سرویس: اجتماعی
کد خبر: 101936
|
06:21 - 1402/11/19
نسخه چاپی

توحید، پیام بعثت

توحید، پیام بعثت
توحید، اصلی‏‌ترین و مهم‌ترین پیام بعثت است. فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته می‌‏شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«سبلان ما»، ماجرای بعثت حضرت پیامبر(ص)، با نقل‏‌های متفاوتی روایت شده است. چه سخنی رساتر و شیرین‌‏تر از بیان امام هادی علیه‌‏السلام که می ‏فرماید: «هنگامی که حضرت محمد (ص) تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا می‌‏رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می‏‌نگریست و از آنچه می‏‌دید، به یاد عظمت خدا می‌افتاد و آن‏گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول می‌‏شد. چون به چهل سالگی رسید، خداوند، دل او را بهترین، روشن‌ترین و خاضع‏‌ترین دل‏‌ها یافت. در آن لحظه‏ ها، جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید. پس جبرئیل، رسالت خود را به انجام رسانید و به آسمان‌‏ها بالا رفت و محمد نیز از کوه فرود آمد. در این هنگام، خداوند، کوه‌ها، صخره‏‌ها و سنگلاخ‌ها را به سخن آورد، به گونه ‌ای که به هر کدام می‏‌رسید، ادای احترام می‏‌کردند و می‏‌گفتند: السلام علیک یا حبیبَ‌اللّه‏، السلام علیک یا ولی‌اللّه‏، السلام علیک یا رسولَ‌اللّه‏».

مهم‌ترین پیام بعثت

توحید، اصلی‌‏ترین و مهم‌ترین پیام بعثت است. فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته می‌‏شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید».(انبیاء: 25)


از سوی دیگر، توحید فقط راه ‏حلی برای بحران‏‌های دوران جاهلیت نبوده است. توحید، شعار محض نیست. توحید؛ یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت‏‌ها. توحید؛ یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با این مفهوم، انسان قرن 21، بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد. بشر امروز، با طاغوت‌‏ها و بت‏‌های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ‏گونه بی عدالتی. با این وصف، از شخصی‏‌ترین رفتار انسان تا قانون‏گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است. بدون توحید و مبارزه با قدرت‏های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد.

بعثت در کلام حضرت فاطمه (س)

«پروردگار بزرگ، به پایان همه کارها دانا بود و بر دگرگونی‏‌های روزگار در محیط بینا و به سرنوشت هر چیزی آشنا. حضرت محمد (ص) را برانگیخت تا کار خود را به پایان برساند. پیغمبر که درود خدا بر او باد، دید که هر فرقه‌ای دینی گزیده و هر گروه در روشنایی شعل‌ه‏ای خزیده و هر دسته به بُتی نماز برده و همگان یاد خدایی را که می‏‌شناسند از خاطر سترده‏‌اند. پس خدای بزرگ تاریکی‏‌ها را به نور محمد روشن ساخت و دل‏‌ها را از تیرگی کفر بپرداخت و پرده‏‌هایی را که بر دیده‌ها افتاده بود، به یکسو انداخت.»

 

هدف از بعثت در کلام امام علی (ع)

خداوند، حضرت محمد (ص) را به حق برانگیخت تا بندگان خود را از پرستش دروغین بت‏ها رهایی بخشد و به پرستش خود راهنمایی کند و آنان را از پیروی شیطان نجات دهد و به اطاعت خود کشاند.
پس خداوند، رسولان خود را در میان مردم برانگیخت و پیامبرانش را پیاپی به سوی آنها فرستاد تا از مردم ادای عهد و پیمان فطرتی را که با پروردگارشان بسته بودند، بخواهند و نعمت فراموش شده او را به ایشان یادآوری کنند و با تبلیغ دلایل روشن، وظیفه رسالت را انجام دهند و نیروی عقل ‌های مردم را که زیر غبار کفر و شرک و گمراهی پنهان شده بود، برانگیزانند و به کار اندازند و آیات بزرگ الهی را به ایشان بنمایانند.
خدای سبحان برای وفای به وعده خود و کامل گردانیدن دوران نبوت، حضرت محمد را مبعوث کرد؛ پیامبری که از همه پیامبران، پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود. نشانه‏‌های او شهرت داشت. و تولدش بر همه مبارک بود.

بعثت در کلام امام خمینی (ره)

اگر بعثت هیچ ثمره‌‏ای نداشت الاّ وجود علی بن ابی‏طالب و وجود امام زمان ـ سلام الله علیه ـ این هم توفیق بسیار بزرگی بود. حادثه ‏ای بزرگ‏تر از بعثت رسول اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله نشده است و تصور هم ندارد که بشود؛ زیرا که بزرگ‏تر از رسول اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله در عالم وجود نیست، غیر از ذات حق‏‌تعالی و حادثه‌ای بزرگ‏تر از بعثت او هم نیست. پیغمبر اکرم اهل عربستان است، لکن دعوتش مال عربستان نبوده، محصور نبوده به عربستان؛ دعوتش مال تمام عالم است. اصل آمدن پیغمبر برای آموزش و پرورش بوده است. آیات را تلاوت کند، نفوس را تطهیر کند. پیغمبر اسلام می‏‌خواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند، می‏‌خواست تمام ممالک دنیا راتحت یک کلمه توحید قرار دهد.

هدف از بعثت در کلام امام خمینی (ره)

«بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه این که مردم بتوانند با قدرت‏های بزرگ مقابله کنند. بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را، تمام این‏ها را از ظلمت‌‏ها نجات بدهد. ظلمات را به کلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل را کنار بزند و به ‏جای او نور عمل بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد و راه او را به ما فهمانده است، فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هم وحدت داشته باشند، تفرّق نداشته باشند».

انگیزه های بعثت در کلام امام خمینی (ره)

«انگیزه بعثت، نزول وحی و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا بکنند و نفوس مصفّا بشوند، از این ظلماتی که در آن‏ها موجود است تا این که بعد از این‏که مصفّا شدند، ارواح و اذهان آن‏ها قابل این بشود که کتاب و حکمت را بفهمند. انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان‏ها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفّا کنیم... اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک نوری می‏ شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق».

برکات بعثت در کلام مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌اللّه‏ خامنه ‌ای ـ دام ظله‌العالی ـ، بعثت پیامبران را از حوادث بی‌‏نظیر عالم و دارای آثاری ماندگار برای حیات بشر برشمرده و می‏ فرمایند: «هیچ حادثه‌ای از قبیل انقلاب‏‌های بزرگ، مرگ‏‌ها و حیات‌های ملّت‏‌ها، پدید آمدن اشخاص بزرگ، از بین رفتن اشخاص بزرگ، ظهور مکتب‏‌های گوناگون، اهمیتش برای بشریت به اندازه بعثت‏ های انبیا نیست. هم‏چنان که امروز شما می‏بینید، ماندگارترین شکل‏‌های فکر و ذهن آحاد بشر، همان شکل‏‌هایی است که ادیان به آن‏ها داده‌اند و تا ابد هم همین ‏طور خواهد بود. اگرچه امروز بسیاری از کسان در عالم هستند که مستقیما خود را در پرتو اشعه بعثت نبی‏‌اکرم قرار نداده‌‏اند، یعنی غیر مسلمان‏‌ها، اما همان‏ ها هم از برکات این بعثت، تاکنون منتفع شده‌‏اند».

بعثت در کلام مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏‌اللّه‏ خامنه ‌ای درباره بعثت چنین فرموده است: «مسأله بعثت و پدید آمدن این حادثه، مهم‏ترین مسأله ‌ای است که در طول عمر طولانی بشریت، برای او اتفاق افتاده است. در سرنوشت انسان و تاریخ بشر، هیچ حادثه‌‏ای به قدر این حادثه مؤثر نبوده و هیچ لطفی از طرف پروردگار، به عظمت این لطف، بر انسان‏ ها وجود نداشته و امروز آن‏چه از شعار ما در دنیا مطرح است، همان پیام‌‏ها و شعارهای بعثت است. مثل شعار عدالت اجتماعی، آزادگی، علم و دانش، ترقی و تعالی»

 

منبع:  شبکه قرآن و معارف اسلامی

 

 

 

انتهای خبر/ ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد