سرویس: استانی
کد خبر: 1420
|
13:29 - 1391/08/27
نسخه چاپی

نزدیک به 4 درصد مردم ایران مبتلا به انسداد ریوی هستند

نزدیک به 4 درصد مردم ایران مبتلا به انسداد ریوی هستند
معاون درمان علوم پزشکی استان اردبیل گفت: سه تا پنج درصد جمعیت فعال کشور به بیماری COPDمبتلا هستند.

به گزارش سبلانه حسین قبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگارفارسدر اردبیل اظهار داشت: بیماری انسداد ریوی یک بیماری مزمن و بسیار مهم است که از طریق سازمان بهداشت جهانی سومین چهارشنبه ماه نوامبر به این نام موسوم شده و در سطح دنیا برای معرفی و پیشگیری از این بیماری اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بار مالی این بیماری برای کشورها بسیار زیاد است، افزود: دوره‌های بازآموزی برای پزشکان، آگاه‌سازی مردم از طریق رسانه‌ها و اصلاح رفتارهای درمانی در این راستا همه ساله در کشورها انجام می‌شود که ما نیز طبق نیاز کشور به این امر اقدام می‌کنیم.

این مسئول با بیان اینکه این بیماری راه‌های هوایی را دچار انسداد می‌کند، خاطرنشان کرد: سه تا پنج درصد جمعیت ما به این بیماری مبتلا هستند که در سطح جهان تعداد مبتلایان به 12 میلیون نفر می‌رسد.

قبادی ادامه داد: از هر چهار تا شش نفر بالای 45 سال یک نفر به این بیماری مبتلاست و در حالی که این بیماری در 10 سال قبل ششمین علت مرگ در دنیا بود هم اینک پیش‌بینی می‌شود این بیماری به چهارمین علت مرگ و میر تبدیل شود و تا سال 2030 سومین علت فوتی‌ها خواهد بود.

معاون درمان علوم پزشکی استان اردبیل بیان داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، تصادفات و بیماری‌های مرتبط با عروق مغز عامل مهم مرگ و میرها شناخته شده بود که این بیماری نیز به آن افزوده می‌شود.

وی افزود: در اکثر کشورها مرگ ناشی از این نوع بیماری سال به سال افزوده می‌شود و هزینه مستقیم  و غیر مستقیم آن برای کشورها 5 میلیارد دلار است.

این مسئول ابراز داشت: علاوه بر آن هزینه ناشی از، از دست دادن سال‌های عمر مفید شخص و ناتوانی درمان در کشورهای اروپایی سبب شده تا بسیاری از کشورها اقدامات پیشگیرانه در این حوزه را آغاز کنند.

سیگاری‌ها بیشترین افراد خطر پذیر انسداد ریوی

معاون درمان علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه با اشاره به اینکه هر فرد سیگاری برای سیستم درمانی کشور 500 تا 5 هزار دلار در سال هزینه تحمیل می‌کند، افزود: افراد سیگاری بیشترین گروهی هستند که در ردیف پرخطرها و مبتلایان به این نوع بیماری هستند و آمارها نشان می‌دهد که بیماری COPD همه ساله در حال افزایش است.

وی متذکر شد: سالانه بیش از 3 میلیون نفر در دنیا به دلیل COPD از بین می‌روند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این رقم 30 درصد افزایش یابد.

قبادی در پایان سخنان خود اذعان داشت: بیش از 70 درصد مبتلایان به این بیماری‌ها در کشورهای جهان سوم است و سازمان بهداشت جهانی نیز در این راستا وارد عمل شده و کلینیک‌هایی را برای تجهیز لوازم مورد نیاز مقابله با این بیماری آماده کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد