزیاب دریافت شده است.

انتهای پیام/ج