سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 101925
|
00:05 - 1402/11/18
نسخه چاپی

همراه با کلام الهی؛

آیه «وَاِن‌یکاد»، پُرکاربردترین آیه در زندگی مردم

آیه «وَاِن‌یکاد»، پُرکاربردترین آیه در زندگی مردم
آیه وإن یکاد از پُرکاربردترین آیات قرآن در زندگی مردم ایران است به صورتی که بسیاری از مردم این آیه را به‌عنوان محافظی در برابر چشم‌زخم استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«سبلان ما»، آیه وَ اِن یَکاد یا آیه چشم‌زخم (قلم: ۵۱-۵۲) به آسیب رساندن کافران از طریق چشم‌زخم به پیامبر(ص) پس از شنیدن قرآن اشاره دارد. نزول این آیه را درباره خشم کفار از شنیدن آیات قرآن و نگاه غضب‌آلود آنان به پیامبر به قصد آسیب زدن به او دانسته‌اند.

 

آیه وإن یکاد از پُرکاربردترین آیات قرآن در زندگی مردم ایران است به صورتی که بسیاری از مردم این آیه را به‌عنوان محافظی در برابر چشم‌زخم استفاده می‌کنند. به گفته مرتضی مطهری، اندیشمند شیعی، هیچ آیه‌ای به‌اندازه آیه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا» در میان مردم ایران برای شعار رایج نشده است.

 

گفته‌اند این آیه درباره چشم‌زدن پیامبر(ص) از ناحیه عده‌ای از مخالفان نازل شده است معنای آیه این است که به‌راستی آنان که کافر شدند، وقتی قرآن را شنیدند نزدیک بود با چشم‌های خود تو را به زمین بیندازند، یعنی با چشم‌زخم خود تو را بکشند.

 

 بر اساس برخی از گزارش‌ها این چشم زدن را گروهی از قوم بنی اسد انجام دادند که معروف به بدچشمی و چشم زخم بودندکه به آنها عَیّانون می‌گفتند.

 

علامه طباطبایی در المیزان ازلاق در واژه «لَيُزْلِقُونَكَ» که به معنای لغزاندن است را کنایه از کشتن با چشم زخم دانسته است و یقولون انه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین نسبت دیوانگی به پیامبر دادند در هنگامی که قرآن را از او می‌شنیدند، دلیل بر این است که می‌خواسته‌اند بگویند قرآن از اِلقائات شیطان‌ها و جن است.

 

بنابر نظر علامه طباطبایی بر اساس نظر عموم مفسران مراد از اِزلاق به اَبصار(زمین زدن با دیدگان)، چشم‌زدن است، که خود نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیلی عقلی بر نفی آن و سببی برای انکارش وجود ندارد. همچنین حوادثی دیده شده که با چشم‌زدن منطبق است، و روایاتی هم بر طبق آن وارد شده‌است.

 

 فیض کاشانی نیز چشم زخم(الاصابة بالعین) را که می‌تواند منشأ نفسانی داشته باشد تأیید می‌کند و معتقد است که برخی نفوس می‌توانند در خارج از بدنشان تأثیر داشته باشند.

 کلمه «زلق» در لغت به معنای زلل و لغزش است، و اِزلاق به معنای اِزلال، یعنی صَرْع و کنایه از کشتن و هلاک کردن است. 

 

در برخی کتاب‌های روایی و دعایی خواندن و نوشتن آیه و ان یکاد را برای دفع چشم‌زخم حسودان و بد خواهان مفید دانسته‌اند. به عنوان نمونه،از حسن بصری روایت شده‌است که: دوای دردِ چشم‌زخم، خواندن آیه «و ان یکاد» است.

 

وإن یکاد، از پُرکاربردترین آیات قرآنی در زندگی مردم ایران قرار دارد. بسیاری از مردم این آیه را به‌عنوان محافظی در برابر چشم‌زخم استفاده می‌کنند و به منظور دور کردن چشم‌زخم بر سر در خانه‌ها، نصب می‌گردد. استفاده از آیه وان یکاد به عنوان کتیبه تزیینی برای سر در ورودی منزل رواج دارد و در میان کتبیه‌های سردرهای منازل، آیه «وان یکاد» بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

 

به گفته مرتضی مطهری، اندیشمند شیعی، هیچ آیه‌ای به‌اندازه آیه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا» در میان مردم ایران برای شعار رایج نشده است اما وی معتقد است که مدرکی که بر جلوگیری آیه «ان یکاد» از چشم‌زخم دلالت کند، وجود ندارد.

 

 

انتهای خبر/ ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد