13:57 - 1400/05/10
کد خبر: 91515

اعتراف دیرهنگام ظریف درباره اعتماد به آمریکا/ وقتی دیگر امضا کری تضمین نیست

اعتراف دیرهنگام وزیر امور خارجه درباره غیر قابل اعتماد بودن آمریکا در حالی مطرح شد که مسئولان تیم مذاکره کننده در زمان امضا برجام ادعا کرده بودند که امضا کری تضمین است.

به گزارش سبلان ما ، صبح امروز در واپسین روزهای مسئولیت دولت دوازدهم، آخرین جلسه هیئت وزیران به ریاست حسن روحانی برگزار شد تا پس از آن مدیریت اجرایی کشور بعد از 8 سال فرازو نشیب به دولت منتخب واگذار شود.

مدیریت 8 سال گذشته بیش از هر چیز صرف پیچ و خم مذاکرات و اعتماد به غرب و آمریکا شد اقدامی که از ابتدای آغاز بارها از سوی رهبر انقلاب و دلسوزان نظام نسبت به عواقب این اعتماد هشدار داده شده بود.

محمدجواد ظریف اما در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در اعترافی عجیب هرچند دیرهنگام اساس اعتماد در روابط بین الملل را بی پایه و اساس دانست و گفت: روابط بین الملل محل اعتماد کردن نیست حتی به هیچ کشور همسایه ای هم نمی شود اعتماد کرد!

این اعتراف دیرهنگام ظریف در حالی مطرح شد که وی این را هم گفت که بدعهدی آمریکا و اروپا نشان دهنده مذاکره بد ما نیست بلکه نشان می دهد برخی کشورها به دنیا هستند که به مقررات بین المللی علی رقم ادعاهایشان متعهد نیستند.

ظریف البته برای آیندگان هم توصیه داشت و گفت ضمن اینکه باید با چشم باز با دنیا تعامل کنیم، به هیچ کس نباید اعتماد کنیم زیرا روابط بین الملل محل اعتماد نیست و نمی شود به نزدیکترین همسایه و دوست و متحد هم اعتماد کرد.

ظریف درحالی در آخرین اظهارات خود شهادت داد که هیچ یک از مذاکره کنندگان به طرف های غربی و آمریکایی اعتماد نکردند که در زمان امضا برجام به طور در واکنس به انتقادها از توافق صورت گرفته گفت امضا کری تضمین است!

نگرانی ها از توافق با جنتلمن های پای میز مذاکره درست بود

اظهارات امروز ظریف نشان می دهد که ادعای محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس درباره فایل صوتی محرمانه ظریف در کمیسیون امنیت ملی اگرچه از سوی وزارت امور خارجه تکذیب شد اما ادعای باطلی نبوده است.

در دی سال ۹۵ کریمی‌قدوسی یک فایل صوتی از سخنان محرمانه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه با اعضای کمیسیون امنیت ملی را منتشر کرد و بر اساس آن مدعی شد که "ظریف در این جلسه به اشتباه بودن امضای برجام اعتراف کرده است".

دو سال بعد و در مهر ۹۷ هم کریمی قدوسی در افشاگری تازه ای گفت: "بعضی از اعضای کابینه دولت در سفر به قم و در دیدار با برخی مراجع محترم تقلید، از ایشان خواسته‌اند در تماس تلفنی با رهبر انقلاب، حضرت آقا را نسبت به صادر کردن فرمان مذاکره با امریکا ترغیب کنند".

در آبان ۹۷ هم کریمی‌قدوسی در اظهاراتی گفت: «اخیراً هم خبری مستند دریافت کردیم که بعضی کارشناسان وزارت خارجه ایران با همتایان آمریکایی خود در عمان در حال مذاکره هستند.» البته روابط عمومی وزارت امور خارجه  در این باره گفت: «به صراحت اعلام می‌شود تمام ادعاهای ایشان در خصوص تمایل وزارت امور خارجه به برقراری تماس و مذاکره با دولت آمریکا و نیز انجام مذاکره با طرف‌های آمریکایی در یکی از کشورهای همسایه غلط و بی‌اساس است و به شدت تکذیب می‌شود»!

کریمی‌قدوسی  در بهمن ۹۷ نیز عنوان کرد: "تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جریان دستیابی به برجام، هفت توافق با غرب و آمریکایی‌ها داشته است که تنها بخشی از این توافق‌ها در زمینه هسته‌ای، موشکی، مقاومت، حقوق بشر، به رسمیت شناختن اسرائیل و پذیرش عربستان به عنوان قدرت منطقه‌ای بوده‌اند".

اگرچه این اظهارت نماینده مجلس هم از سوی وزارت امور خارجه تکذیب شد اما اعترافات امروز وزیر امور خارجه به خالی بودن دست مذاکره کنندگان از اعتماد به قبل حاکی از آن است که نگرانی ها از هم نشینی با جنتلمن های میز مذاکرات نگرانی به جایی بود اما بی توجهی به این نگرانی ها 8 سال تمام کشور را معطل نگه داشت و خسارات فراوانی به کشور وارد کرد.

انتهای پیام/آ