سرویس: سیاسی
کد خبر: 1262
|
16:31 - 1391/08/23
نسخه چاپی

مشروح نشست متكي با دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي

مشروح نشست متكي با دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي
همايش «تحلیل عملکرد وزارت خارجه» و جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي با متكي در سالن خود سياني اين دانشگاه برگزارشد.

 به گزارش خبرنگار سبلانه، منوچهر متكي وزیر سابق امور خارجه کشورمان عصر روز دوشنبه در همايش «تحلیل عملکرد وزارت خارجه» در دانشگاه محقق اردبیلی تصريح كرد: از روزی که پیام امام در سال 41 آغاز گر نهضتی شد تا به امروز که نیم قرن از آغاز این نهضت مي گذرد مدعیان در صحنه های مختلف در برابر منطق و پیام انقلاب هنوز قادر به منکوب کردن و تخطئه  آن نشده اند چون که پیام، آرمان و شعارهای انقلاب در حوزه ملی و جهان اسلام برآمده از نیاز واقعی جامعه بشری است.

 

وي با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی به واسطه شعارها وآرمان هایش مورد توجه است، گفت: امروز در بحث پیام امام، کماکان بر سرپیمان و آرمان انقلاب هستیم و آرمان و نگاه امام قابل دفاع است و در هر جایی لازم باشد به بحث می گذاریم در بحث کار آمدی نظام بر آماده از این آرمان ها، فراز و نشیب هاي مختلف و رویکرد های متفاوتی برای پیاده شدن آرمان ها اتخاذ کردیم؛ در بعضی مواقع در مهندسی انقلاب نیازمند تغییر رویکرد بوديم بدون آن که در اصول و مبانی انقلاب خللی وارد شود.

 

 تحریم حرکتي ضد حقوق بشری است

 

وزير سابق امور خارجه با بیان اینکه در تحریم، عناصری خارج از اراده ما بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد، بیان داشت: اتخاذ رویکرد دو وجهی در شرایط ویژه همانند تحریم و فشار اقتصادی این است که از یک سو فشارهای تحمیل شده از خارج را مدیریت کنیم و از سوی دیگر با اتخاذ بهترین تدبیرها از تمام ظرفیت های داخلی استفاده کنیم.

 

وي با بیان اینکه تحریم ها باید بر اساس مبانی بین المللی و واقعیتها تحلیل شود، گفت: اصل تحریم ها جای نقد دارد، دولت هایی که از تحریم ها به عنوان حربه و ابزار سیاسی بر علیه کشور دیگر استفاده می کنند، حرکت آنها ضد حقوق بشری است بنابراین بحث تحریم باید در مقوله حقوق بین المللی در سازمان ملل و کمیته های مربوطه پیگیری شود و اساتید ما در حوزه روابط بین الملل روی این موضوع تمرکز کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: اصل تعامل و برخورد با تحریم به عنوان یک حربه و عامل بر اقتصاد کشور تاثیر گذار است وکسی نمی تواند آن را کتمان کند.

 

متکی ادامه داد: باید نسبت به تحریم ها حساب و اندازه خود را باز کنیم اگر متهورانه بگوییم تحریم ها هیچ تاثیری بر اقتصاد و زندگی مردم ندارد واقع بینانه نیست و اگر تسلیم را پیشه کنیم نشان دهنده این است که امام و آرمان های انقلاب و ملت ایران را نشناخته ایم.

متکی تاکید کرد: تعامل بینابین و درست در این است که با مدیریت تحریم و اتخاذ تدابیر لازم برای حوزه هایی که جدای از تاثیر تحریم است، پرداخت.

 

تاثیر 20درصدی تحریم بر اقتصاد ایران/مراقب باشیم فقدان گفتمان را به ما تحمیل نکنند

 

متکی با بیان اینکه بحث تحریم یک ظرفیت روانی دارد، گفت: متخصصان اقتصادی معتقدند امروز حوزه تاثیر گذاری تحریم در اقتصاد ما 20 درصد است که اگر ما حوزه 80 درصدی راکه جدای ازتاثیر تحریم است خوب مدیریت نکنیم حوره تاثیر گذار تحریم با دست اندازی در حوزه 80 درصدی، تاثیر گذاری تحریم را مضاعف وبیش تر از اندازه واقعی خواهد کرد. متکی با بیان اینکه در چنین شرایطی و فضای روانی حاکم بر آن، حق آزمون و خطا نداریم، تاکید کرد: فقط کشور ما نیست که با بازی نوسانات شتابان نرخ ارزخارجی مواجه است، ما با استفاده از ظرفیت انقلاب و کمک و همدلی از این شرایط عبور خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران وظیفه جامعه دانشگاهی را در چنین شرایط ویژه بسیارسنگین دانست و افزود: دانشجویان با مطالبه گری و یافتن راهکارهای برون رفت از این شرایط خاص، نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی گفت: جامعه دانشگاهی نباید نگاه بدبینانه به موضوع تحریم داشته باشد، همه باید برای عبور از این شرایط مشارکت داشته باشند و خود را سهیم بدانند.

 

وزیر سابق امور خارجه ایران با بیان اینکه مراقب باشیم فقدان گفتمان را به ما تحمیل نکنند، گفت: در بحث روابط بین الملل ما باید محیط بین الملل، ترفند ها را بشناسیم و مواضع مان را براساس حکمت، عزت و مصلحت حفظ كنيم و مراقب باشیم که فقدان گفتمان را به ما تحمیل نکنند.

 

هیچ دلیلی برای بد اخلاقی با یکدیگر نداریم

متکی ادامه داد: در تعاملات با یکدیگر تلقی من این است که کمی بد اخلاق شده ایم و ارتباطات ما با یکدیگر بر اساس آن فضای که امام خلق کرد نیست، هیچ دلیلی برای بد اخلاقی با یکدیگر نداریم براساس آموزه های دینی و رهنمود های بزرگان دین اگر نکات مثبتی راجع به دیگران دارید درجمع آن رابیان کنید اما عیب ها را در خفا بگویید اگر نقدی به عملکرد یکدیگر داریم آن را در خفا بگوییم نه در جمع، همه ما و بویژه مسئولین مخاطب این رهنمودها هستند، باید با تلاش صادقانه قوای سه گانه از این شرایط عبور کنیم و با هدایت های رهبری وپیشگامي دولت و مشارکت همه مردم، برهمه مشكلات فائق آييم.

 

مقاومت، تدبیر و همدلی شرط عبور از فشار اقتصادی

وزیر سابق امورخارجه کشورمان شرط عبور از این وضعیت ویژه را مقاومت درشرایط فشار، تدبیردر شرایط ویژه وهمدلی و هم افزایی دانست و گفت: همان طور که در طول 34 سال گذشته، بدون این که به مبانی انقلاب خللی وارد شود رویکرد های متفاوتی برای پیاده شدن آرمان های انقلابم اتخاذ کرده ایم؛ امروزهم با هدایت های رهبری، مشارکت همه مردم، تلاش صادقانه قوای سه گانه و با پیشگامی دولت بر مسائل و تحریم ها پیروزمی شویم. وی خواستار مشارکت همه مردم در مدیریت شرایط ویژه مانند تحریم و فشار اقتصادی شد و بیان داشت : مسئولین باید یک رویکرد دو وجهی داشته باشند و با مدیریت فشارهای اقتصادی و مدیریت ظرفیت های داخل بهترین تدبیرها را اتخاذ کنند.

وي در پاسخ به سوال دانشجویی مبني بر اينكه مسئولین فشارهای اقتصادی را حس می‌کنند در حالی که فشار اصلی روی مردم است، گفت: فشار اقتصادی، تورم و گرانی که بر مردم وارد می‌شود دارای یک وجه ممتاز است اما دولت و مجلس و کل نظام حاکمیت هم فشارهای سیاسی و هم اجتماعی و امنیتی پشت سر آن را نیز تحمل می‌کنند و دانشجویان یقین داشته باشند که بزرگان این کشور در تلاش هستند از این تحریم‌ها به راحتی بگذریم.

وی افزود: تصور من این است که اگر ما آن فشار گرانی و شرایط اقتصادی را تعریف می‌کنیم در ترجمه وسیع‌تر مسئولان ما فشارهای متعددی را در این رابطه تحمل کرده و گاه از بازگو کردن آن نیز امتناع می‌کنند.

 

آمریکا با فشار بر ایران نمی تواند ایران را وادار به تسلیم کند

متكي همچنين در پاسخ به اين سوال كه قطع رابطه با امریکا نباید همیشگی باشد، گفت: نباید تلقی شود مسائل ایران و آمریکا از 14 آبان سال 58 و پس از تسخیر لانه جاسوسی شکل گرفته است همزمانی قطع رابطه ایران و آمریکا با اشغال لانه جاسوسی برای القای این مطلب بود که شکاف رابطه این دو کشور بعد از اشغال لانه صورت گرفته است.

وی افزود: بررسی توطئه ها و حوادث 23 بهمن سال 57 تا 12 بهمن سال 58 ، یک روز قبل از اشغال لانه نشان می دهد تمام این حوادث با هدف براندازی انقلاب نو پای ملت ایران شکل گرفته و اسناد و مدارک موجود، رد پای آمریکارا در این حوادث تایید می کند.

متکی تصریح کرد: 13 آبان حادثه ای نبود که در یک روز اتفاق بیفتد بلکه عکس العمل طبیعی ملت ایران در مقابل توطئه هایی بودکه در طول 9 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته بود.

وی ادامه داد: ترورها ،قوم گرایی ها و یار گیری ازخیمه انقلاب برای اهداف خارجی و شب نامه علیه هر مسئولی که سر کار می آمد از جمله توطئه هایی است که آمریکا در آن دخالت داشته است.

آمریکایی ها اراده سیاسی لازم برای رابطه با ایران را ندارند

 

عضو کابینه دولت نهم با بیان اینکه انتظار بود آمریکا بعد از 22 بهمن دولت جدید ایران را به رسمیت بشناسد و با تغییر موضع نسبت به دوران شاه در این مملکت شرایط متفاوتی را رقم بزند، گفت: در این برهه شاهد آن هستیم که آمریکا حتی قبل از عراق، ترکیه را به تحرک واداشت تا به ایران حمله کند. آمریکا نمی تواند با فشار، ایران را وادار به تسلیم کند

وزیر سابق امورخارجه ایران با بیان اینکه ایجاد رابطه یعنی یک رویکرد جدید بین دو کشوری که با هم رابطه ندارند،گفت: اولین شرط ایجاد رابطه منطقی این است که دو طرف اراده لازم از خودشان را نشان دهند.

وی افزود: من معتقدم آمریکایی ها بر این باورند که با فشار بیشتر بر ایرانی ها می توانند ایران را وادار به تسلیم کنند این باور در مناظره های اوباما و راملی دیده می شد آن ها در مناظره ها ادعا کردند ما با تحریم ها ایران را در شرایطی قرار دادیم که به خانه آخر رسیده است این در حالی است که ملت ایران پیروزمندانه از این تحریم ها عبور خواهند کرد.

متکی با بیان اینکه آمریکایی ها اراده سیاسی لازم برای رابطه با ایران را ندارند، گفت: اگر در ایجاد رابطه شرایط فراهم نباشد و یک طرف پا پیش بگذارد، طرف مقابل، این رابطه و مذاکره را نه به حساب حسن نیت، بلکه ناشی از ضعف او تلقی می کند.

هرگاه من و احمدی‌نژاد در جایگاه شهروندی عادی قرار گرفتیم حقایق را خواهم گفت

وي در ادامه درپاسخ به سوال دانشجوی دیگر دانشگاه محقق اردبيلي در خصوص نوسانات ارزي و پايين آمدن قدرت خريد مردم، گفت: چند ماه پیش مجلس و دولت نشستی را برگزار کردند که بحث مهم و اساسی این نشست تعیین نرخ ارز و آرام کردن فضای کاذب و تثبیت قیمت‌ها بود که قرار شد تا سقف 1800 تومان قیمت دلار به ثبات برسد؛ به نظر بنده مسئولان در این فاصله کوتاهی کردند و به دلیل تصمیم نگرفتن قاطع در این امر یک دفعه فضای کاذب برما حاكم شد.

عضو کابینه دولت نهم ادامه داد: مجدداً همین امر در دستور کار قرار گرفت و به سرعت مرکز مبادلات ارزی شکل گرفت و اميدواريم به تدريج ثبات قيمت عملي شود. وي تصريح كرد: برخی کشورها ثبات پول ملی و برخي ديگر شناور بودن نرخ ارز را در كشورشان اعمال مي كنند، کشورهاي نفتي مانند عربستان با فروش نفت سعی می‌کند دلار را به جامعه تزریق كرده تا قیمت ارزشان ثابت بماند؛عده‌ای از کشورها نیز با توجه به شرايط هر ذو شيوه را را اعمال مي كنند.

وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در خصوص بركناري متکی ، بيان داشت: برای کسی که حادثه‌ای رخ می‌دهد سعی می‌کند برای رفع اتهام و مظلومیت حقایق را بازگو کند، دلايل غير شخصي وجود دارد كه شايد نتوانم توضيح دهم زماني كه من و احمدی‌نژاد در جایگاه یک شهروند عادي باشيم توضيح خواهم داد.

در ادامه دانشجوي ديگري تحلیل متكي را ازانتخابات امریکا پرسيد و وي گفت: بررسی انتخابات آمریکا نکات مهمی را آشکار می کند تحلیل این رویداد به لحاظ اثر گذاری آمریکا در صحنه های بین المللی مهم است اوباما دومین رئیس جمهور ازحزب دموکرات است که برای دومین بار انتخاب شد. رئیس جمهورهای سابق اغلب از حزب جمهوری خواه بودند علت این امر این است که در افکار عمومی آمریکا این طور القا شده که در شرایط بحران، جمهوری خواهان بهتر مدیریت می کنند در چهار سال پیش سیاست جمهوری خواهان با مخالفت مردم مواجه شد و بحران های بانکی و پولی میزان بدهی ها و شکست درافغانستان و عراق از دلایل پیروزی دموکرات ها بود، اوباما که در دور اول با شعار "من مرد تغییرهستم" به میدان آمده بود و در اولین نطق انتخاباتي خود اظهار داشت من اعتماد از دست رفته مردم را به دولت را بر می گردانم و سال 2011 سربازان را از عراق خارج می کنم؛ با اين شعارها توانست راي بياورد.

با گذشت چهار سال اوباما به موفقیت جدی دست نیافت اگر قضاوت مردم دال بر موفقیت جدی اوباما بود وي آرا بیشتری در بدنه جامعه کسب مي كرد؛ علت شكست جمهوري خواهان در اين دوره اين بود که مردم آمریکا سیاست جمهوری خواهان را قبول ندارند، تبریک راملی به اوباما دقایقی پس از پیروزی برخلاف دوره هاي گذشته نشان داد كه در بدنه آمریکا شكاف وجود دارد و راملي و اوباما با این تیریک می خواستند جلوی آن را بگیرند.

 

ملت ایران ثابت کرده که وابسته به هیچ کشوری نیست

 

وي در خصوص رابطه ايران با كشورهاي چين و روسيه، گفت: ملت ایران به اثبات رسانده که وابسته به هیچ کشوری نیست هرگاه اين كشورها نگاه مثبت در حوزه ای داشته باشند ما از انها استقبال می کنیم و دربرابر اقدام نادرست اعتراض می کنیم.

متکی درپاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا ایران دربیداری مردم منطقه موضع گیری متفاوتی دارد، بيان داشت: جنس تحولات سوریه شبیه تحولات سایر کشورهای منطقه نیست؛ در تونس، لیبی مردم برای مطرح کردن مطالباتشان به طور مسالمت آمیز به خیابان ها ریختند و جمعیت شان میلیونی شد.

وی ادامه داد: جنس حرکت مردم سوریه درابتدا شبیه کشورهای دیگر بود و مردم سوریه هم خواستار تغییراتی در قانون اساسی و بویژه لغو قانون انتخاب رئیس جمهور و واگذاری این حق به خودمردم شدند. برخورد اولیه دولت بشار اسد در روز های اول اشتباه بود که جمهوری اسلامی ایرن هم این اقدام دولت سوریه را محکوم کرد و دولت سوریه به فاصله کوتاهی از شروع بحران، رویکرد خود را عوض کرد و دست به یکسری اصلاحات زد.

تغییر رویکرد باعث شکل گیری گروه های سیاسی جدیدی شد که برکناری بشاراسد را از از طریق انتخابات دنبال می کند و از سوی دیگر مردم در خیابان ها نبودند و گروه های مسلح با حاميان خارجي وارد میدان شدند.

متک گفت: دولت ايران از هر دولتي كه به مطالبات مردم توجه كرده و درمقابل دخالت خارجی ها بايستد حمايت مي كند.

همايش «تحلیل عملکرد وزارت خارجه» و نشست دانشجويان با متكي به همت جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي در سالن خود سياني اين دانشگاه برگزارشد.

انتهاي پيام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد