سرویس: اقتصادی
کد خبر: 150
|
12:16 - 1391/07/23
نسخه چاپی

یکه تازی مافیای خودرو ادامه دارد!

یکه تازی مافیای خودرو ادامه دارد!
در حال حاضر برند تويوتا خودرو هاي خود را از طريق اربيل عراق و نمايندگان كياموتورز و هيونداي از طريق تركيه با هماهنگي دولت نقل و انتقال خودرو را انجام مي دهند.

به گزارش سبلانه به نقل از افکار نیوز ،  زماني واردات خودرو براي خيلي ها توجيه اقتصادي نداشت چرا كه مردم زياد با اينگونه خودرو ها همراه نبودند و بيشتر خودرو هايی مثل پيكان و فولكس ،لندكروز، كاديلاك و فيات جولان مي دادند اما به مرور سليقه ها متفاوت شد و خودروهاي خارجي با برند هاي مختلف روانه بازار شدند.

اين روزها هم خودرو هاي وارد كشور مي شوند كه شايد نمونه هايش به عدد۱۰ هم نمي رسد خودرو هاي كاملا سفارشي با ارز دولتي يعني ۱۲۲۶ تومان!
اما پشت اين واردات سنگين واردات خودرو چه كساني قرار دارند و چه كساني آن را رهبري مي كنند؟

خودرو هاي لوكس با مجوز دولت روانه بازار و نمايشگاه ها شدند. در كنار اين موضوع نمایندگی كياموتورز و هيوندايی مناسبات خوبي را برقرار كردند تا موضوع واردات به نحو مطلوبي ادامه پيدا كند.

برخی در برهم زدن بازار خودرو هاي خارجي با هدف گران كردن آن از هيچ كوششي دريغ نكردند. در همين دوران به اسم جانبازان مجوز واردات خودروهاي ب ام و xx را داده شد. مافیای خودرو با فروختن مجوز واردات خودرو در بازار با قيمت ۳۰ ميليون تومان در برهم زدن بازار نقش آفريني كردند.

با خداحافظي افشين روغني تا حدي از ارسال مجوز هاي واردات خودرو كاسته شد اما اين امر همچنان در بدنه دولت و به خصوص سازمان توسعه تجارت ديده مي شود.

در حال حاضر برند تويوتا خودرو هاي خود را از طريق اربيل عراق و نمايندگان كياموتورز و هيونداي از طريق تركيه با هماهنگي دولت نقل و انتقال خودرو را انجام مي دهند.

دولت (گمرك-وزارت صنعت،معدن و تجارت )براي آنكه خودرو هاي لوكس وارد كشور شوند تلاش زيادي مي كنند و همواره به رغم انكه گفته مي شود كشور در ارايه ارز به كالاهاي اولويت دار مشكل دارد ارز زيادي بابت خودرو هاي خارجي از ايران خارج مي شود. در كنار اين مجموعه برخي از افراد چون سردار رويانيان هم با گرفتن مجوز نسبت به واردات خودرو اقدام كرده است.

نكته مهم در جريان واردات خودرو كه ارزبري كشور را دوچندان كرده استفاده از دلار ۱۲۲۶ تومان است.

كمتر از دو ماه است كه قيمت ارز دچار نوسان شده و افزايش پيدا كرده است اما وارد كنندگان كه تعدادشان محدود است هر ۴ماه يكبار خودرو هاي سفارش داده شده را روانه كشور مي كنند با اين اوصاف هر خودروي كه در اين مدت وارد شده ارز دولتي داشته و قيمت هاي فعلي واقعي نيست اما از آنجا كه آنها پيمان اتحاد بستند نمي توان با قيمت هاي واقعي خودرو خارجي خريداري كرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد