سرویس: استانی
کد خبر: 1225
|
21:24 - 1391/08/22
نسخه چاپی

سهند و سبلان مشترکاً ثبت جهانی نمی‌شوند

سهند و سبلان مشترکاً ثبت جهانی نمی‌شوند
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سهند و سبلان به صورت مشترک ثبت جهانی نمی‌شود و طرح چنین موضوعاتی شایعه است.

به گزارش سبلانه مسعود علویان‌صدر در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در ثبت میراث طبیعی یک سری ضوابط و معیارها باید در نظر گرفته شود، طبیعتاً حدود جغرافیایی و محدوده آثار ثبت شده باید رعایت شود تا در حریم یکدیگر تداخلی وجود نداشته باشد.

وی گفت: شاید دو اثر طبیعی سبلان و سهند هم زمان به ثبت جهانی برسند به مانند بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بازار تاریخی تبریز اما محال امر است که این دو اثر در قالب یک پرونده به ثبت جهانی برسد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: قطعاً اگر قرار باشد این آثار ثبت جهانی شود که مقدمات آن در حال انجام است جدا از هم و در قالب دو پرونده مجزا به یونسکو ارسال می‌شود.

علویان‌صدر در مورد آخرین وضعیت پرونده سبلان گفت: آن گونه که از طریق مسئولان استان اردبیل در حال پیگیری است پرونده در حال تکمیل شدن است، ولی هنوز برای مرکز صحت بررسی بیشتر ارائه نشده است.

این مسئول بیان داشت: سال آینده دو پرونده برای ثبت جهانی در دست اقدام است که یکی کاخ طاق گلستان و دیگری میمند یزد است.

وی در خصوص ثبت جهانی شهرهای تاریخی ایران نیز اذعان داشت: ما برای اولین بار بافت تاریخی میمند یزد را به ثبت جهانی می‌رسانیم تا بتوانیم مطالعات و تدوین پرونده‌های آثار دیگر در این زمینه را شاهد باشیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان متذکر شد: ثبت میمند گام اول در ثبت شهرهای تاریخی و ساختار شهری باستانی‌ است که انتظار داریم پرونده سایر شهرهای تاریخی نیز به سرعت تعیین شده و به ثبت جهانی برسد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد