سرویس: سیاسی
کد خبر: 108
|
11:27 - 1391/07/22
نسخه چاپی

وقتی پهپاد ایرانی، سپر دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل را بی اثر می‌کند

وقتی پهپاد ایرانی، سپر دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل را بی اثر می‌کند
ماجرای نفوذ پهپاد حزب الله لبنان به عمق حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی و پرواز بر فراز تاسیسات اتمی «دیمونا» در اسرائیل، که ضعف سپردفاعی گنبد آهنین در مقابل تچهیزات مقاومت را به نمایش گذاشت، موضوعی است که قدرت بازدارندگی استراتژیک اسرائیل را با چالش جدی مواجه کرده است تا امنیت رو به زوال اسرائیل پس از جنگ سی و سه روزه ، اینبار با چالشی جدید و جدی روبرو شود.

به گزارش سبلانه به نقل از رجانیوز، یکشنبه  گذشته منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با انتشار خبری مبنی بر نفوذ یک پهباد به حریم هوایی سرزمین های اشغالی اعلام کردند این پهباد (هواپيماي بدون سرنشين ) كه از طرف غرب و سمت دریای مدیترانه، در حوالي نوار غزه وارد حريم هوايي رژيم صهيونيستي شده و پس از گذشت 30 دقیقه در حاشيه ي صحراي 'نگب ' (نقب ) و در منطقه اي غيرمسكوني توسط هواپيماهاي جنگي اين رژيم مورده هدف قرار گرفته است.
 
این در حالی بود که رسانه‌های صهیونیست بلافاصله انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی گرفتند و اعلام کردند: ارسال چنین پهبادی نیازمند تجهیزات الکترونیکی بسیار قوی است که حزب الله لبنان فاقد آن می باشد. اما مسؤولان رژیم صهیونیستی بازهم همانند شکست‌های گذشته مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. میری رگب، عضو پارلمان رژیم صیونیستی و عضو سابق ارتش این کشور در گفتگو با رادیو فرانسه اعلام کرد:"این هوا پیمای بدون سرنشین ایرانی بوده و از سوی حزب الله پرتاب شده است." این در حالی است که وزارت دفاع این کشور هیچ گونه ارتباطی را بین ماجرای ورود هواپیمای سرنشین به حریم هوایی اسرائیل و شیعیان جنوب لبنان را تأیید نکرد.
 
اما پس از گذشت دو روز و در روز دوشنبه کارشناسان نظامی که بر روی قسمت هایی از لاشه هواپیمای بدون سرنشین تحقیق و تفحص میکردند اعلام کردند: این پهباد را حزب الله به نیابت از جمهوری اسلامی به حریم هوایی اسرائیل فرستاده است و مأموریت اصلی آن آزمودن آمادگی اسرائیل در مقابله با چنین غافلگیری هایی بوده است. ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز به مسأله ورود پهباد به حریم هوایی این کشور واکنش نشان داد گفت: اسرائیل در آینده نزدیک ورود این هواپیما به حریم هوایی اش را تلافی خواهد کرد.
 
در همین حال روزنامه هاآرتص نیز اعلام کرد: رخنه کردن چنین اشیاء پرنده‌ای حتی اگر برای برنامه ریزان آن فایده‌ای نداشته باشد به پرستیژ اسرائیل ضربه می‌زند.
 
در چند سال گذشته رژیم صهیونیستی همواره ادعا داشته که حریم هوایی این کشور به هیچ وجه شکسته نخواهد شد و هیچ شئ پرنده وارد مرزهای اسرائیل نمیشوند مگر اینکه در تیر رس سپر دفاعی پر هزینه و پرطمطراقی با عنوان «گنبد آهنین» قرار خواهد گرفت. اما به نظر می‌رسد شکسته شدن این سپر دفاعی توسط پهپاد حزب الله از این حقیقت پرده برداشته است که این چنین ادعاها در حد جنگ رسانه ای بوده است. چرا که پیش از این یکبار در سال 2006 و در جریان جنگ اسرائیل و حزب الله، حزب الله هواپیمای بدون سرنشین ایران به نام ابابیل را که قادر به حمل مواد منفجره بودند، مورد استفاده قرار داد. یکبار هم در سال 2010 جنگنده های بدون سرنشین را در صحرای نگب به حریم هوایی این کشور نفوذ کرده بود، پس از مدتی توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی منهدم شد.
 
اما نفوذ هواپیمای بدون سرنشین در روز شنبه آنجا به یک بحران برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد که این پهباد  به منطقه شمالی صحرای نگب و مرکز اتمی "دیمونا" ، مهمترین مرکز هسته ای این رژیم نفوذ کرد. این اتفاق نشان داد تهدیدهای رژیم صهیونیستی نسبت به جمهوری اسلامی، همگی واهی بوده و یک پهباد ساده پاسخ گوی همه تهدیدهای رژیم صهونیستی بوده است.
 
روزنامه القدس العربیه نیز در واکنش به نفوذ این هواپیما به خاک اسرائیل نوشت: با اینکه مقامات ایرانی ارتباط با ارسال این پهپاد را نه تکذيب و نه تاييد کرده اند اما روشن است که آنها با به تمسخر گرفتن سامانه دفاع هوايي اسرائيل و اين که، اين هواپيما با اين کيفيت توانسته است به آسمان اسرائیل نفوذ کند، مي خواهند اين پيام بسيار مهم را برسانند که آنها آمادگي دارند به هرگونه حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي خود پاسخ بدهند.
 
القدس العربی در بخش دیگری نوشت: ارسال اين هواپيما شايد از مصاديق جنگ رواني باشد که اين روزها به اوج رسيده است. اين البته در جاي خودش حرف درستي است ولي شکسته شدن انحصار اسرائيل در داشتن اين نوع هواپيماهاي بدون سرنشین آن هم در چنين شرايطي و نفوذ آن به آسمان فلسطين اشغالي به اين شيوه توهين آميز، بزرگترين پيروزي در اين جنگ رواني است.
 
این درحالی است که شب گذشته نیز سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان ضمن برعهده گرفتن مسؤولیت این عملیات، گفت:"مقاومت لبنان یک هواپیمای شناسایی لبنانی را ارسال کرد و ما با یک عملیات ویِژه و منحصر روبرو هستیم.این هواپیما که به حریم هوایی فلسطین اشغالی نفوذ کرد، ساخت ایران است و جوانان لبنانی آن را مونتاژ کردند."
 
سید حسن نصرالله در رابطه با ادعای صهیونیست‌ها در رابطه با اینکه در خلال 30 دقیقه توانسته اند این هواپیما را سرنگون کنند، گفت: اسرائیل درباره موضوع کشف هواپیمای شناسایی به اسرائیلی‌ها دروغ می‌گویند.
 
در شرایطی که پهپاد ایرانی مونتاژ شده توسط حزب الله لبنان به راحتی امنیت هوایی اسرائیل و سپر دفاعی گنبد آهنین که هدیه‌ای امریکایی برای افزایش قدرت بازدارندگی بود را به چالش کشید، مشخص است که موشک‌های بالستیک و پیشرفته ایرانی، به مراتب آسان‌تر و راحت‌تر این سپر را نقض کرده و به هدف‌های احتمالی در سرزمین‌های اشغالی اصابت خواهند کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد