سرویس: سیاسی
کد خبر: 100207
|
14:15 - 1402/07/02
نسخه چاپی

به‌مناسبت نهم ربیع‌الاول منتشر شد؛

سیمای امام زمان (عج) در روایات

سیمای امام زمان (عج) در روایات
یکی از مسائلی که فرق اسلام بر آن اجتماع دارند، ظهور حضرت قائم آل محمد (عج) در آخرالزمان است که همه متفق الکلمه انتظار ظهور مصلحی هستند که عدالت اجتماعی و نظام جهان را بر اساس ایمان به خدا و احکام دین اسلام برقرار کند.

به گزارش سبلان ما،نهم ربیع‌الاول هر سال هجری قمری، مصادف با آغاز امامت خورشید درخشانِ جهانِ بشریّت، حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود علیه السلام است. منتظران واقعی امام مهدی علیه السلام در طول تاریخ انتظار و هم اکنون به دنبال تحقق عدالت راستین درونی و بیرونی هستند که لازمه این چنین عدالتی، امید، تحرک، شور، حماسه، مقاومت، نفی باطل و طلب حق، خروش، صلابت و قیام (ضد قعود و سکون) به همراه اعتقاد صحیح توحیدی، محمّدی، علوی و عمل به واجبات و ترک محرمات است.

 

سیمای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در روایات

یکی از مسائل و اموری که فرق اسلام بر آن، اجتماع و اتفاق نموده اند، ظهور مهدی اهل بیت حضرت قائم آل محمد - صلوات الله علیهم اجمعین - در آخر الزمان است که همه متفق الکلمه انتظار یک قیام روحانی جهانی و ظهور مصلحی را می کشند که عدالت اجتماعی و نظام جهان را بر اساس ایمان به خدا و احکام دین اسلام برقرار سازد و دنیا را از چنگال ستمکاران و جباران نجات بخشد و پرچم عزیز اسلام را در تمام نقاط به اهتزاز در آورد.

همه چشم به راهند و انتظار دارند که شایسته‌ترین فرزندان پیغمبر قیام کرده، آئین توحید و رسم برادری و مساوات اسلامی را زنده نموده بشر را از نعمت آسایش بهره‌مند سازد و موجبات تفرقه و محرومیت و ناکامی را از میان بردارد. 

این وعده الهی است و تخلف پذیر نیست. دنیا به طرف آن عصر درخشان در حرکت است، سیر زمان، گردش دوران هر دم بشر را به چنین روزگاری نزدیک تر می سازد. ایمان به ظهور حضرت مهدی - علیه الصلاة و السلام - و جهانگیر شدن دین اسلام به آیات متعددی از قرآن مجید و متواترترین روایات و قوی ترین اجماعات اتکاء و استناد دارد که هر مسلمان معتقد به قرآن و رسالت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم باید به این ظهور، ایمان راسخ و ثابت داشته باشد.

از طرف ائمه علیه السّلام راجع به حضرت مهدی (عج) احادیث فراوانی به ما رسیده است که ما در اینجا برای هر یک از ائمه راجع به حضرت مهدی (عج) (از صدها حدیثی که در مباحث مختلف مهدویت وارد شده است) به یک حدیث اکتفا می کنیم.

 

1- حضرت علی علیه السّلام می فرمایند:

قائم ما غیبت طولانی خواهد داشت، شیعیان را چنان می بینم که برای پیدا کردن او دشت و دمن را زیر پا گذارده ولی او را پیدا نکنند، بدانید آنها که در غیبت وی در دین خویش ثابت بمانند و در طول مدّت غیبتش منکر وی نشوند روز قیامت با من خواهند بود. [1]

 

2- امام حسن علیه السّلام می فرمایند:

مگر نمی دانید که هیچ یک از ما ائمه نیست جز اینکه بیعت با سلطان و گردنکش زمانش را بر گردن دارد. جز آن قائمی که عیسی بن مریم پشت سرش به نماز می ایستد و خداوند متعال تولّدش را مخفی می دارد، وجودش را غایب می فرماید تا هنگام خروج بیعت هیچ کسی بر گردنش نباشد و او نهمین فرزند برادرم حسین است. خداوند عمرش را در غیبتش طولانی می کند پس او را به قدرت خود در صورت جوانی کمتر از 40 سال ظاهر کند تا بدانند خدا بر هر چیز قادر است. [2]

 

3- امام حسین علیه السّلام می فرمایند:

در نهمین فرزند من سنّتی از یوسف و سنّتی از موسی است و او قائم اهل بیت است که خداوند امر او را در یک شب اصلاح می فرماید. [3]

 

4- امام سجّاد علیه السّلام می فرمایند:

در قائم ما چند سنّت از سنتهای انبیا هست از آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، ایوب و محمّد.

 

امّا از آدم و نوح طول عمر است و امّا از ابراهیم ولادت پنهانی است و امّا از موسی ترس و غیبت است و امّا از عیسی اختلاف آرای مردم پس از اوست و امّا از ایوب گشایش و فرج بعد از امتحان الهی است و امّا از محمّد خروج با شمشیر است. [4]

 

5- امام باقر علیه السّلام می فرمایند:

هنگامی که اوضاع روزگار دگرگون شود و مردم گویند قائم مرده یا هلاک شده است یا بگویند به کدام بیابان رفته و آنها که خواستار نابودی او هستند می گویند کسی که استخوانهایش پوسیده شده چگونه ظهور خواهد کرد؟ شما به ظهور او امیدوار باشید و چون بشنوید که ظهور کرده است به سوی او بشتابید ولو با خزیدن از روی برف باشد. [5]

 

6- امام صادق علیه السّلام می فرمایند:

روش غیبتی که در پیامبران بود با همه آن خصوصیات دربارۀقائم ما اهل بیت جاری گردد و او فرزند پسرم موسی است و او پسر خاتون کنیزان است غیبتی کند که اهل باطل در آن به شگفت افتند پس خداوند او را ظاهر نماید و شرق و غرب زمین را به دست او فتح کند. [6]

 

7- امام کاظم علیه السّلام می فرمایند:

آن قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک و از عدل و داد پر نماید چنانچه از ظلم پر شده بود او پنجمین فرزند من است و او را غیبتی طولانی است. [7]

 

8- امام رضا علیه السّلام می فرمایند:

قائم ما کسی است که چون خروج کند در سن پیران و سیمای جوانان است او چهارمین فرزند من است و خداوند زمین را به دست او از عدل و داد پر کند چنانچه از ظلم و ستم پر شده باشد. [8]

 

9- امام جواد علیه السّلام می فرمایند:

قائم ما همان مهدی است، او کسی است که واجب است در زمان غیبتش انتظار کشیده شود و هنگامی که ظهور کرد واجب است اطاعت نمودن از او و او سوّمین از فرزندان من است. [9]

 

10- امام هادی علیه السّلام:

عبد العظیم حسنی به امام هادی علیه السّلام عرض کرد پس از شما چه کسی مولای من است، حضرت فرمود پس از من فرزندم حسن سپس فرمودند مردم نسبت به جانشین پس از او چگونه اند؟ عبد العظیم عرض کرد برای چه ای مولای من؟ حضرت فرمود: برای اینکه شخص وی دیده نشود و حرام است که او را به اسمش یاد کنند تا اینکه خروج کند و زمین را پر از عدل و داد کند چنانچه پر از ظلم و ستم شده باشد. [10]

 

11- امام عسگری علیه السّلام می فرمایند:

شما مردم را چنان می بینم که بعد از من دربارۀجانشینم اختلاف پیدا می کنید، آگاه باشید کسی که معتقد به امامت امامان بعد از پیغمبر باشد ولی فرزند مرا انکار کند مانند آن است که تمام پیامبران را باور دارد ولی نبوّت پیامبر خاتم صلّی اللّه علیه و اله را منکر شود، در واقع این شخص همه پیامبران را منکر شده است زیرا اطاعت آخرین نفر ما اطاعت اوّلین نفر ماست و هرکس اوّلین معصوم ما را منکر شود آخرین نفر ما را منکر شده است. [11]

 

منابع برای مطالعه بیشتر

1- امام مهدی (عج) در کلام امیر المؤمنین، سیدنژاد.

2- مهدی موعود، علی دوانی، ترجمه بحار الانوار.

3- الغیبة، نعمانی.

4- الغیبة، طوسی.

5- منتخب الاثر، آیة اللّه صافی گلپایگانی.

6- دادگستر جهان، ابراهیم امینی.

 

 

انتهای خبر/ ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد